معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دنیس مانتوروف وزیر تجارت و صنعت روسیه با یکدیگر دیدار کرده و در زمینه همکاری‌های علمی و فناوری به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورناستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این دیدار با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن نشست‌های پیشین دو طرف، گفت: این دیدارها فرصتی استثنایی برای ایران و روسیه است و می‌تواند روابط علمی و فناوری دو کشور را به سطحی مناسب، با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف برساند.

وی، با اشاره به راه‌اندازی«کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری» و برگزاری دو نشست‌ این کمیسیون، عنوان کرد: در این راستا با آقای رایگوزین در زمینه فناوری بحث و گفت و گو شد و تشکیل 10 کارگروه تخصصی مصوب شد که موضوعات مطرح شده در این کمیته‌ها در بسیاری از موارد ارتباط عمیقی با حوزه صنعت و تجارت دارند.

ستاری، با اشاره به این که در شرایط پساتحریم، بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به حوزه حمل و نقل اختصاص خواهد داشت، اظهار کرد: صنعت هوایی، حمل و نقل ریلی، تجهیزات و دانش فنی مرتبط با این حوزه‌ها از فرصت‌های حضور و نقش‌آفرینی و حضور روسیه در بازار ایران است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، نیروی انسانی متخصص و زیرساخت موجود در کشورمان را کلید موفقیت حضور سرمایه گذاران خارجی دانست و افزود: در دوران پسا تحریم، صنعت هوایی ایران بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را جذب خود خواهد کرد؛ چرا که این صنعت به مدت بیش از 40 سال تحریم بوده است و بنابراینکسانی در این بازار موفق خواهند بود که توامان از اهرم فناوری و سرمایه بهره ببرند.

نائب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، با اشاره به ظرفیت همکاری در حوزه‌های فناوری‌های دارویی، تجهیزات پزشکی و زیست‌فناوری، هماهنگی و همسان‌سازی استانداردها را یکی از چالش‌های این همکاری دانست و افزود: حوزه دارو و پزشکی از زمینه‌هایی است که دو کشور می‌توانند به تبادل فناوری بپردازند؛ اما تحقق این امر نیازمند بررسی و هماهنگ‌سازی استانداردها برای سرعت بخشیدن به روند زمان بر ورود محصول دارویی به بازار است.

ستاری افزود: به طور مشخص حوزه فضایی، از دیگر زمینه‌های حائز اهمیتی است که لازمه پیشبرد آن گسترش تعامل‌ها است و می‌توانیم بر اساس کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری به سطح مناسبی از پیشرفت‌ها در این حوزه نیز برسیم.

در ادامه این جلسه، دنیس مانتوروف، وزیر تجارت و صنعت روسیه نیز این دیدار را تکمیل‌کننده گفت‌و‌گوهای پیشین دو طرف دانست و گفت: علاوه بر زمینه‌های سنتی همکاری طرفین، شرکت‌های جدید در حوزه‌های دانش‌بنیان نیز باید وارد صحنه همکاری‌های دو کشور شوند.

وی همچنین با اشاره به نقش محوری علوم و فناوری در پروژه‌های صنعتی عنوان کرد: باید مهندسین و پژوهشگران ایرانی و روسی، در راستای تحقق پروژه‌های صنعتی به تعریف پروژه‌های مشترک فناوری در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی طرفین بپردازند.

وزیر تجارت و صنعت روسیه، با اشاره به صنعت هوایی، هلیکوپترسازی، لوکوموتیوسازی، خودروسازی و انرژی به عنوان زمینه‌های مشترک همکاری و سرمایه‌گذاری روسیه در ایران ابراز امیدواری کرد: در صورت آمادگی طرف ایرانی بتوانیم تجهیزات حوزه هوایی را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی ایران قرار دهیم به صورت مشترک روی مواردی که مانع توسعه مناسبات می‌شوند به راه‌حل پایدار برسیم.