در حال حاضر اپلیکیشن یا برنامههای زیادی درباره سلامتی در بازار موبایل وجود دارند؛ برخی میزان خواب کاربر را ثبت میکنند یا تناسب اندام وی را میسنجند، کالری مصرفی را اندازه میگیرند و تعداد قدمهای وی را میشمارند. اما کاربران راجع به آنها چه نظری دارند و آیا همه آنها واقعا مفید هستند؟
به گزارش پایگاه خبری تجلیلی فناوری و نوآوری، یافته های تحقیقات کارشناسان نشان میدهد حدود 40 هزار اپلیکیشن سلامت و تندرستی در بازار برنامههای موبایلی در آمریکا وجود دارد. 53 درصد از این اپلیکیشنها فعالیت فیزیکی کاربر را رهگیری میکنند، 48 درصد به مصرف مواد غذایی مربوط هستند، 47 درصد روی کاهش وزن نظارت دارند و 34 درصد برنامه تمرینی به کاربر میدهند.
58 درصد پاسخگویان در این بررسی گفتند که تاکنون یک اپلیکیشن
سلامتی را دانلود کردهاند، 42 درصد پنج یا تعداد بیشتری اپلیکیشن در این
زمینه دانلود کردهاند و 65 درصد افراد روزانه از این برنامهها استفاده
میکنند. محققان گفتند: افرادی که بیشترین استفاده را از این ابزارها دارند
جوانان، افراد تحصیلکرده و پردرآمدترها هستند.
تقریبا 65 درصد پاسخگویان اعلام کردند که این اپلیکیشنها سلامت کاربر را ارتقا میدهند.
ین تیم همچنین خاطرنشان کرد اکثر پاسخگویان بهشدت معتقدند که اپلیکیشنهایی که آنها استفاده کردهاند موثر و دقیق هستند. اما 46 درصد گفتند که یک اپلیکیشن سلامتی را دانلود کردهاند ولی دیگر از آن استفاده نکردهاند. محققان میگویند، موانع سر راه استفاده گستردهتر از این اپلیکیشنها شامل هزینه، عدم علاقه در طول زمان و نگرانیها درباره حریم شخصی است. 41درصد پاسخگویان گفتند که هرگز آماده پرداخت پول برای یک اپلیکیشن سلامتی نیستند.
تیم محققان بهعلاوه دریافتند که عدم علاقه در بسیاری از موارد یکی دیگر
از عوامل فراگیر نشدن این اپلیکیشنها است. به علاوه میزان اطلاعاتی که
کاربر باید برای کار با برنامه وارد کند نیز از دلایل دلزدگی آنها نسبت به
اپلیکیشن بوده است.
داستین دونکان یکی از نویسندگان این تحقیق گفت:
اپلیکیشنهای اسمارتفونها پتانسیل بسیار زیادی در آموزش سبک زندگی سالم
به مردمی دارند که ممکن است آموزش آنها به طریقههای دیگر دشوار باشد.
اما وی معتقد است که باید کارهای زیادی در زمینه تست و اثبات مزایای سلامتی و تضمین ایمن بودن اطلاعات وارد شده انجام شود.
محققان
به این نتیجه رسیدند که چالش موجود ادامه دادن به جذب علاقه کاربران در
کشورهای پرجمعیت و در عین حال تلاش برای هدف قرار دادن آنهایی است که از
این اپلیکیشنها استفاده نمیکنند، ولی درصورت استفاده نفع خواهند برد.