حدود 1.5 میلیارد نفر از مردم جهان هرماه از شبکه اجتماعی فیس بوک استفاده میکنند، 300 میلیون نفر به صورت مستمر به توییتر سرمیزنند و نزدیک به 80 میلیون نفر هم ماهانه از روی سرویس Pandora به موسیقی های مورد علاقه خود گوش میدهند.این اعداد و ارقام بسیار قابل ملاحظه است و حتی میتوان گفت این شبکه های اجتماعی از بزرگترین کشورهای جهان هم پرجمعیت تر هستند.
با این وجود کدام یک از شرکت های مذکور بهترین فرصت برای سرمایه گذاری محسوب می شوند و پول های بیشتری را به سمت خود می کشانند؟
۳ تن از معروفترین تحلیلگران و کارشناسان جهان به این پرسش پاسخ دادند و با دلایل قانع کننده اعلام کردند که کدام یک از این شبکه های اجتماعی گزینه بهتری هستند .
*آندرس کاردنال:فیس بوک
آندرس کاردنال برای سال های طولانی در شرکت گوگل مشغول به کار بود و هم اکنون مدیریت یک بخش از مرکز تحقیقاتی گارنر را به عهده دارد.او می گوید که فیسبوک میان تمام شبکه های اجتماعی بهترین گزینه محسوب می شود.شرکت فیس بوک ماهانه بیش از 55/1میلیارد نفر کاربر فعال دارد و روزانه چند میلیون نفر به تعداد آنها اضافه می شود. فیس بوک یکی از بزرگترین شرکت های جهان است و درآمد قابل ملاحظه ای دارد کاربران جهانی یکدیگر را تشویق می کنند تا در فیسبوک صفحه شخصی داشته باشند و همین مسئله موجب شده این پلتفرم روز به روز بزرگتر شود. هرچه فیس بوک بزرگتر میشود، ارزش مالی بیشتری پیدا می کند و خدمات آن گسترده تر توسط کاربران جهانی مورد استفاده قرار میگیرد.
نکته مهم این است که رشد فیس بوک هرگز متوقف نشده است این شرکت هفته گذشته اعلام کرد روزانه بیش از یک میلیارد بازدیدکننده واحد دارد .بر این اساس می توان گفت نزدیک به ۷۰ درصد کاربران شبکه اجتماعی مذکور هر روز به صفحه شخصی خود سر میزنند .دستگاه های موبایلی اهرم دیگری محسوب می شوند که به صورت غیر مستقیم موجب تبلیغ هر چه بیشتر فیسبوک شده اند. در ژوئن ۲۰۱۵ گفته شد بیش از35/1 میلیارد نفر از کاربران فیس بوک برای مراجعه به صفحه شخصی خود از دستگاه موبایلی کمک می گیرند که این رقم با رشد سالانه ۲۳ درصدی روبه افزایش است.
شبکه اجتماعی فیس بوک هرروز سرویس های جدید تری در اختیار مردم می گذارد و همین مسئله موجب افزایش محبوبیت آن شده است. ابزارهای کاربردی اینستاگرام ،مسنجرو واتس اپ از زیر مجموعه های فیس بوک محسوب می شود که هر کدام از آنها ماهانه به ترتیب ۴۰۰ ، ۸۰۰ و ۹۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و همچنان تعداد آنها در حال افزایش است.
مدیریت صحیح از دلایل دیگری است که موفقیت فیس بوک را تضمین کرده است. این شبکه اجتماعی در زمینه ایجاد فرصت های شغلی جدید بسیار موفق عمل کرده است. در فصل دوم سال جاری میلادی میزان درآمدهای فیس بوک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافت تا با این رقم رکورد ۴/۰۴ میلیارد دلاری ثبت شود. با توجه به اینکه شرکت به صورت مستمر ده ها میلیارد دلار و از درآمدهای خود را در بخش های مختلف سرمایه گذاری می کند، سرمایه گذاران فیس بوک می توانند بدون هرگونه نگرانی سهام این شرکت را در اختیار داشته باشند و از هم اکنون منتظر کسب درآمدهای بیشتر باشند .هرچه فیس بوک برای افزایش درآمدهای خود بیشتر تلاش کند، سود سرمایه گذاران هم به همان نسبت بیشتر می شود.
*استیون سایمینگتون: پاندورا
اشتباه نکنید همه کاربران به خوبی می دانند که پلتفرمهایی مانند فیس بوک و توییتر بیشترین محبوبیت را نزد کاربران جهانی دارند وتمام نیازهای خود برای حضور در شبکه های اجتماعی را از طریق پلتفرم های مذکور در اختیار می گیرند. ولی باید توجه داشت برای علاقمندان به موسیقی هیچ یک از پلتفرم های مذکور نتوانسته اند خدمات تخصصی ارائه دهند و همین مسئله موجب شد تا پاندورا بهترین و محبوبترین سرویس اجتماعی موسیقی در جهان نام بگیرد.
البته شرکت پاندورا را هفته گذشته گزارش مالی خود را مربوط به فصل دوم سال جاری میلادی منتشر کرد و توضیح داد که درصد از درآمدهای آن کم شده است. با این وجود کارشناسان همچنان معتقدند این پلتفرم بیشترین محبوبیت را نزد علاقه مندان به موسیقی دارد. کاربرانی که به صورت تخصصی دنیای موسیقی را دنبال می کنند و به جز گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه به دنبال خدمات مرتبط هم هستند، هیچ سرویسی را با پاندورا را عوض نمیکنند.
همین مسئله موجب شده حتی در شرایط بحرانی و کاهش ۴۰ درصدی درآمدها باز هم تمایل سرمایه گذاران برای ادامه حضور در این شرکت کاهش پیدا نکند ۰ سرمایه گذاران جهانی باید بدانند که پاندورا یک فرصت ایده آل است که با حضور در آن می تواند موفقیت مالی خود در آینده را تضمین کنند۰
با این توضیحات پاندورا به خوبی می داند این عرصه رقابتی است برای ادامه حضور در آن باید تمهیدات بهتری بیاندیشد همین مسئله موجب شد چندی پیش سرمایه گذاری ۹۰ میلیون دلاری روی شرکت پاندورا انجام شود تا کاربران جهانی بتوانند به موسیقی های قبل از سال ۱۹۷۲ میلادی هم دسترسی داشته باشند. این سرمایه گذاری از اواسط سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد و قرار است فرایند توسعه مبتنی بر آن تا پایان سال ۲۰۱۶ به انجام برسد۰
این اقدام مشابه فرآیندی صورت گرفته که شرکت siriusXM با استقرار ۲۱۰ میلیون دلار چند ماه قبل انجام داد با سرمایه گذاری جدید سیگنالهای پاندورا هم اکنون می توانند در پلتفرم ها و دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.
پس از اعلام کاهش درآمدهای پاندورا سرمایه گذاران در این شرکت واهمه فراوان داشتند که ارزش منابع نقدی آنها کاهش پیدا نکند در فصل دوم سال ۲۰۱۴ میلادی 4/79 میلیون نفر به صورت روزانه موسیقی های مورد علاقه خود را روی پرده گوش می کردند که این رقم در مدت مشابه امسال به 1/78 میلیارد نفر کاهش یافت بخش بزرگی این اتفاق به دلیل راه اندازی سرویس music اپل بود.
با این وجود برایان مک اندروز، مدیرعامل شرکت پاندا را توضیح داد این اتفاق تاثیر کوتاه مدت بر جا می گذارد و نمی تواند موجب به کاهش قابل ملاحظه درآمد آنها شود او توضیح داد سرویس موسیقی اپل را میتوان یک عامل بدون تاثیر در نظر گرفت اگرچه شرکت محصولات قابل ملاحظه ای دارد. ولی در زمینه موسیقی بصورت تخصصی فعالیت نکرده است در این زمینه توانایی رقابت با فعالان بزرگ عرصه موسیقی ایران ندارد. به همین دلیل است که تاثیر منفی موقت موجب کاهش درآمدهای پاندورا شده است ولی در درازمدت اتفاق خاصی در این زمینه نمی افتد دو سال قبل نیز خدمات کارآمد پاندورا موجب شد سرویس Apple radio محبوبیت خود را از دست بدهد و برکنار شود.
البته باید توجه داشت که قرار نیست سرویس موسیقی اپل شکست بخورد این سرزمین هم اکنون5/6 میلیون کاربری دارد که برای اشتراک در آن پول پرداخت کرده اند و به همین دلیل می توان پیش بینی کرد که Apple music به درآمد زایی ادامه میدهد.ولی باید توجه داشت فضای گسترده ای برای پاندورا و Apple music وجود دارد وحتی آنها در کنار یکدیگر هم می توانند درآمد زیادی را بدست آورند باید اعتراف کرد که پاندورا حاکمیت بازار جهان این سرویس های اینترنتی موسیقی را در دست ندارد ولی طی چند سال اخیر توانسته است به یکی ازبهترین سرویس دهندگان موسیقی تبدیل شود بر این اساس می توان به سرمایه گذاران توصیه کرد توجه بیشتری به پاندورا داشته باشند.
*تیم گرین:توییتر
بسیاری از کارشناسان با مدل تجاری که پاندورا را برای خود تعریف کرده است موافق نیستند فیس بوک یک شرکت پر سود و پردرآمد محسوب می شود وبه تازگی ارزش مجموع سرمایه های آن بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. با این وجود توییتر که در گستره کوچکتری فعالیت می کند با موفقیت تمام جلو می رود باید اعتراف کرد میان سه شبکه اجتماعی مذکور توییتر بیشترین پتانسیل برای افزایش درآمد زایی را دارد این شبکه اجتماعی مدل کارآمدی را برای کسب درآمد کرده است و از آنجایی که انواع خدمات کاربردی و مورد نیاز را در اختیار مشترکان خود می گذارد از هم اکنون می توان افزایش چند برابری تعداد مشترکان آن را پیش بینی کرد اگر سرمایه گذاران دنبال دلیل قانع کننده برای انتقال پول های خود هستند توییتر بهترین سناریو را در این زمینه ارائه می دهد.
البته باید توجه داشته طی چند ماه گذشته گزارش های فراوانی در مورد مشکلات توییتر منتشر شد و کارشناسان اعلام کردند که سهام این شرکت در بازار بورس آمریکا با مشکل اساسی مواجه شده است. میزان هزینه های شرکت توییتر طی سال جاری غیر قابل کنترل بوده است و در حالیکه افزایش قابل ملاحظه درآمدهای آن در یک مدت کوتاه صورت گرفت مشکلات مالی آن هم ناپایدار بود درآمد بسیار کم تویتر برای دو فصل متوالی در سال جاری میلادی موجب شد مدیر عامل این شرکت بر کنار شود و پس از انتشار این خبر ارزش هر سهم توییتر در تالار بورس آمریکا ۴۰ درصد کاهش یابد.
ولی خبر خوب این است که توییتر در ماههای اخیر گام های مثبت برداشته است و با حضوره جک دورسی مدیرعامل جدید توانسته گام های اولیه موفقیت را بردارد دورسی از بنیانگذاران توییتر است به خوبی می داند که یک شبکه اجتماعی با چنین وسعتی را چگونه باید مدیریت کند در اکتبر سال جاری یعنی حدود یک ماه قبل این شرکت ۸ درصد نیروی کاری خود معادل ۳۳۶ نفر را اخراج کرد. این نخستین گام در کاهش هزینه های شرکت توییتر بود و پس از آن اعلام شد امید کردستانی، گرانترین مدیر شرکت گوگل به توییتر پیوسته تا آن را از بحران جدی نجات دهد این گام دوم نیز سرمایه گذاران را امیدوارم کرد تا در اینده اتفاقات بهتری برای شبکه اجتماعی مذکور صورت گیرد بر این اساس دور از ذهن به نظر نمی رسد در سال ۲۰۱۶ میلادی توییتر علاوه بر افزایش درآمدهای خود بتواند مشترکان بیشتری را هم تحت پوشش قرار دهد.
محصولات جدید از مهم ترین عوامل در افزایش محبوبیت شبکه های اجتماعی هستند که هر سه شرکت فیس بوک، پاندورا و توییتر روی این اتفاق تاکید دارند. از سرویس های جدید توییتر می توان به moments اشاره کرد. این سرویس به کاربران امکان می دهد تا بتوانند در جریان اتفاقات تخصصی قرار بگیرند. کاربران توییتر می توانند براساس قابلیت مذکور اعلام کنند که در کدام یک از تخصص ها علاقمندی بیشتری دارند تا بصورت خودکار مهمترین اخبار و مطالب برای آنها ارسال شود. این سرویس موجب شده طی فصل دوم سال جاری میلادی تعداد مشترکان توییتر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش یابد. به خصوص در کشور آمریکا، کاربران توییتر استقبال گسترده ای از این سرویس انجام دادند.
البته خبر بد اینست که ارز مجموع سرمایه های توییتر ۲۰ میلیارد دلار محاسبه میشود و به همین دلیل مدل اقتصادی که برای آن تعریف شده، چندان کارآمد نبوده است. این مسئله موجب شده سهام توییتر در خطر باشد و افزایش ارزش آن هم محدودیتهایی را پیش روی خود ببیند.
توییتر این روزها در شرایطی قرار دارد که می تواند یک سقوط بزرگ یا صعود قابل ملاحظه را تجربه کند این مسئله سهامداران را اندکی نگران کرده است و البته باید گفت این شرایط برای هرسه شبکه اجتماعی یکسان دنبال می شود.