گروهی از محققان کشورمان به منظور جلوگیری از یخ زدن و یخ‌زدایی بال‌و دم هواپیما به طراحی و ساخت سامانه جدیدی پرداختند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  بیژن محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و مدیر عامل شرکت دانش بنیان طراحی هواگرد سیگما پدیده یخ زدگی را پدیده‌ای خطرناک در طول پرواز دانست و گفت: به دلیل پرواز هواپیما در ارتفاع‌های زیاد و افت دما، ذرات آب موجود در هوا با برخورد به بال و سطوح پروازی یخ می‌زنند که می‌تواند باعث ایجاد شرایطی بحرانی در پرواز شده و مخاطراتی را برای هواپیما ایجاد کند. از این رو مهندسان طراح هواپیما همواره در پی یافتن راهکارهای کارا و به‌صرفه برای مقابله با یخ‌زدگی و یا یخ‌زدایی بوده‌اند. یکی از راهکارهای مدرن امروزه که در چند سال اخیر مورد توجه دفاتر طراحی و سازندگان به‌روز دنیا از جمله بوئینگ و ایرباس بوده است، استفاده از تکنولوژی الکتروترمال بر روی ساختارهای سازه‌ای کامپوزیتی می‌باشد.
محمدی با اشاره به مصرف بالای انرژی در روش‌های مرسوم مقابله با یخ‌زدگی گفت: یکی از معضلات هواپیما یخ‌زدگی بال است که مقابله با آن در سیستم­های مرسوم، عموماً بر پایه گرفتن هوای گرم از موتور است که این روش باعث افت توان موتور، افزایش مصرف سوخت و اتلاف قابل توجه انرژی می‌شود.


طراحی سیستم الکتروترمال در کشور انگلستان
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به فناوری سیستم ضد یخ الکتروترمال بیان کرد: در چند سال اخیر مهندسان دنیا با به‌کارگیری سیستم الکتروترمال روی هواپیماهای مدرن سعی بر رفع این معضل بزرگ در صنعت هوایی دارند. در این روش لایه‌های کامپوزیتی سازه بال توسط آلیاژهای خاصی از آلومینیوم، تیتانیوم و روی پوشش‌دهی می‌شوند و متناسب با جریان الکتریکی اعمال شده به این سطح، گرما تولید می‌شود. این سیستم که در مجموع شرایطی بهینه‌تر از نظر وزنی، حجمی و مصرف سوخت نسبت به سیستم های مرسوم ضد یخ دارد، تا ١٠ درصد می‌تواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند که این مقدار برای یک هواپیمای مسافربری رقم قابل توجهی است.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تکنولوژی مذکور را مختص به کمپانیGKN انگلستان خواند و افزود: شرکت سیگما با کمک ظرفیت‌های علمی موجود در دانشگاه علم و صنعت در بحث R&D این تکنولوژی مشغول فعالیت است. این فعالیت پژوهشی با حمایت ستاد توسعه هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است و قرار است نمونه مهندسی پنل مذکور طی 10 ماه آینده تولید شود.
محمدی در ادامه افزود: شرکت سیگما به عنوان یک دفتر طراحی هواگرد کامل، ارائه دهنده دانش فنی در صنعت هوایی و هوانوردی است. محصول عمده آن طراحی، تحلیل و تولید  نقشه‌های ساخت سازه و سیستم‌های هوایی است. این شرکت تنها همکار بخش خصوصی طرح کلان ملی طراحی هواپیمای مسافربری 150 نفره است، که با مرکزیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال انجام است و طراحی 13 زیر سیستم از 20 زیر سیستم اصلی این پرنده در اختیار شرکت سیگما است.

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخت اولین پرنده بدون سرنشین صورت گرفت

همچنین این شرکت با حمایت معاونت علمی در قالب تسهیلات بانکی، در حال ساخت اولین پرنده بدون سرنشین داکت فن بنزینی با مداومت پروازی بیش از 5/1 ساعت و قابلیت مانور پذیری بالا در مواجهه با موانع است، که می‌تواند کاربردهای متعددی در حوزه محیط زیست، کنترل ترافیک و تصویر ‌برداری هوایی داشته باشد. از دیگر محصولات مهم این شرکت، تولید نرم‌افزار جامع بارگذاری سازه‌های هوایی با نام "PALS" با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی، و نرم‌افزار تحلیلی ارزیابی عمر خستگی سازه‌های هوایی با مشارکت دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نام "FlaiAUT" است.