محققان موفق به ساخت میکروسکوپ فلورسانس بسیار کوچکی شدند که می‌تواند به‌عنوان یک قطعه روی تلفن همراه نصب شده و به آنالیز رشته DNA بپردازد. این نانوابزار قادر است وجود برخی بیماری‌ها را از روی تصاویر گرفته شده از ماده وراثتی شناسایی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اخیرا ابزار جانبی برای میکروسکوپ‌ها ساخته شده که به کاربر تلفن همراه اجازه می‌دهد تا نگاهی به DNA دارای برچسب فلورسانس بی‌اندازد.

آیدوگان اوزجان از محققان رشته زیست‌مهندسی و الکترونیک دانشگاه کالیفرنیا و همکارانش ابزاری ساخته‌اند که می‌تواند طول مولکول‌های DNA را نشان دهد. این ابزار یک قطعه قابل نصب روی تلفن‌های هوشمند است. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano منتشر شده‌است. این ابزار 190 گرم وزن داشته، قیمت آن 400 دلار است‌ و با استفاده از باطری قلمی (AAA) کار می‌کند.

این ابزار به کاربر اجازه می‌دهد تا یک نسخه از تغییرات ژنتیکی و علائم بیماری را که روی DNA خود قرار دارد شناسایی کند. این ابزار برای شناسایی بیماری‌های مختلف ایده‌آل است.

این میکروسکوپ مبتنی بر تلفن همراه با استفاده از یک قطعه آنالیز کننده محلول حاوی DNA برچسب خورده کار می‌کند. برای استفاده از این ابزار باید محلول حاوی DNA که از قبل برچسب فلورسانس خورده است را روی سطح شیشه مخصوص میکروسکوپ قرار داد، سپس این ابزار رشته‌های DNA را می‌کشد و صاف می‌کند. در ادامه لیزر آبی رنگ میکروسکوپ به نمونه تابیده و این میکروسکوپ فلورسانس قادر به نمایش دادن DNA خواهد بود.

دوربین این تلفن همراه تصاویر متعددی از DNA گرفته و این تصاویر به یک سرور مرکزی ارسال می‌شود تا طول رشته‌ها ارزیابی شود. نتایج آزمون‌های اولیه انجام شده روی این میکروسکوپ نشان می‌دهد که امکان تصویربرداری از 10000 تا 48000 جفت باز در مولکول DNA با این روش وجود خواهد داشت. آزمون‌های بعدی ثابت کرد که این ابزار می‌تواند تا 1000 جفت باز را نمایش دهد که این عملکرد شبیه میکروسکوپ‌های فلورسانس رومیزی است.

بسیاری امیدوارند که این میکروسکوپ مبتنی بر تلفن همراه بتواند امکان تشخیص بیماری را در نواحی که امکانات و زیرساخت‌های مناسب ندارد فراهم کند.

اوزجان این فناوری را رشد کامپیوترها مقایسه می‌کند. کامپیوترهای اولیه بسیار سنگین و پرهزینه بودند که با رشد فناوری حجم آنها کوچک و قیمت این سیستم‌ها کاهش یافت. فناوری میکروسکوپ فلورسانس نیز به این شکل است که تاکنون به‌عنوان ابزارهای بسیار گرانقیمت شناخته می‌شدند اما از این پس با کوچک شدن، به‌عنوان ابزارهای میکرو و نانومقیاس شناخته می‌شوند.


منبع : http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/41778/title/Measuring-DNA-with-a-Smartphone