پیشرفته‌ترین سیستم تعلیقی خودرو با عنوان "کمک فنر بادی با سیستم تعلیق هوشمند و قابلیت تنظیم ارتفاع" توسط محقق ایرانی و با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ثبت بین‌المللی شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امروزه صنعت خودرو سازی یکی از صنایع مهم کشورها است که نقش مهمی در درآمدزایی و اشتغال بر عهده دارد. از این رو خودرو سازان به دنبال پیشرفت و سبقت از یکدیگر جهت حفظ بازار بالفعل و بدست آوردن بازار بالقوه هستند که این تکاپو منجر به پیدایش سیستم‌های نو ظهوری بر روی خودروها شده است.
سیستم تعلیق یا فنربندی قسمتی از خودرو است که باعث می‌شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود.

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم را بر عهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها در اثر ناهمواری‌های جاده و دیگری تماس موثر لاستیک چرخ‌ها با سطح جاده‌است. در سیستم تعلیق خودرو همیشه دو مقوله مورد بحث بوده یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل که این دو همواره در تضاد با یکدیگرند، به عبارت دیگر بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می‌شود.

در سالهای اخیر کارشناسان سیستم تعلیق نیز ابداعاتی در این زمینه به وجود آورده‌اند که یکی از جدیدترین این ابداعات کمک فنر بادی با سیستم تعلیق هوشمند است.

صابر سهرابی مخترع کمک فنر بادی با سیستم تعلیق هوشمند و قابلیت تنظیم ارتفاع که این اختراع با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ثبت بین‌المللی شده است درباره اهمیت این اختراع اظهار کرد: در تعلیق هوشمند تلفیقی از فنر بادی (سیلندر و پیستون) و همچنین کمک هوشمند روغنی استفاده شده است که وجود فنر بادی باعث راحتی بسیار بالا و استفاده از کمک هوشمند سبب افزایش قابل توجه تعادل خودرو می‌شود بنابراین از آنجایی که باد در این سیستم در قطعات لاستیکی نگهداری نمی‌شود، سیستم استهلاک پایینی دارد.

وی با اشاره به اینکه در تعلیق هوشمند از سیستم تنظیم ارتفاعی استفاده شده است که بدون در نظر گرفتن حرکت خودرو اقدام به جابجایی سطح ارتفاع می‌کند گفت:  این سیستم دارای قابلیت رانندگی در هر ارتفاع دلخواه بدون از دست رفتن ذره‌ای از راحتی و امنیت است. تنظیم ارتفاع در سیستم به دو صورت دستی و خودکار امکانپذیر است که تنظیم خودکار با سوار و یا پیاده شدن سرنشینان فعال میشود و تنظیم ارتفاع دستی با استفاده از کلیدهای الکترونیکی انجام می‌شود.

سهرابی عنوان کرد: در این سیستم هر یک از چهار کمک و فنر خودرو به صورت مجزا توسط واحد کنترل الکترونیکی کنترل می‌شوند. از دیگر محاسن این سیستم این است که در مواقعی که راننده مجبور شود ترمزی شدید بزند سیستم وارد عمل شده و مانع از پایین رفتن قسمت جلوی خودرو در اثر ترمز شده و تعادل خودرو را حفظ می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزیت‌های این سیستم هزینه نگهداری بسیار پایین آن و هزینه پایین تولید آن است. تا کنون هیچ یک از خودروسازان دنیا نتوانسته‌اند سیستمی بسازند که کلیه محاسن یاد شده را به صورت یکجا دارا باشد بنابراین این سیستم از این جهت بی‌رغیب است.

این مخترع با بیان اینکه این اختراع با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت بین‌المللی شده است، تصریح کرد: این سیستم یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های تعلیقی است که تا کنون طراحی شده است. هزینه‌های پایین تولید، نصب، تعمیر و نگهداری و همچنین ایمنی و راحتی فوق العاده این سیستم و قابلیت رانندگی با هر ارتفاع دلخواه از دلایلی است که موجب ترغیب تولیدکنندگان وهمچنین مصرف کنندگان بازار خودرو برای استفاده از این سیستم می‌شود.

سهرابی بیان کرد: خودروسازان در ایران هنوز از تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کنند و هیچ پیشنهادی برای تجاریسازی این محصول نکرده‌اند البته با شرکتی ایتالیایی برای تجاریسازی مذاکراتی را انجام دادم و با دریافت برگه ثبت بین‌المللی مراحل مختلف برای تجاریسازی محصول پیگیری می‌شود.