شاید تا به حال عبارت بازار یابی محتوا را شنیده باشید و به این نتیجه رسیده باشید که باید از آن سر در بیاورید، اما خجالت می کشید در رابطه با آن از کسی سوال بپرسید. تبریک می گویم! این پست مخصوص شماست.

 

به گزارش پایگاه خبری تجلیلی فناوری و نوآوری،  Content Marketing Institute یا موسسه بازار یابی محتوا، که یک منبع آنلاین برای کسب اطلاعات درباره هر چیز مرتبط با بازار یابی محتوا می باشد، بازاریابی محتوا را اینگونه تعریف می کند:

بازاریابی محتوا یک تکنیک بازاریابی به شکل ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و تثبیت شده به منظور جلب و دسترسی به مخاطبان کاملا تعریف شده و با هدف انگیزش فعالیت سود آور کاربر می باشد.


کلمه کلیدی در اینجا لغت ارزشمند است. این همان چیزیست که تعریف را از چیزی که می تواند تقریبا تمام اشکال تبلیغات و یا بازار یابی را توضیح دهد متمایز می کند. شما می توانید بگویید اگر قطعه ای از محتوا به شکلیست که می تواند بخشی از یک کمپین بازار یابی محتوا باشد، اگر مردم در جستجوی آن باشند، اگر مردم میخواهند از آن استفاده کنند به جای آنکه از آن اجتناب کنند، آنگاه آن محتوا دارای ارزش است. قدر مسلم اینست که هدف، ایجاد ارزش تا جای ممکن توسط محتوای شما برای تعداد هر چه بیشتری از مخاطبین شماست. در این نقطه علیرغم این تعریف و توضیح شما احتمالا هنوز مفهوم دقیق بازار یابی محتوا را نمی دانید. می توان با چند مثال این موضوع را روشن تر کرد.

 

پنج مثال بازار یابی محتوا

به تعداد انواع مختلف محتوا های موجود؛ انواع مختلف بازار یابی محتوا وجود دارد بیش از آن تعداد که بتوان در اینجا آنها را پوشش داد. هدف من اینست که به شما یک معرفی از بازار یابی محتوا ارائه کرده و اندیشه ای مانند یک بازار یاب محتوا در اختیار شما قرار دهم تا شما بتوانید تمام فرصت های پیرامون خود را ببینید.

به زودی شما هر روز 50 ایده بازار یابی محتوا برای خود پیدا می کنید. شما نخواهید توانست از تماشای فرصت ها برای خلق محتوا چشم بپوشید. در اینجا 5 مثال برای کمک به روشن شدن ذهن شما ارائه می شود.

 

1.       اینفوگرافی

اینفوگرافیعبارتست از شکل های بلند و عمودی که محتوی آمار ها، نمودار ها، شکل ها و سایر اطلاعات می باشد. ایفوگرافی می تواند در بازار یابی محتوا موثر باشد اگر بتواند برای سال ها در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها دست به دست شده و پست شود. شما می توانید با استخدام یک پیمان کار از سایتی مانند oDesk، و یا برای دوری از هر گونه ریسکی، از سایتی مانند Visua.ly یک اینفوگرافی تخصصی بدست آورید. یک اینفوگرافی معقول و مناسب معمولا برای شما حد اقل 1000 دلار هزینه طراحی در بر خواهد داشت اما اگر شما یک پیمانکار و یا نماینده استخدام کنید تا اینفوگرافی شما شامل استراتژی و برنامه ریزی، تحقیق، حق کپی برداری و طراحی باشد می تواند چندین هزار دلار برای شما آب بخورد. همچنین در اینجا موضوع تبلیغ اینفوگرافی به رسانه ها و وب لاگ ها نیز وجود دارد. یا می توانید به سایت Pinterest رفته و اینفوگرافی ها را در موضوعی مرتبط با تجارت خود انتخاب کنید. این هم نوعی از بازار یابی محتواست و هیچ هزینه ای ندارد جز وقت شما.

 

2.      صفحات وب

چه تفاوتی بین یک صفحه وب معمولی و یک صفحه وب برای بازاریابی محتوا وجود دارد؟ به لینک  The Beginner’s Guide to SEO از سایت Moz، تامین کننده ابزار ها و منابع مرتبط با SEO (فرایند تاثیر گذاری روی قابل مشاهده بودن یک وب سایت و یا یک صفحه وب در یافته های رایگان یک موتور جستجو)، توجه کنید. این منبع که بطور رایگان عرضه شده است میلیون ها بار مشاهده شده و باعث شده تعداد بی شماری از مشتریان که در غیر اینصورت هرگز با Moz و خدماتی که ارائه می کند برخورد نمی کردند، به سوی این سایت جذب شوند. یا نگاهی به یک مطالعه موردی از شرکت طراحی Teehan+Lax بیندازید. در حالیکه بیشتر مطالعات موردی خسته کننده اند اما مطالعات موردی آنها جذاب اند. این تفاوتیست که بین قرار دادن صرف محتوا در وب سایت و بازاریابی از طریق محتوا وجود دارد.

 

3.     پادکست

MichaelHyatt، نویسنده کتاب پر فروش Platform: Get Noticed in a Noisy World هر آنچه گفته است را خود عمل نموده است. پادکست او با نام This is Your Life در هر ماه 250000 بار دانلود شده است. همانطور که Michael Hyatt در پست وب لاگ خود با عنوان 4 دلیل برای آنکه شما باید به راه اندازی پادکست خود توجه کنید، تشریح می کند: پادکست در یک دنیای کاملا متفاوت به شما قدرت دیده شدن می دهد و در وهله اول در iTunes. بسیاری از افراد تازه وارد گفته اند که هرگز نامی از من نشنیده بودند تا اینکه در iTunes ما من برخورد کردند. Hyatt اطلاعات و توصیه های ارزشمندی در پادکست خود ارائه می کند که همگی رایگان هستند. اما آن با وجود رایگان بودن مزیت های بزرگی برای او داشته است؛ از افزایش فروش کتاب او، ثبت نام برای شرکت در کلاس های او تا در خواست از او برای سخنرانی.

 

4.      ویدئو

GaryVaynerchuk یکی از استادان بازار یابی محتوا با استفاده از ویدئوی آنلاین است؛ کافیست نگاهی به کانال او در یوتیوب بیندازید. او تولید ویدئو های خود را برای تبلیغ فروشگاه خانوادگی خود آغاز کرد و از طریق آن ویدئو ها و سایر بازار یابی های آنلاین به سرمایه 45 میلیون دلاری دست یافت. فرصت استفاده از ویدئو و پادکست در حوزه بازار یابی محتوا بسیار بکر و دست نخورده است زیرا مردم آن را سخت و گران تصور می کنند. اما واقعیت اینست که با کاهش هزینه تجهیزات تخصصی، تولید محتوا با صوت و تصویر با کیفیت آسان تر از هر زمانی شده است. سوال اینجاست که شما با کدام ویدئو می توانید به گونه ای شرکت خود را تبلیغ کنید که یک شبه دارایی تان چند برابر شود؟ جواب این سوال از آنچه فکر می کنید آسان تر است.

 

5.     کتاب

مردم اغلب فکر می کنند که هدف از فروش کتاب مانند فیلم فقط فروختن کالاست اما بازار یاب های زرنگ فقط کتاب ها را برای خودشان نمی فروشند، آنها کتاب ها را به عنوان ابزار های بازار یابی در معرض فروش می گذارند. خواندن کتاب راهنمای فروش MichaelPort با نام Book Yourself Solid یک نمونه بزرگ برای کارآفرینان، فروشندگان و بازار یاب ها می باشد و با اینکه من مطمئنم Michael Port از فروش این کتاب لذت می برد اما آن را وسیله ای برای تحریک مشتریان به شرکت در کلاس ها و سخنرانی هایش قرار داده است. با اینکه نوشتن کتاب توسط خود بازار یاب راحت ترین راه است اما دیدگاهی نیز وجود دارد که این کار مشکل است و فقط از عهده متخصصان تجارت بر می آید. اما توصیه ما این است که کتاب خود را منتشر کنید و حتی اگر مردم آن را نمی خوانند هر زمان که شما را به عنوان نویسنده کتاب ... معرفی شدید می توانید از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی محتوا بهره ببرید.