خرازی در نشستی مشترک با مسئولان دانشکده مدیربت دانشگاه تهران آمادگی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تقویت علوم شناختی در حوزه مدیریت و تعریف رشته مدیریت شناختی را در آینده اعلام کرد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در دیدار کمال خرازی دبیر ستاد راهبردی توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و حسن قلی پور رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، معاون پژوهشی، مدیران گروه‌های مدیریت تولید و تکنولوژی، مدیریت صنعتی و MBA  این دانشکده ضمن بیان پتانسیل علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیاز جامعه امروز به مباحث مربوط به حوزه مدیریت شناختی و ضرورت همکاری ستاد علوم شناختی برای تقویت این بخش مطرح شد.

رشته مدیریت شناختی تعریف می‌شود
دبیر ستاد راهبردی توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، ضمن خشنودی از علاقه اساتید دانشکده مدیریت برای آشنایی هرچه بیشتر با علوم شناختی و کاربرد آن در حوزه مدیریت، آمادگی این ستاد را برای تقویت علوم شناختی در حوزه مدیریت و تعریف رشته مدیریت شناختی در آینده اعلام کرد.

خرازی با تاکید بر این نکته که اولین وظیفه در گسترش علوم شناختی که پاسخگوی بسیاری از مسایل در حوزه‌های مختلف است، ایجاد نگرش و علاقه به حوزه علوم شناختی است گفت: با توجه به حوزه گسترده مدیریت در سطوح مختلف اعم از مدیریت خانواده، مدیریت یک مجموعه کاری، مدیریت شهری، مدیریت در سطح ملی مدیریت شناختی می‌تواند تحول شگرفی را در این حوزه پدید آورد و در تمام ابعاد زندگی انسان موثر باشد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی با اشاره به اهداف این ستاد، افزود: علوم شناختی، یک رشته میان رشته‌ای است و یکی از اهداف آن، ترویج مطالعات میان رشته‌ای است  بنابراین از طرح‌هایی که اساتید و محققان رشته‌های مختلف در آن‌ها درگیر باشند، حمایت می‌کند.
وی همچنین اظهار کرد: مطالعه مغز و علوم اعصاب شناختی، می‌تواند در توسعه مدیریت شناختی به ما کمک کند. مغز انسان، مجموعه‌ای از پودمان‌هاست که هرقسمت آن وظیفه‌ای را به عهده دارد و نقش مدیریت مغز برعهده بخش پیش پیشانی آن است .
خرازی در ادامه اظهار کرد: برای توسعه مدیریت شناختی، ابتدا لازم است این حوزه در دانشکده‌های مدیریت معرفی شود و اساتید و دانشجویان به مطالعه این حوزه تشویق شوند تا مقدمات تعریف رشته مدیریت شناختی فراهم شود، همانطور که اینک در زمینه هنر و رسانه نیز چنین برنامه‌هایی در دست تدوین است .

همکاری ستاد شناختی با مدیریت دانشگاه تهران در حوزه مدیریت شناختی
 در ادامه این نشست، رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در بیان پتانسیل علمی این دانشکده، فعالیت 75 عضو هیات علمی و همچنین حدود دو هزار دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی و حدود 800 دانشجو در بخش آموزش مجازی دانشکده را از جمله امکانات این دانشکده به لحاظ نیروی انسانی متخصص ذکر کرد.
قلی پور، آمادگی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برای همکاری با ستاد راهبردی توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، جهت تقویت بحث علوم شناختی در حوزه مدیریت را اعلام کرد.

همچنین حیدری یکی از مدیران دانشکده مدیریت دانشگاه تهران که نقش رابط، میان این دانشکده و ستاد توسعه علوم شناختی را نیز عهده‌دار است، با یادآوری فعالیت گروه‌های تخصصی حوزه مدیریت در این دانشکده و وجود زیرساخت‌های مربوط جهت تقویت علوم شناختی در حوزه مدیریت، بحث  ترویج  را نخستین نکته حائز اهمیت در همین ارتباط دانست.

آگاه‌سازی اعضای هیات علمی
وی افزود: به همین منظور نیاز است تا در اولین گام با همکاری ستاد علوم شناختی، نسبت به آگاه سازی اعضای هیات علمی با مباحث مربوط به علوم شناختی، لزوم بکارگیری آن در حوزه مدیریت و نقش بسیار تاثیرگذار آن در این حوزه، اقدام کنیم تا از طریق اساتید، بتوانیم مباحث و اطلاعات در خصوص این علم روز دنیا را به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی منتقل کنیم .

جعفرنژاد مدیر گروه آموزشی مدیریت در تولید و تکنولوژی، نیز از مسئولان ستاد راهبردی توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی خواست تا برای چگونگی بکارگیری مبانی شناختی در سیاستگذاری‌های فناوری به دانشکده مدیریت کمک کنند.

مهرگان مدیر گروه آموزشی مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، از مسئولان ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی خواست تا کتابها، مجلات و انتشارات تخصصی ستاد را در اختیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران قرار بدهند تا با آگاهی رسانی به اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، ویژگی‌های لازم برای مدل سازی مشترک در حوزه مدیریت شناختی ، منتقل شود.
شاه حسینی معاون پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در ادامه این نشست، گفت که دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می‌تواند پژوهش‌ها را از نظر مفهومی به سمت حوزه علوم شناختی سوق داده و پژوهش‌های مشترک انجام دهد و یا آزمایشگاهی بر مبنای کسب و کار ایجاد کند.

رحمانی مدیر اموربین الملل ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری های شناختی نیز در این نشست، تصریح کرد: حوزه علوم شناختی، چند رشته را می‌تواند در بر بگیرد و افرادی می‌توانند از علوم شناختی بهره بگیرند که مانند شما، متخصصان حوزه مربوط به خود باشند.
وی تاکید کرد: علوم شناختی در توانایی تصمیم گیری، رهبری، ارتباطات و مذاکرات نقش مهمی دارد و توانمندی فرد را بالا می‌برد. حوزه علوم شناختی به لحاظ کاربردی می‌تواند در حوزه‌های دیگر مانند حوزه اقتصادی و پیشرفت در فناوری بسیار تاثیرگذار باشد.

در ادامه این نشست ، محمدتقی جغتایی مشاور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی با یادآوری این نکته که علوم شناختی بین‌رشته‌ای است، گفت: در نخستین مرحله از همکاری‌ها، می‌توان با معرفی متخصصان علوم شناختی و منابع علمی مربوطه از طریق ستاد، اساتید این دانشکده را با مباحث علوم شناختی آشنا کرده و زمینه مهاجرت هیات علمی به این حوزه را فراهم کرد، ضمن آنکه برگزاری کارگاهها و یا پانل‌های علمی مشترک در نشست‌ها، سمینارها و کنفرانس‌های دانشکده مدیریت در آگاهی رسانی اساتید و محققان دانشکده مدیریت موثر خواهد بود.
وی افزود: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی می‌تواند از پایان نامه‌هایی که در حوزه علوم شناختی تهیه می‌شوند و امور مربوط به ترجمه و انتشار کتاب حمایت کند،  ضمن آنکه می‌تواند کتب چاپ شده در این زمینه را مثلا به تعداد زیاد خریداری کرده و در سطح دانشگاهها و مراکز علمی منتشر کند.