فناوران ایرانی موفق به طراحی نخستین نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار فارسی با قابلیت‌ تشخیص گفتار محاوره‌ای شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر هادی ویسی، رییس شرکت دانش بنیان تولیدکننده این نرم افزار با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: نرم‌افزار تبدیل گفتار به متن (نویسا) به عنوان یک محصول دانش‌بنیان ایرانی که توسط متخصصان دانشگاه صنعتی شریف به صورت کاملا تجاری عرضه شده، در حال حاضر با کاربردهای متنوع در سازمان‌ها، ادارات و ... مورد استفاده قرار دارد اما در نسخه جدید بر خلاف نسخه های قبلی که به تایپ صوتی مکالمات به صورت رسمی (غیرمحاوره ای) محدود بودند برای نخستین بار در دنیا امکان تشخیص هوشمند و تایپ سخنرانی‌ها، مصاحبه ها و سایر مکالمات و محاوره های روزمره به زبان فارسی نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: نویسا جامع شامل واژگان بسیار بزرگ به همراه واژگان محاوره‌ای (برای تایپ گفتار غیررسمی) می‌باشد که به کمک آن می‌توان تمامی متون را تایپ کرد.

به گفته ویسی، این نرم افزار علاوه بر آنکه می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب در سازمان‌ها و شرکت‌ها برای تایپ متون اداری (نامه‌ها، گزارش‌ها و …) باشد، نیز می‌تواند به عنوان محصولی مناسب ویژه نویسندگان، رمان‌نویسان، فیلم‌نامه‌نویسان و … که با نیاز به تایپ گفتار محاوره‌ای دارند، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از نویسا جامع می‌توان برای تبدیل سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها که گفتار ضبط شده آنها به صورت محاوره‌ای است، استفاده کرد. برای این کار کافی است فایل صوتی خود را به نویسا جامع دهید و فایل متنی تبدیل شده آن را تحویل بگیرید.

وی تصریح کرد: نرم افزار پیشرفته تشخیص و تایپ گفتار فارسی علاوه بر امکات تایپ به صورت گفتاری دارای قابلیت‌های ویژه‌ای مانند فرمان صوتی جهت اجرای برنامه‌های مختلف از طریق گفتار، افزایش بانک کلمات توسط کاربر و تاریخچه ضبط صدا نیز می‌باشد.