یک تیم تحقیقاتی از انگلستان با استفاده از تابش لیزر به نانوذرات موفق به ارائه روش جدیدی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی شدند. با این روش، امکان حذف 100 درصدی سلول‌های سرطانی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، برای بسیاری از بیماران سرطانی، نبرد میان مرگ و زندگی بستگی به تشخیص زودهنگام و درمان صحیح دارد. متاسفانه نیمی از جمعیت 6/1 میلیون نفری مبتلایان به سرطان در یک سال جان خود را از دست می‌دهند.
اخیرا دانشگاه توسکیج موفق به دریافت حمایت مالی 1/1 میلیون دلاری برای تحقیق پیرامون استفاده از نانوذرات در درمان سرطان شده‌است.

هادیال نیکول گرین استادیار دپارتمان فیزیک این دانشگاه به‌عنوان محقق اصلی دراین پروژه خواهد بود. ایشان پتنتی در این حوزه آماده ثبت دارد که در آن روشی واحد برای شناسایی، تصویربرداری و درمان تومورهای سرطانی ارائه شده‌است.
محققان این پروژه معتقداند که می‌توان از نانوذرات هوشمند که با لیزر فعال شده برای درمان سرطان استفاده کرد. این روش کاملا هدفمند بوده و کمترین آسیب را به بافت‌های سالم می‌رساند.
گرین می‌گوید: «این پروژه نتایج قابل توجهی به دنبال دارد به طوری که امکان کوتاه‌تر کردن فرآیند درمان سرطان، کاهش اثرات جانبی و هزینه درمان از جمله مزایای این روش است. با این روش درمانی مبتنی بر نانوذرات می‌توان طول عمر بیمار را افزایش داد و در نهایت کیفیت زندگی بیماران را نیز بهبود بخشید. بیشتر رو‌ش‌های درمانی فعلی‌‌ نمی‌تواند 100 درصد تومور سرطانی را از بدن بزداید. حتی بعد از چند بار درمان با روش‌های مختلف نیز امکان حذف کامل سلول‌های سرطان وجود ندارد.»
با این روش جدید می‌توان تنها با تابش ده دقیقه‌ای لیزر به بدن بیمار، 100 تومور سرطانی را از بین برد. در این پروژه محققانی از مرکز پزشکی بیرمنگام نیز شرکت داشتند به طوری که دانشجویان از مقاطع مختلف فرصت همکاری در این پروژه بین رشته‌ای را داشته‌اند.
گرین از سال 2013 در دانشگاه توسکیج فعالیت داشته و پیش از آن نیز بیش از ده سال سابقه پژوهش در حوزه فناوری‌نانو دارد. وی با استفاده از زیست‌فناوری، فناوری‌نانو و فتونیک روی درمان سرطان کار می‌کند.

منبع : http://www.wbrc.com/story/30434424/tuskegee-univ-awarded-11-m-grant-to-research-cancer-diagnosis-treatment