دکتر حسن ظهور رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) اسامی برگزیدگان این جایزه را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پروفسور جکی یینگ از کشور سنگاپور و پروفسور عمریاغی از کشور اردن نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام را از آن خود کردند.

ظهوربا اشاره به اینکه جایزه مصطفی(ص) در چهار زمینه علوم و فناوری های ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری های زیستی و پزشکی، علوم و فناوری های نانو و اثر برتر در رشته های عمومی اهدا می شود افزود: در ۳ حوزه اول باید دانشمند واجد شرایط، تابعیت یکی از ۵۷ کشور اسلامی را داشته باشد اما در حوزه چهارم دانشمند برتر باید مسلمان باشد اما داشتن تابعیت این کشورها ضرورتی ندارد.

وی با اشاره به نحوه انتخاب برگزیدگان توضیح داد: برگزیدگان این جایزه از میان ۱۰۰ اثر راه یافته به بخش داوری نهایی جایزه مصطفی(ص) انتخاب شده اند. این آثار باید بدیع، نوآورانه و دارای نتایج و کاربردهای مشخص و ملموس در زندگی مردم باشند. همچنین دانشمندان به عنوان نامزدهای دریافت نشان می بایست از سطح اعتبار و شهرت علمی خوبی در عرصه بین المللی برخوردار باشند. در انتها با توجه به معیارهای مورد اشاره و اهمیت، جایگاه و موقعیت جایزه مصطفی(ص) این دو دانشمند در دو زمینه اثر برتر در علوم و فناوری نانو زیستی و اثر برتر در علم و فناوری نانو انتخاب شدند.

پروفسور جکی یینگ مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور و پروفسور عمریاغی از کشور اردن، رئیس موسسه علوم نانو انرژی کاولی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا؛ به ترتیب در حوزه های اثر برتر در علم و فناوری نانو زیستی و علوم و فناوری نانو جایزه مصطفی(ص) را به خود اختصاص دادند.

به گفته دکتر ظهور جایزه مصطفی(ص) به پاس تلاش دانشمند مسلمان سنگاپوری خانم پروفسور یینگ در توسعه «سیستم‌های پاسخ محرک در انتقال کنترل شده دارو» به عنوان برنده جایزه مصطفی(ص) در حوزه علوم و فناوری نانو زیستی انتخاب شد.

این سیستم‌ها شامل نانوذرات پلیمری، این امکان را برای بیماران دیابتی فراهم می‌کند تا انتقال انسولین تنها در زمان بالارفتن قند خون بدون نیاز به نمونه گیری انجام شود. این دانش ابتدا در شرکت دانش بنیان ایشان به فناوری تبدیل شده است و پس از آن در شرکت های بزرگ دارویی در مرحله تجاری سازی می باشد تا در خدمت سلامت بشر قرار گیرد.

پروفسور عمر یاغی، شیمیدان برجسته اردنی، نیز به خاطر تحقیقات دامنه دار خود در زمینه«چارچوب‌های فلز- آلی» به عنوان برنده جایزه مصطفی(ص) در حوزه علوم و فناوری نانو انتخاب شد.

شایان ذکر است چارچوب‌های فلز- آلی به دلیل سطح ویژه بالا و گزینش پذیری شکل و اندازه، کاربردهای فراوانی در تصفیه و جداسازی از جمله در جذب آلاینده‌های هوا و ذخیره‌سازی هیدورژن و همچنین در صنایع مختلف دارد.

گفتنی است جایزه مصطفی(ص) جمعه ۴ دی ماه طی مراسمی در تالار وحدت از برگزیدگان خود تقدیر خواهد کرد.