محققان با هدف کمک به بیماران جسمی و حرکتی، اقدام به ساخت دستگاهی با نام تجاری ایستامن کرده‌اند، که این دستگاه توانسته است ایستادن را برای بیماران جسمی و حرکتی فراهم کند. 

به گزارش پایگاه خبری تجلیلی فناوری و نوآوری، سعید سرمدی‌نیا، مدیر عامل شرکت دانش بنیان فن آوران سپهر با اشاره به تعداد آسیب دیدگان نخاعی با توجه به سوانح مختلف به خصوص سوانح و تصادفات رانندگی در کشور گفت: نقص عضو یا اعضایی در بدن موجب حرکاتی ناهمگون می‌شود از این رو نقص دست، پا و یا حواس در بیماران جسمی موجب تنوع مشکلات این قشر می‌شود.
وی افزود: یکی از روش‌هایی که به توصیه پزشکان، وضعیت جسمانی این بیماران را حفظ و تا حدودی بهبود می‌بخشد، تلاش برای ایستادن است، از این رو دستگاه ایستامن با هدف کمک به ایستادن آسیب دیدگان نخاعی طراحی و ساخته شده است.
به گفته سرمدی‌نیا این دستگاه می‌تواند مورد استفاده سالمندان، بیماران ام اس، آسیب‌دیدگان نخاعی، مبتلایان به سکته مغزی، افراد دارای گرفتگی‌های شدید، افراد دارای اختلالات عضلانی، آسیب‌دیدگان جسمی حرکتی، کودکان مبتلا به اختلالات ناشی از فلج مغزی قرار گیرد همچنین آسیب دیدگان نخاعی می‌توانند به کمک آن به صورت قائم پشت میز و با سیستم کنترل دهانی بایستند. 
این فعال حوزه فناوری در خصوص ویژگی‌های ایستامن گفت: کلید قطع ایمنی، کمربند بالا برنده الکتریکی، قابلیت کنترل با دمش و مکش دهان، کمک فنر جهت راحتی تنظیم ارتفاع میز، دارا بودن چهار چرخ جهت حمل و نقل دستگاه، قفل تثبیت دستگاه، نگهدارنده پشت کاربر به همراه بالشتک نرم ، ساختار ارگونومیک میز بالایی و بالشتک جهت قرار گرفتن بدن در آن از مزایای استفاده از ایستامن به شمار می¬روند. 
سرمدی‌نیا با اشاره به میزان تولیدات سالانه این دستگاه بیان کرد: طراحی و بومی‌سازی وتولیدتعداد 60 دستگاه ایستامن در سال 94 بوده که با حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسیده است و اکنون افراد آسیب دیده نخاعی از آن استفاده می‌کنند.
فعالیت در زمینه صنعت هوایی (بالگردوهواپیما)
سرمدی‌نیا با اشاره به طراحی معکوس و تولید 15 دستگاه ارابه فرود توسط این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: دستگاه فوق ارابه فرود یک نوع هواپیمای آموزشی بوده که تحویل مشتری شده ودر حال حاضر نیز در حال تولید 20 دستگاه دیگر هستیم و با تولید این نوع لندینگ‌گیر فناوری طراحی وتولید انواع لندینگ گیرها در کشور ایجاد شد. 

وی ادامه داد: تولید بخاری برای چندین بالگرد آموزشی نصب ومورد آزمایش قرار گرفته و بومی‌سازی آن در کشورانجام گرفته و می‌توان آن را به مابقی بالگردها تعمیم داد و تولید و بومی‌سازی صدها قطعه صنعتی وهوایی به سفارش مشتریان را از جمله دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه صنعت هوایی است. 
این فعال حوزه فناوری گفت: با توجه به پتانسیل دانش همراه با تجربیات ساخت وتولید، آنچه در شرکت تولید می¬شود به پشتوانه نقشه‌های اجرایی و روش¬های تولید همراه با کنترل کیفی و تضمین کیفیت در تولید است که این امر موجب رسوب دانش در شرکت و تدوین فن آوری‌ها می¬شود.
وی افزود: همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کشور تاکنون تولیدات این شرکت بر اساس سفارش مشتری بوده ودر زمینه صادرات رایزنی‌هایی برای ارسال دستگاه ایستامن به کشورهای همسایه صورت گرفته است. 
سرمدی‌نیا با اشاره به پتانسیل کشور در شرایط تحریمی بیان کرد:‌ ما در شرایط بحران اقتصادی و تحریم‌هاموفق به ساخت بسیاری از فناوری‌ها شدیم و با استمرار آن می‌توانیم مانع از خروج ارز از کشور شویم.
وی با اشاره به میزان اشتغال‌زایی شرکت فن آوران سپهر گفت:‌ ما در کلیه زمینه‌های شرکت تلاش کرده‌ایم از افراد نخبه استفاده کنیم واکنون تعداد زیادی کارشناس وتکنسین در زمینه صنعت هوایی آموزش داده‌ایم و این افراداز سرمایه‌های شرکت محسوب می¬شوند. در خصوص اشتغال زایی روش برون‌سپاری را در پیش گرفته‌ایم وبا توجه به حجم زیاد کارهای صورت گرفته بسیاری از کارگاه‌هایی که فعال نبوده‌انددر حال حاضر با کمک این شرکت مشغول به فعالیت شده‌اند.
صرفه جویی ارزی با فعالیت در زمینه صنعتی و هوایی 
سرمدی‌نیادر ادامه گفت: در زمینه صنعت هوایی به‌طور متوسط 30 تا 40 درصد صرفه جویی ارزی و در زمینه‌های صنعتی تا 60 درصد نیز صرفه جویی ارزی داشته‌ایم و به صورت خاص قیمت دستگاه ایستامن در کشورهای اروپایی حدود 7200 یورو معادل 27 میلیون تومان است و این در حالی است که ما این محصول رادر سال 94 با قیمت حدود 7 میلیون تومان تولید کرده‌ایم که حدود یک چهارم قیمت خارجی است. 
وی اضافه کرد: آنچه تا کنون تولید کرده‌ایم با توجه به اینکه با اطلاع از دانش فنی و داشتن سیستم کنترل کیفی نمونه‌سازی، تولید بوده که از نظر مشتریان با محصولات مشابه خارجی قابل رقابت است واز کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده است. 
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: در زمینه تولیدات صنعت هوایی با توجه به تحریم‌ها، واردات امکان پذیر نبوده و در صورت برداشتن تحریم‌ها نیز تولید آن در داخل کشور مقرون به صرفه است.
وی با تاکید بر نقش کارساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در به عمل رساندن این پژوهش عنوان کرد: در مورد تولید دستگاه ایستامن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق صندوق نوآوری وشکوفایی تسهیلات وام 150 میلیون تومانی در اختیار این شرکت قرارداده که در تولید آن بسیار مؤثر بوده است.