تجلیل از برگزیدگان شانزدهمین جشنواره پژوهش و فناوری کشور 25 آذرماه  با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تعدادی از استانداران و جمعی از محققان و پژوهشگران برجسته کشور در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، در این مراسم دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهور با مثبت ارزیابی کردن اقدامات دولت تدبیر امید در توسعه علمی و گسترش فناوری کشور فرهنگسازی تغییر نگرش از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان به عنوان پایه اقتصاد مقاومتی را از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم دانست.

وی افزود: پایه اقتصاد دانش بنیان مغز و اندیشه نیروی انسانی متخصص است،  به همین دلیل بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری که می‌خواهد در عرصه جهانی حرفی در حوزه‌های مختلف علمی وفناوری برای گفتن داشته باشد جوانان و خاصه قشر تحصیل کرده آن جامعه است چنین کشوری هرگز به سمت خام فروشی منابع و معادن طبیعی حرکت نمی‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به لزوم ایجاد و گسترش ارتباط بین صنعت و دانشگاه تصریح کرد: تنها زمانی می‌توان از ظرفیت دانشگاه برای رونق صنعت استفاده کرد که صنعت قابلیت پذیرش ورودی علمی جدید را داشته باشد، متأسفانه در کشور چیزی به نام صنعت به معنای خاص وجود ندارد آنچه امروز با نام صنعت از آن نام برده می‌شود در واقع کارخانه است صنعت زمانی وجود خارجی دارد که بتواند طراحی و ماشین سازی کند و باید تلاش کنیم و به آن سمت حرکت کنیم.

تبدیل علم به ثروت؛ ماه حصل تلاش‌های فرهنگساز دولت است

ستاری با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور هنوز متکی به نفت است بیان کرد: نهادینه کردن مفاهیم جدید مانند تجاری سازی ایده و تبدیل علم به ثروت را ماه حصل تلاشهای فرهنگساز دولت به خصوص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در حوزه اقتصاد است،  اقتصاد منابع محور، اقتصاد بچه پولداری است،  در چنین اقتصادی نه تنها محصولات و کالاهای مورد نیاز جامعه وارداتی است بلکه از طریق فروش مواد خام می‌توان حتی کارخانه و خط تولید را وارد کرد. این در حالی است که تکنولوژی خریدنی نیست فرا گرفتنی است.

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: 2 هزار شرکت دانش بنیان فعال در دو سال گذشته تأسیس و راه اندازی شده‌اند که درآمد قابل توجهی نیز از طریق فعالیت آنها به دست آمده است. اما این عدد هنوز در قیاس با بودجه کشور رقم ناچیزی است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

‌رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه ایران به لحاظ نیروی انسانی متخصص یکی از قطب‌های جهان محسوب می‌شود خاطر نشان کرد: 32 میلیون جوان،  چهار میلیون دانشجو و 250هزار فارغ‌التحصیلان مهندسی در هر سال کسب رتبه پنجم در تربیت مهندس در دنیا و وجود 50 هزار دانشجو ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور همه و همه نشان دهنده پتانسیل بالای کشور در نیروی انسانی است،  باید دانست که این پتانسیل نه تنها تهدید نیست بلکه با فراهم کردن بستر مناسب و تزریق این پتانسیل به همه ابعاد جامعه می‌توان بازده زمانی پیشرفت کشور و رسیدن به نقطه مطلوب تا کمترین میزان ممکن تقلیل داد.

 

فلسفه حضور نیروی انسانی در دانشگاه  استخدام و کارمندی نیست

ستاری اضافه کرد: فلسفه حضور نیروی انسانی در دانشگاه  استخدام در دولت و کارمندی و حقوق ماهانه نیست. نیروی جوان ایرانی به دانشگاه می‌رود تا بتواند با کار آفرینی ایجاد ارزش افزوده و تبدیل علم به ثروت به بهبود کیفیت زندگی جامعه کمک کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهاجرت مغزها اشاره کرد و گفت: 1.1 دانشجویان در خارج از کشور در حال تحصیل هستند که این رقم در قیاس با 1.8 متوسط جهانی رقم بالایی محسوب نمی‌شود با این حال از 50 هزار دانشجوی مقیم ایرانی حدود 8 هزار 400 نفر در امریکا مشغول تحصیل هستند که عمدتاً از بهترینها محسوب می‌شوند.

ستاری با بیان اینکه اقدامات لازم برای حضور متخصصان غیر مقیم در چرخه خدمت رسانی به جامعه مدتی است که در بنیاد ملی نخبگان آغاز شده است بیان کرد: هدف اصلی بنیاد ملی نخبگان حضور این افراد در چرخه خدمت به جامعه است و نه صرفاً حضور فیزیکی آنان در کشور اگر چه حضور این افراد در مراکز و جوامع علمی منشاء خدمات بسیاری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه افق‌های روشنی در تجاری سازی و پژوهش‌های مرز دانش باز شده است گفت: خوشبختانه بعد از تلاشهای بی­وقفه امروز به مدل مناسب دینی رسیده‌ایم،  برنامه‌های کار آفرینی در دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها در دانشگاه‌ها به ایجاد و رونق پارک‌های علمی و فناوری تسهیل در تصیح و گسترش شرکت‌های دانش بنیان نمونه‌های بارزی از اقدامات انجام شده است.

ستاری هزینه دولت را از ملزومات پیشرفت تحقیقات مرز دانش دانست و یادآور شد: در این حوزه بر خلاف تجاری سازی دولت موظف به هزینه کردن و اعطای گرندهای پژوهشی است. طرح اساتید سرآمد از سوی معاونت علمی نیز با همین نگاه برنامه ریزی و اجرا شد.

به اعتقاد دولت اقتصاد دانش بنیان اصلی‌ترین رکن اقتصاد مقاومتی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: با تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی بخش  قابل توجهی از بودجه معاونت علمی و فناوری آزاد شد که می‌توان از آن برای رونق بیشتر حوزه مرز دانش بهره برد. در سال جاری علاوه بر افزایش چشمگیر بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی در بودجه 95 نیز با موافقت رییس جمهور توجه ویژه ایی به پژوهش شده است که این مهم نشان دهده جهت گیری و اعتقاد دولت به اقتصاد دانش بنیان به عنوان اصلی‌ترین رکن اقتصاد مقاومتی دارد.

وی در پایان ضمن بیان تقدیر از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور محترم از تعاملات 2 وزارت خانه علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکر کرد و پیشرفت و توسعه پایدار کشور را مرهون گسترش تعاملات بین همه نهادها و دستگاه‌های زیربط دانست. 
در پایان این مراسم با حضور دکتر فرهادی، دکتر قاضی هاشمی و دکتر ستاری  از برگزیدگان شانزدهمین جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری کشور با اهداء لوح و جوایزی تقدیر شد.