کارگردان شاهزاده روم می‌گوید:اگر روزی در خارج از کشور امکانات ساخت انیمیشن به صورت رایگان هم در اختیار تیمش قرار گیرد، اجرای کار داخل کشور را با وجود همه مشکلاتش به وابستگی به سایر کشورها ترجیح می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، هادی محمدیان معتقد است که ساخت انیمیشن در کشور نیازمند سخت‌افزار و تجهیزات لازم است اما در زمینه نیروی انسانی هیچ کمبودی وجود ندارد. وی می‌گوید که اگر قرار است در کشورمان دانشی ایجاد شود، بهتر است آن دانش بومی باشد. همچنین با اتفاقات رخ داده در کشور و اقتصاد به این نتیجه می‌رسیم که موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور و سرکردن با شرایط موجود برای کشور مهم است. در ادامه، گفت‌وگوی دانش‌بنیان را با کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» می‌خوانید.

انیمیشن سینمایی شاهزاده روم به کارگردانی شما آبان‌ماه امسال اکران شد. درباره آن کمی توضیح دهید.

کار، پاییز یا زمستان سال 92 آغاز شد و تا پیش از جشنواره فجر سال 93 به اتمام رسید و موفق به حضور در جشنواره شد. تولید این کار 15 ماه به طول انجامید و حدود 105 نفر در آن فعالیت کردند.

برای تولید این اثر دولت تا چه اندازه از شما حمایت کرد؟

به طور طبیعی، به دلیل خصوصی بودن ساخت این انیمیشن، تا بعد از تولید حمایتی از سوی دولت صورت نگرفت زیرا در فضای انیمیشن کشور اعتماد وجود نداشت و کاری با کیفیت و استانداردهای جهانی به این صورت تولید نشده بود. از این رو مراکز فرهنگی - هنری هم از ساخت این اثر چندان حمایت نکردند. حال که این کار تمام شده، این اعتماد به بخش انیمیشن برگشته است. حال که اهالی فرهنگ و سینما نتیجه کار را دیده‌اند، فضا کمی بهبود یافته تا جایی که پیشنهادهایی برای کارهای بعدی نیز دریافت کرده‌ایم.

به نظر شما این اثر آن‌قدر قابل توجه است که بتواند به جشنواره‌های هنری بین‌المللی راه یابد؟

بله، همین‌طور است. به دلیل این‌که بیش از نیمی از کار در جامعه مسیحیت روایت می‌شود، استقبال بیشتری هم از آن خواهد شد. به نظر می‌رسد در جشنواره‌های خارجی هم حضور خواهد یافت به این شرط که به خوبی معرفی شود.

اثر بعدی‌تان نیز با مضمون مذهبی است؟

قصد داریم در هفته اول اکران این انیمیشن که از 13 آبان‌ماه آغاز می‌شود، پروژه بعدی را اعلام کنیم، چرا که در حال حاضر چند پروژه و طرح مد نظرمان است، اما هنوز هیچ‌یک نهایی نشده است.

نقش دولت در زمینه افزایش تولید انیمیشن‌های موفق و با کیفیت ساخت بالا چقدر است؟

انیمیشن یک هنر و علم های‌تک است به این معنی که لبه تیز تکنولوژی در سینماست زیرا دیگر در دنیا مرز میان واقعیت و خیال از بین رفته است. سینما در کشور ما تکراری شده و اکنون جای خالی فیلم‌های اکشن و تخیلی در آن محسوس است. حال اگر انیمیشن‌های سینمایی در کشور تولید شود، نه‌تنها به پیشرفت سینما بلکه به جذب مخاطب نیز کمک می‌کند زیرا در حال حاضر بیشترین آمار فروش فیلم‌ها در سینما به فیلم‌های تخیلی و انیمیشن مربوط است. از این رو امید داریم که هم حمایت از سوی بخش خصوصی و هم بخش دولتی صورت گیرد تا همه علاقه‌مندان به این بخش وارد شوند و از انیمیشن حمایت کنند تا سینمای ایران رشد کند. سینما ابزار قوی فرهنگ‌سازی در هر کشوری است و قابلیت‌های اجتماعی، ارتباطی و اقتصادی هم دارد. از این رو امیدواریم هر کسی که قادر به تامین هزینه‌ها و علاقه‌مند به انیمیشن است، وارد این عرصه از سینمای کشور شود.

سینمای ایران در بخش تکنولوژی و تجهیزات چقدر کمبود دارد؟ آیا برای ساخت یک انیمیشن مشکل جدی در بخش سخت‌افزاری وجود دارد؟

انیمیشن همه مولفه‌های سینما را در بر می‌گیرد. تصویر، صدا و غیره همگی - همانند یک فیلم سینمایی - لازمه ساخت انیمیشن است، اما خلأیی همچون کمبود تکنولوژی در این بخش وجود دارد. در حال حاضر در کشور ما از نظر نیروی انسانی و فنی هیچ کمبودی وجود ندارد، اما ساخت انیمیشن به لحاظ سخت‌افزاری دچار مشکلات متعددی است. برای این‌که بتوانیم با فیلم‌های اول دنیا رقابت کنیم، باید تصویر و کیفیت ساخت را به حد قابل رقابت برسانیم اما چون سخت‌افزار این قابلیت را در ایران ندارد یا اگر هم دارد، آن‌گونه ساماندهی نشده است که بتوان از آن استفاده کرد، رسیدن به کیفیت مطلوب به لحاظ تصویری کار سختی است.

به نظر می‌رسد تفاوت ایران با سایر کشورها در ساخت انیمیشن، در تکنولوژی است. البته تجهیزات زیادی در ایران وجود دارد، اما به دلیل ساماندهی نشدن، امکان استفاده از آن‌ها برای همه وجود ندارد. در حال حاضر بسیاری از مراکز دانشگاهی، نظامی و دولتی این تجهیزات را دارند اما بخش خصوصی به راحتی امکان استفاده از آن‌ها را ندارد.

دلیل آن چیست؟ هزینه بالا یا محدودیت ساخت، دلیل استفاده نکردن بخش خصوصی از این تجهیزات است؟

قطعا هزینه بالا مانع است. ممکن است برای مراکز دولتی این هزینه‌ها زیاد نباشد، اما هزینه ساخت با این تکنولوژی‌ها برای شرکت‌های خصوصی بالاست. اگر مرکزی تاسیس شود و شرکت‌های بزرگ انیمیشن نیز راه‌اندازی شوند، می‌توان خدماتی به این بخش ارائه داد. حداقل در زمینه هزینه‌ها تخفیف‌هایی داده شود که بتوان در تولید موفق بود و از تولیدات جهانی عقب نماند. شاید در شرایطی بتوان بر مشکلات ساخت چیره شد زیرا نیروی انسانی باهوش و کارآمدی در کشور وجود دارد، اما در زمینه سخت‌افزار، کمبود امکانات و نیاز به حمایت جدی وجود دارد.

اگر این رویه ادامه یابد، به نظر شما تولیدکننده انیمیشن به خارج از کشور می‌رود؟

در حال حاضر کشورهایی همچون امارات این امکانات را دارند، اما هیچ بهره‌ای از آن نمی‌برند و به نظر می‌رسد قدرت استفاده از آن را هم ندارند. ما هم به انجام کار در این کشورها فکر کرده‌ایم، اما صرفه اقتصادی ندارد و همچنین ترجیح می‌دهیم با امکانات کمتر اما داخل کشور خودمان کار اجرایی را پیش ‌ببریم. ما به این فکر می‌کنیم که اگر قرار است در کشورمان از دانشی استفاده شود، آن دانش بومی باشد و با اتفاقات رخ داده در کشور و اقتصاد به این نتیجه می‌رسیم که موضوع اقتصاد مقاومتی و سر کردن با شرایط موجود برای کشورمان مهم است. در کار انیمیشن شاید موقعیت کمک گرفتن از سایر کشورها وجود داشته باشد، اما هدف اجرای کار بومی و ایرانی است. من و تهیه‌کننده شاهزاده روم اگر روزی در خارج از کشور امکانات ساخت انیمیشن به صورت رایگان هم در اختیارمان قرار بگیرد، اجرای کار داخل کشور را ترجیح می‌دهیم تا در این زمینه به سایر کشورها وابسته نباشیم. اگر این کار در کشور خودمان انجام نشود، نباید انتظار بومی شدن آن را داشته باشیم.

منبع: «ماهنامه دانش بنیان»