معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با رییس شورای آموزش عالی ترکیه گفت: زمینه‌های وسیعی برای همکاری‌های مشترک همکاری علمی و فناوری میان دو کشور وجود دارد که این همکاری از طریق حمایت و تسهیل‌گری پروژه‌های مشترک اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و یکتا ساراش، رییس شورای آموزش عالی ترکیه دیدار و در زمینه همکاری‌های علمی، فناوری و پژوهشی دوجانبه گفت و گو کردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این دیدار ضمن اشاره به ظرفیت‌های گسترده همکاری‌های میان دو کشور، پیشینه طولانی تعامل دو کشور را یادآور شد و افزود: دو کشور ایران و ترکیه دارای سابقه طولانی همکاری هستند و بر همین اساس، به طور کامل آمادگی وجود دارد تا در حوزه‌های علمی و فناوری زمینه‌ گسترش این همکاری فراهم شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به طیف گسترده مراکز علمی، تحقیقاتی و فناوری موجود در ایران اظهار کرد: وجود بیش از هزار مرکز علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری و همچنین بیش از 4 میلیون دانشجوی شاغل به تحصیل، بیش از 35 پارک علم و فناوری نشان دهنده ظرفیت بسیار خوب ایران در تحقق همکاری های دو جانبه است.

ستاری افزود: از طرفی رویکرد دولت تدبیر و امید به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب شکل‌گیری بیش از 1600 شرکت دانش‌بنیان را فراهم آورده است که بخشی از این تعداد، در پارک‌های فناوری مستقر هستند و بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها، در حوزه‌های فناوری‌های راهبردی مانند زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادین، نانوفناوری فعالیت می‌کنند.

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، با اشاره به ضرورت حمایت از طرح‌های پژوهشی دوجانبه، از آمادگی ایران برای همکاری‌های پژوهشی در قالب پروژه‌های مشترک خبر داد و گفت: معاونت علمی و فناوری آمادگی دارد زمینه این همکاری را در قالب یک کمیته همکاری مشترک فراهم کند و بر اساس این کمیته مشترک، از پروژه‌های پژوهشی و فناوری تعریف شده در این کمیته مشترک حمایت لازم را صورت بدهد.

ستاری با اشاره به نقش تسهیل‌گری دولت‌ها به منظور شکل‌گیری همکاری‌های مشترک میان مراکز علمی، تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: ما به عنوان دولت موظف هستیم زیرساخت‌های مناسب تعامل را فراهم کنیم که این زیرساخت می‌تواند شامل تبادل دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک علمی و تعریف پروژه‌های مشترک دانشگاهی یا شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی بخش مهم همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور را در حوزه های مختلف پژوهشی و فناوری دانست و افزود: ایجاد صندوقی مشترک برای تامین اعتبار پروژه‌های مشترک پژوهشی و تحقیقاتی می تواند زمینه تحقق و نتیجه بخشی همکاری مفید و موثر در قالب پژوهش‌های مشترک را فراهم کند. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر دو صندوق ملی برای حمایت از پژوهش، نواوری و فناوری دارد که صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران نقش ارائه گرنت‌های پژوهشی، حمایت از اساتید و پژوهش‌های دوره‌های دکتری و پسادکتری را ایفا می‌کند و

صندوق نوآوری و شکوفایی، به ارائه تسهیلات کم بهره و سرمایه‌گذاری خطرپذیر به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافته است. هردوی این زیرساخت ها، به طور کامل آمادگی دارند تا در حوزه‌های یاد شده به همکاری بپردازند.

در ادامه این دیدار، رییس شورای آموزش عالی ترکیه نیز به آمادگی کامل برای همکاری های آموزشی، پژوهشی، علمی و فناوری ترکیه با کشورمان اشاره کرد و گفت: برای شکل دادن این همکاری یک سری تعاملات جدی و خاص مورد نیاز است که تعاملات میان دانشگاهی، از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. البته این امر باید با تعامل موثر بین خود دانشگاه‌ها محقق شود و این دانشگاه‌ها هستند که می‌توانند چنین تعاملی را به یک فعالیت اثرگذار برسانند.

وی در ادامه این دیدار را مفید و مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد این نشست می‌تواند پایه‌گذار روابط مفید و گسترده میان دو کشور در همه زمینه‌های دانشگاهی، فناوری و پژوهشی باشد.

در ادامه این نشست، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری طی ارائه گزارشی به جایگاه ایران در حوزه فناوری راهبردی نانو اشاره کرد و ضمن بیان ظرفیت‌ها و توانمندی های ایران در این حوزه، به بیان زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری مشترک پرداخت.