دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) گفت: جایزه علمی-فناوری پیامبر اعظم به عنوان بالاترین نشان علمی و فناوری در سطح جهان اسلام، شناسایی و تجلیل از دانشمندان جهان اسلام را هدف قرار داده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
مهدی صفاری نیا، دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص)، درباره پیوند و تعامل مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم با جایزه مصطفی(ص) افزود: هدف جایزه مصطفی‌(ص) توسعه و ترویج علم در سراسر دنیاست. بخشی از این هدف امسال در حوزه دانش آموزی پیگیری می شود که آن را مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم نامگذاری کرده ایم. چراکه سال 2015 میلادی همزمان با هزارمین سال تالیف کتاب المناظر او توسط یونسکو با عنوان سال نور نامگذاری شده است. این کتاب ارزشمند پایه علم نور یا اپتیک در سراسر دنیا به شمار می آید و بسیاری از دستاوردهای علمی و فناوری جهان بر پایه آن قرار دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این مسابقه از ابتدای آبان ماه شروع شده و  درباره آن در سطح پژوهشسراها، مدارس استعدادهای درخشان و سایر مدارس سراسر کشورها اطلاع رسانی شده است. تاکنون نیز بیش از 8000 دانش آموز برای شرکت در این رقابت نام نویسی کرده اند و قرار است طرح ها و ایده های جدید و خلاقانه خود را بر اساس اصول فیزیک و نور به فیلم تبدیل کنند. بیش از 300 نمونه اثر در سایت http://mustafaprize.org/ برای الگوبرداری دانش آموزان نیز قرار دارد و  خوشبختانه تاکنون از همه استان ها و در سطحی وسیع متقاضیانی برای شرکت در این رقابت دانش آموزی ثبت نام کرده اند. 

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به همکاری صداوسیما در اطلاع رسانی این جایزه و مسابقه فیلم نور ابن هیثم بیان کرد:  بخشی از فعالیت ها و اقدامات جایزه مصطفی(ص) و مسابقه فیلم نور ابن هیثم از طریق رادیو و تلویزیون اطلاع رسانی می شود. همچنین وزارت آموزش و پرورش و مجموعه هایی که با بدنه دانش آموزی و سینما در ارتباط هستند، نیز ما را همراهی خواهند کرد. همچنین بنا داریم تا در سال های آینده مسابقه فیلم دانش آموزی را به سایر بخش های علمی اختصاص دهیم تا دانش آموزان ابتکارات و اطلاعات خود درباره موضوعات مختلف را به منصه ظهور برسانند.

جایزه مصطفی(ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک بار به دانشمندان برتر جهان اسلام در حوزه های علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری زیستی و پزشکی و طرح برتر در دیگر رشته ها اعطا می‌شود.

براساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، دکتر سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.
از اعضای بین‌المللی شورای سیاست‌گذاری می‌توان به بانک توسعه اسلامی،آکادمی علوم جهان اسلام، دانشگاه کراچی و دانشگاه مالایا اشاره کرد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزرای علوم و تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امورخارجه، روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشکی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، جامعه المصطفی العالمیه نهادهای عالی‌رتبه و موسسات علمی ایرانی عضو شورا هستند.
این رویداد علمی، که با استقبال دانشگاه ها، موسسات و مراکز علمی و فناوری مواجه شده است، 4 دی ماه طی مراسمی در تهران برگزیدگان خود را خواهد شناخت و تا 8 دی ماه با برگزاری برنامه های مختلف، ادامه خواهد داشت.
لازم به ذکر است، مسابقه فیلم نور ابن هیثم از برنامه هایی است که توسط دبیرخانه جایزه مصطفی(ص)، برگزار می شود. جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) در نظر دارد به‌منظور ایجاد زمینه رشد علمی جامعه دانش‌آموزی و مشارکت مراکز آموزشی، از اول مهرماه 94 تا دهم اذرماه سال جاری،  «مسابقه نور ابن هیثم» را با موضوع ساخت فیلم‌های علمی و آموزشی یک‌دقیقه‌ای در بین دانش آموزان در مراکز آموزشی و پژوهشسراها با موضوع نوربرگزار کند. این زمان تا یک ماه تمدید شد و به 10 دی ماه 94 انتقال یافت.