محققان دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حال ساخت نانو پروب‌های فعال الکتریکی به منظور سیگنال گیری اختلالات سلول عصبی  برای نخستین بار در کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمد عبدالاحد مجری پروژه "امکان سنجی طراحی و ساخت نانو پروب‌های فعال الکتریکی بر روی تراشه از جنس نانو تیوب‌های عمودی سیلیکونی جهت سیگنال گیری مستقیم از سلول‌ها با دقت تک سلولی به هدف امکان‌سنجی سنجش اختلالات سلولی عصبی یا مغزی برحسب تغییرات پاسخ امپدانس الکتریکی سلول" درباره این پروژه بیان کرد: در این پروژه هدف ما ساخت پروب‌های الکتریکی فعال جهت سیگنال‌گیری از اختلالات سلول‌های عصبی است. این نانو پروب‌ها با استفاده از نانو سیم‌های سیلیکونی ساخته شده‌اند البته ساخت نانو سیم‌ها نیز در سال 2013 برای نخستین بار در آزمایشگاه نانو الکترونیک دانشگاه تهران انجام شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه افزود: بدین وسیله سلول‌های عصبی بر روی چیپ‌های مورد نظر قرار می‌گیرند و در نهایت الگوی الکتریکی اختلالات عصبی موجود در این سلول‌ها با دقت تک سلولی ارائه می‌شود.
عبدالاحد اظهار کرد: با وجود اینکه مرداد ماه سال جاری فعالیت بر روی طرح آغاز شده اما پیشرفت خوبی داشتیم به گونه‌ای که 50 درصد پیشرفت را در این مدت زمانی شاهد هستیم، بحث نانو پروب‌ها بحثی داغ در سطح جهان است و در دنیا محققان به دنبال ساخت پروب‌هایی هستند تا به وسیله آن بافت‌های عصبی را تحریک کنند، در کشور ما تحریک سلول عصبی با نانو پروب‌هایی از جنس نانو سیم‌های سیلیکونی تا کنون انجام نشده است.

وی عنوان کرد: در پدیده‌های شناختی، سلول‌های عصبی یک المان فعال عصبی هستند و تغییرات رفتار الکتریکی آنها الگوهای خوبی در تغییرات رفتار پزشکی دارد، در انواع بیماری‌های اختلالات عصبی و شناختی، پارکینسون و آلزایمر که می‌تواند منشعب شده از اختلالات بیوالکتریکی باشد که در سلول‌ها یا بافت‌های عصبی بدن اتفاق می‌افتد بنابراین اگر الگوهای خوب و بادقتی از این سلول‌ها تهیه شود در آینده کمک بسیاری به حل بسیاری از این مشکلات می‌کند.

وی در پایان گفت: حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی از این حوزه به موقع بود چرا که در دنیا نیز محققان به سرعت مشغول تحقیقات در این حوزه هستند.