امروزه شرکت‌هایی با کسب‌وکار‌های نوین به تدریج جایگزین شرکت‌های باسابقه‌تر می‌شوند، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محاسبات ‌شناختی راه پیش‌بینی آینده برای رقابت با این شرکت‌های جدید است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت‌هایی با شیوه‌ها و فناوری‌های نوین کسب‌وکار و یا بهره‌برداری از فناوری‌های قدیمی در راه‌های جدید، هرروز در حال ظهور بوده و به تدریج جایگزین شرکت‌های قبلی خواهند شد. آن‌ها صنایع را تغییر می‌دهند و آن‌چه سر راه خود می‌بینند به‌سرعت محو‌ می‌کنند. بنابراین مدیران در رقابت با شرکت‌هایی با مدل کسب‌و‌کار متفاوت چگونه برخورد خواهندکرد؟

موسسه تحقیقاتی جدید آی‌بی‌ام که برای مطالعه ارزش کسب‌و‌کار ایجاد شده است، معیارهای جدیدی در این زمینه تعریف می‌کند. مصاحبه با مدیران ارشد شرکت‌ها در سرتاسر جهان نشان‌ داد که اکثریت آن‌ها نگران هستند که کسب‌وکارشان توسط این رقبای جدید از میدان به‌در شوند. با این حال نوآوران پیشرو، کلید برخورد درست با حوادث را پیشرفت در زمینه‌هایی مانند پردازش شناختی و سیستم‌های شناختی می‌دانند. ممکن‌ است این کسب‌وکارها نیز خود بازارهای جدیدی به وجود بیاورند.

سه ابتکار مهم از یافته‌های این مطالعه پدید آمده‌است:

1) مراقب مزاحمان جدید باشد: قبلا بزرگترین خطر برای یک کسب‌وکار، رقیبی جدید با نحوه ارائه بهتر یا ارزان‌تر بوده، که با تغییر استراتژی آن کسب‌و‌کار خطر رفع می‌شد. امروزه این رقابت اغلب تا زمانی‌که خیلی دیر شود، نامرئی است. شرکت‌های تثبیت‌شده و باسابقه توسط رقبایی با شیوه‌های کسب‌وکار کاملا متفاوت تهدید می‌شوند. دو سوم از مدیران مجموعه‌ها، همگرایی صنایع را به عنوان مشخصه اصلی رقابت طی چند سال آینده میدانند.
حدود 72درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار کرده‌اند که فناوری بزرگترین عامل موثر بر کسب‌وکار آن‌ها بوده ‌است. در حالی که مدیران مجموعه‌ها با اهمیت فناوری به‌شدت موافق هستند ولی در مورد تاثیر آن مطمئن نبوده‌اند.

2) بازخورد مشتریان را فقط جمع‌آوری نکنید بلکه از آن‌ها استفاده کنید: بسیاری از مدیران ارشد اعتراف‌ کرده‌اند که اطلاع از اتفاقات آینده مشکل است. با‌این‌حال، زمانی ‌که مساله شناسایی و کشف روش‌ها و فناوری‌های جدید پیش می‌آید، تنها نیمی از پاسخ‌دهندگان از بازخورد مشتری‌ها استفاده می‌کنند. اکثر مدیران ارشد تغییر در تعهداتشان درقبال مشتریان را پیش‌بینی می‌کنند. 66 درصد از پاسخ‌‌دهندگان انتظار تمرکز انفرادی بر روی مشتریان را دارند (22 درصد بیشتر از نظرسنجی سال 2013) و 81 درصد هم نظر به تعامل دیجیتال دارند (افزایش 19درصدی از دو سال پیش).
بیشتر هزینه‌های مدیران ارشد آینده‌نگر بر پردازش شناختی، فناوری‌های پیشرفته ساخت و منابع جدید انرژی خواهد بود. آن‌ها همچنین تمایل به سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های درحال ظهور با هزینه‌های اولیه بالاتر ولی با سود بیشتر را دارند.

3) جایگاه و خطرات فناوری: بسیاری از مدیران ارشد اظهار داشته‌اند که محاسبات ابری، نرم‌افزارهای تلفن همراه و اینترنت اشیاء (IoT) فناوری‌هایی هستند که به احتمال زیاد کسب‌و‌کار آینده را متحول می‌کنند. آن‌ها همچنین بر این باورند که فناوری‌های شناختی در افق دوردست، سطح جدیدی از شخصی‌سازی برای مصرف‌کنندگان و همچنین بینش بهتری نسبت به حجم بزرگی از داده‌ها را ممکن خواهد ساخت. عده‌ای از مدیران نیز به مزایای محاسبات شناختی در اکتشافات جدید و تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر درباره مشتریان اختصاصی اشاره کرده‌اند. پردازش شناختی، کسب‌وکارها را قادر به تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های مشتریان و همچنین ایجاد مدل‌های پیش‌بینی‌شده و پیگیری نیازهای در حال تغییر مشتریان می‌سازد. 
هیچ فناوری نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. اما با استفاده از تجزیه‌و‌تحلیل‌های شناختی دقیق، اطلاعات دریافت‌شده از بازار و رقبای یک کسب‌و‌کار در زمان حاضر، رهبران کسب‌وکار می‌توانند آینده را با اعتماد بیش‌تری پیش‌بینی کنند.

منبع : http://www.thestar.com.my/tech/tech-opinion/2015/11/27/three-ways-companies-can-succeed-in-the-age-of-disruption/