وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:توسعه فرهنگی در سایه تضارب آرا امکان می‌یابد و امروز ضروری است تا با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دنیا ارتباط برقرار کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی جنتی  با گرامیداشت هفته پژوهش، افزود: امکان ندارد در محیط بسته، انسان تکامل پیدا کند.


وی انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را از نیازهای کشور عنوان کرد و اظهار داشت: امروز ضروری است تا با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دنیا ارتباط برقرار کنیم.


وی گفت: با ارتباط با ملت های دنیا باید بتوانیم حرف های خود و آنچه واقعیت ایران است را برای جهانیان تببین و معرفی کنیم.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه توسعه فرهنگی در سایه تضارب آرا امکان می یابد، گفت: در حوزه های علمیه گاهی فضا برای ابراز نظرات مختلف وجود ندارد در حالیکه باب اجتهاد باز است و در مراکز دانشگاهی نیز اگر فردی حرفی برای نوشتن و یا زدن داشت باید بتواند نظر خودش را اعلام کند.

وی افزود: در برخی از حوزه های علمیه ما خودسانسوری وجود دارد و برخی امکان بیان حرف ها و فتوای نو را ندارند.


به گفته جنتی، در فضای بسته، فرهنگ نمی تواند رشد کند و این آسیب جدی حوزه پژوهش است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به شرایط پساتحریم و برجام در کشور، گفت: مشکلاتی که طی 12 سال گذشته دست و پای ملت ایران را بسته بود و می رفت که به گونه ای موجب تشدید تحریم ها شود و زندگی مردم را فلج کند، با درایت دولت تدبیر و امید و هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران حل شد.

به گفته وی همچنین 6 قطعنامه ای که علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده و به فصل هفتم رسیده بود برداشته شد.


عضو کابینه دولت یازدم این مهم را یکی از تاریخی ترین و مهمترین کارهایی عنوان کرد که در دنیا انجام شده و تمامی سران کشورهایی که اخیرا با رئیس جمهوری دیدار داشتند بر بزرگی این کار صحه گذاشتند.


جنتی با اشاره به فضای فعلی ایران هراسی و شیعه هراسی که در دنیا ایجاد شده افزود: همین که آژانس قطعنامه هایش را علیه ایران برداشت و اعلام کرد که فعالیت های اتمی ایران صلح آمیز بوده، خط بطلانی بر اتهامات قبلی کشید و این کار بسیار بزرگی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به وضعیت حوزه فرهنگ و هنر در دوران پساتحریم اشاره کرد و گفت: حوزه فرهنگ نیز مانند سایر حوزه های اقتصادی و سیاسی شاهد تحول خواهد بود و اکنون می بینیم که شرایط به گونه ای شده که در حوزه های اقتصادی و سیاسی رهبران اروپایی علاقه مند به ارتباط با ایران هستند در حالیکه در گذشته حتی حاضر نبودند با مدیران کل ما ملاقات کنند.


جنتی با بیان اینکه در شرایط کنونی فضای فرهنگ باز شده خاطرنشان کرد: چهره ای که از ایران ساخته بودند برداشته شده و چهره جمهوری اسلامی ایران امروز برای همه دنیا روشن شده است.


وی ادامه داد: مجموعه فعالیت های فرهنگی و هنری که در گذشته با مشکلاتی مواجه بود اکنون آسان تر در حال ارایه است و ما می توانیم از این فرصت مناسب برای عرضه آثار فرهنگی خود استفاده کنیم.


وزیر ارشاد تصریح کرد: اکنون می توان کتاب هایی مورد نیاز را به زبان های دیگری ترجمه و با مراکز پژوهشی در سراسر دنیا ارتباط برقرار کرد و از آنها نیز دعوت کنیم تا به ایران بیایند و در کنفرانس های ما شرکت کنند؛ این در حالی است که طی 8 سال گذشته محققان و پژوهشگران در کشور با مشکلات بسیاری مواجه بودند و برای حضور در یک کنفرانس خارجی یک بار قبل از خروج از کشور توسط وزارت اطلاعات احضار می شدند و یکبار هم پس از برگشت درباره ملاقات هایشان بازجویی می شدند و در اصل ما خودتحریمی هم کردیم.


وزیر ارشاد تاکید کرد: اکنون با فضای ایجاد شده، محققان و پژوهشگران می توانند در جوامع مختلف حضور یابند.

به گفته وی، امروز بحث ایران هراسی نیز در حال فروپاشی کامل است و پیام رهبری که در دو نوبت به جوانان غربی صادر شد مورد استقبال قرار گرفته است و شعار رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحت عنوان جهان بدون خشونت و عاری از افراط گری در عمل به دنیا ثابت شده و به همین دلیل است که پس از حادثه تروریستی پاریس همه کشورها علیه مبارزه با تروریسم بسیج شدند و اگر تا پیش از این معتقد به رفتن بشار اسد از سوریه بودند، امروز به این نتیجه رسیدند که خطر جریانات تروریستی در سوریه بیشتر است.


وی همچنین با اشاره به بحث شیعه هراسی در دنیا اظهار داشت: جریانات تکفیری که از ابتدای انقلاب اسلامی در پاکستان وجود داشتند به گونه های مختلف در عراق، سوریه و... ظهور پیدا کرده و امروز همه دنیا فهمیده اند که بین جوامع اسلامی تنها گروه معتدل و به دور از افراط و تفریط ، شیعیان ایران، عراق، لبنان و بحرین هستند، چرا که شما در هیچ جای دنیا نمی بیند که یک شیعه حمله انتحاری کند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به فرصت هایی که در حوزه های ایران شناسی، اسلام شناسی و شیعه شناسی در دنیا به وجود آمده اشاره و گفت: امروز مراکز پژوهشی بزرگی در کشورهایی مانند روسیه وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به حضور خود در کنفرانس اخیرا در سن پترزبورگ و ملاقات با جمعی از ایران شناسان و شرق شناسان اشاره کرد و گفت: آنجا مراکز بسیار خوبی وجود دارد که در حال کار و کتاب های ایران را به زبان روسی ترجمه و منتشر می کنند در بحث ایران شناسی محققانی دارند که به زبان فارسی صحبت می کنند، بنابراین فضای خوبی فراهم شده و مراکز ایران شناسی در اروپا گسترده است.


جنتی خاطرنشان کرد که در کشورهایی مثل ایتالیا، فرانسه و آلمان از این نوع مراکز زیاد است و ضرورت دارد که امروز با آنها ارتباط داشته باشیم چرا که دیپلماسی فرهنگی باید در کنار دیپلماسی سیاسی وجود داشته باشد.

جنتی تصریح کرد که باید بتوانیم ارتباطات خود را با مراکز علمی و سایر ملت ها برقرار کنیم و کتاب های خود را منتشر کرده و در اختیار آنها قرار دهیم.


عضو کابینه یازدهم افزود: در گذشته مشکلاتی برای ارایه مجموعه فعالیت ها و آثار فرهنگی و هنری کشورمان در جامعه بین الملل داشتیم اما امروز فضا باز شده است تا بتوانیم این آثار را در دنیا عرضه کنیم.


وی ادامه داد: سینمای ما فاخر است و الآن فرصت بسیار مناسبی است که آن را بهتر از گذشته به دنیا معرفی کنیم؛ ارکستر ملی و سمفونیک ما زمان مناسبی است که بتواند برنامه های خود را در سالن های بزرگ دنیا اجرا کند و کتاب هایی که نیار به ترجمه و عرضه در دنیا را دارند را نیز در جامعه بین الملل ارایه دهیم و در واقع همکاری های خوبی می توان با مراکز پژوهشی دنیا داشته باشیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری، رعایت نکردن قانون کپی رایت را به عنوان یکی از مشکلات عرصه پژوهشی برای مولفان، نویسندگان و خالقان آثار اشاره کرد و گفت: یک لایحه بسیار جامع با عنوان مالکیت فکری و معنوی تدوین شده و به مجلس برای تصویب ارایه شده است.


جنتی ادامه داد: برای پیوست به کنوانسیون برن و پاریس باید کار مطالعاتی صورت گیرد که آیا پیوستن ما به این کنوانسیون ها منفعتی برای ما دارد یا خیر؟ چرا که به طور مثال کتاب های بسیاری از کشورهای خارجی در دانشگاه ها منتشر می شود در حالیکه اگر قانون کپی رایت رعایت شود قیمت کتاب بسیار گران تر خواهد شد.

وی همچنین درباره طرح سنجش سرمایه اجتماعی در کشور نیز توضیحاتی داد و گفت: این اثر که هم اکنون منتشر شده کار بسیار ارزشمندی است.


جنتی ابراز امیدواری کرد که از دستاوردهای آن استفاده شود چون ما در سه دهه گذشته چوب حراج به همه سرمایه های اجتماعی کشور زده ایم و نگذاشتیم که کسی سالم بماند. شاید این طرح موجب شود در رفتار گذشته خود تجدید نظر کنیم و سرمایه هایمان را خراب نکنیم چون در هیچ جای دنیا با شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی شان این گونه برخورد نمی شود.


جنتی گفت: در طرح ملی سنجش ارزش ها و نگرش های ایرانیان که تاکنون دو موج آن انجام شده بحث اعتماد عمومی به عنوان یک شاخص مطرح است و نتایج تحقیق نشان داده که مردم ما با وجود اینکه اعتقادات خوبی دارند اما اعتماد آنها به ما به عنوان عناصر نظام پایین است. امیدوارم این اثر تکمیل شود و موج سوم آن بتواند در تصمیم گیری در کشور موثر باشد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با توجه به تصویب قانون انتشار دسترسی آسان به اطلاعات، همه نتایج تحقیقات روی سایت قرار می گیرد.

جنتی افزود: در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و اطلاعات از نظرات تمام شخصیت های علمی و فرهنگی بدون توجه به دیدگاه های آنها استفاده شده و این سیاست دولت در همه حوزه ها وجود دارد.


به گفته وی، در حوزه کتاب بارها اعلام کرده ایم با نویسنده کاری نداریم بلکه متن و محتوا را می خوانیم و اگر محتوا مناسب بود مجوز داده می شود.


وزیر ارشاد یادآور شد که در حوزه مطبوعات نیز تاکنون 4 هزار مجوز در این دوره وزارت ارشاد در دولت یازدهم ارائه شده و چند برابر دوره های مشابه در سالهای قبل بوده است.


به گفته جنتی، در این حوزه نیز فضایی مناسب و آزادی بیان را برای مخالفان و موافقان ایجاد کرده ایم که به راحتی هرگونه مطلب را حتی درباره مسئولان کشور در رسانه های خود بیان می کنند.


رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با بیان اینکه شیوه های گذشته رفتار ما تاکنون جواب نداده است و باید تغییر کند، گفت: تحقیقات نشان داده که 71 درصد از تهرانی ها از ماهواره استفاده می کنند، اگر اینگونه است چرا قانونی وضع می کنیم که همه خلاف آن را رعایت می کنند؟ آیا می شود جلوی انتقال اطلاعات در دنیا را گرفت.

به گفته وی درباره شبکه های اجتماعی نیز باید با فیلترینگ هوشمند عمل کنیم و سوار بر موج به نحوه مطلوب از این فضای به وجود آمده استفاده کنیم که این روش اکنون موفقیت آمیز بوده است.


جنتی در بخش دیگری، نیازسنجی را وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: در این وزارتخانه معاونتی به عنوان پژوهشی نداریم و تنها نیازسنجی می کنیم و سپس کار را برای اجرا به پژوهشگاه ها و مراکز علمی می سپاریم.


وی به انتشار کتاب الگوی نظری دکترین توسعه فرهنگی در جهان اسلام نیز اشاره کرد و افزود: این کار که از سوی دکتر صدری انجام شده بسیار ارزنده و مورد نیاز است و البته ما این کار را ویراست نخست تلقی می کنیم چون این کار قرار است به عنوان الگوی توسعه فرهنگی جمهوری اسلامی در جهان ارایه شود و از آنجا که می تواند آیسسکو و سازمان کنفرانس اسلامی ارایه شود باید کار عمیقی باشد؛ بنابراین جا دارد که همه صاحبنظران و محققان در تکمیل این کار بکوشند.


در پایان این آئین از دو طرح ملی الگوی نظری دکترین توسعه فرهنگی در جهان اسلام و سنجش سرمایه اجتماعی در کشور و آثار جدید پژوهشگاه رونمایی و از دست اندرکاران این طرح ها با حضور وزیر ارشاد تجلیل شد.