کلامیدیا بیماری خاموشی است که سالانه افراد زیادی را مبتلا می‌سازد و عواقب جبران‌ناپذیری برای آن‌ها در بر دارد. پژوهشگران برای مقابله با این بیماری، در تلاش برای تولید نوعی واکسن هستند که به صورت مُخاطی از طریق بینی به بدن بیمار وارد شده و باعث ترشح پادتن مناسب می‌گردد. به این ‌ترتیب، سیستم ایمنی بدن می‌تواند به مبارزه با این بیماری و سایر بیماری‌های نظیر آن بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت نانو‌بایو (NanoBio Corporation) که یک شرکت زیست‌دارویی می‌باشد، اخیراً اعلام کرده است که واکسن نانو‌امولسیون کلامیدیا (chlamydia – نوعی باکتری شبیه ویروس است که برای تکثیر به یک فرآیند زیست‌شیمیایی نیاز دارد.) در یک آزمایش چالش‌‌بر‌انگیز بر روی موش‌ها مؤثر واقع شده است. این واکسن که به صورت کمکی در کنار واکسن اصلی کلامیدیا مصرف شده و روش استعمال آن نیز از طریق بینی است، به مقاومت بیشتر بدن در برابر بیماری می‌انجامد. این آزمایش توسط محققان برتر واکسن کلامیدیا در دانشگاه کوئینز‌لند استرالیا(Queensland University of Technology) به سرپرستی دکتر کِنِت بیگلی انجام شده است.
filereader.php?p1=main_74bdefab9757a0816
کلامیدیا یکی از بیماری‌هایی است که از طریق جنسی منتقل می‌شود. طبق آمار موجود، سالیانه حدود 2.86 میلیون مورد سرایت این بیماری گزارش می‌شود. همچنین آمار نشان داده است که حدوداً 90 درصد از زنان مبتلا به کلامیدیا هیچ‌گونه علامتی مشاهده نمی‌کنند و به ‌همین دلیل به دنبال درمان نیستند. چنانچه این بیماری درمان نشود، درصد قابل‌توجهی از زنان دچار بیماری التهابی لگن می‌شوند که می‌تواند منجر به مشکلات دراز‌ مدتی نظیر ناباروری، حاملگی خارج از رحِم و درد مزمن لگنی گردد. همچنین عدم درمان کلامیدیا احتمال ابتلا یا انتقال ویروس ایدز را افزایش می‌دهد.

در مرحله‌ای قبل از انجام مطالعات، واکسن نانو‌امولسیون در سه نوبت به موش‌ها تزریق شد. محققان سپس موش‌ها را در معرض کلامیدیا قرار دادند. هدف نهایی این آزمایش تعیین میزان آسیب لوله‌ رحِمی به‌عنوان نشانه‌ای از بیماری التهابی لگن بود. در این مطالعه، 100 درصد از موش‌هایی که هیچ درمانی دریافت نکرده بودند دچار آسیب لوله‌ رحِمی شدند در حالیکه موش‌هایی که واکسن نانو‌امولسیون دریافت کرده بودند، مقادیر زیادی سِرُم و پادتن‌های واژنی،IL-17 قوی و پاسخ گامای اینترفرونی(interferon – نوعی پروتئین است که توسط سلول‌های حیوانی در مواقع ورود ویروس تولید می‌شود) تولید کردند.

دکتر بیگلی اظهار داشت: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که استفاده از واکسیناسیون مُخاطی، بهترین امید برای تولید واکسنی است که از افراد در برابر کلامیدیا محافظت کند.»

دیوید پِرالتا ، مدیر اجرایی نانوبایو می‌گوید: «مطالعات اولیه نتایج هیجان‌انگیزی از یک واکسن داخل بینی نانو‌امولسیونی در ترکیب با یک پروتئین کلامیدیای جنسی نشان داده است. با در دست داشتن این نتایج، هم‌اکنون می‌خواهیم به آزمایش مواد بیشتری بپردازیم که در موش و جانوران بزرگ‌تر، در ترکیب با واکسن داخل بینی نانو‌امولسیونی تولید پادتن می‌کنند.» پِرالتا می‌افزاید: «ما در حال‌ حاضر نتایج مثبتی از مطالعه‌ 3 نوع بیماری جنسی تب‌خال تناسلی، ایدز و کلامیدیا روی حیوانات مشاهده کرده‌ایم. تحقیقات ما نشان داده است که استفاده از ایمنی مُخاطی و بدنی برای مقابله با برخی از بیماری‌های مُهلک که از طریق سطوح مُخاطی وارد بدن می‌شوند، اهمیت دارد.»

منبع : http://www.prnewswire.com/news-releases/nanobios-chlamydia-vaccine-improves-clearance-of-bacteria-and-prevents-pelvic-inflammatory-disease-in-mice-300186943.html

ن