معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم نخستین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص)، مصطفی پرایز گفت: جایزه مصطفی(ص) در پی احیای 12 قرن تمدن بزرگ اسلامی در علوم و فنون است که چنان‌چه انشالله موفق به تحقق اهداف جایزه بشویم، رستاخیز علمی جهان اسلام رقم خواهد خورد و به همراه خود، اقتدار، امنیت پایدار، جامعه‌ای سالم و مؤثر خواهد آورد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  تالار وحدت شب گذشته، شاهد برگزاری بزرگ‌ترین جایزه علمی و فناوری جهان اسلام بود در حالی که جمع کثیری از برجستگان علمی و دانشمندان بین‌المللی در کنار چهره‌های دانشگاهی سیاسی و فرهنگی نیز در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حرکت جدید آغاز شده توسط دولت تدبیر و امید در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان، از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی به دلیل حمایت و توجه جدی به اقتصاد دانش بنیان قدردانی کرد و از رخدادهای خوش در آینده ای نزدیک در حوزه پژوهش کشور خبر داد.

توجه ویژه اسلام به علم و فناوری

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان این‌که پس از ظهور اسلام، به علم توجه ویژه و خاصی شد و مفاهیم علمی به یکی از مفاهیم محوری قرآن و سنت تبدیل شد.، گفت: علم و آموزش یکی از اهداف اصلی نبوت بود و مسلمانان توجه ویژه‌ای به ان معطوف کردند. به‌طوری‌که 12 قرن متوالی از زمان هجرت، دانشمندان جهان اسلام در پیشبرد علوم مختلف از فلسفه تا پزشکی، تمدن بزرگ اسلامی را آفریدند و بنا به اعتراف محققین غربی و شرقی، اساس تمام علوم و فناوری امروزی، مدیون دانشمندان و نخبگان جهان اسلام است.

ستاری با تاکید بر این‌که کشورهای اسلامی امروز باید بپذیرند بدون حرکت علمی و حرکت در مرزهای دانش نمی‌توان پیشتاز بود و جامعه‌ای درخور نام اسلام و شان مسلمانان داشت، اظهار کرد: جایزه مصطفی(ص) در پی احیای 12 قرن تمدن بزرگ اسلامی در علوم و فنون است که چنان‌چه انشالله موفق به تحقق اهداف جایزه بشویم، رستاخیز علمی جهان اسلام رقم خواهد خورد و به همراه خود، اقتدار، امنیت پایدار، جامعه‌ای سالم و مؤثر خواهد آورد.

وی با اشاره به این که پیش از این دانشمندان بنام جهان اسلام در حالی‌که غرب در استبداد و انحطاط بود، قرن‌های متوالی چراغ علم را فروزان نگاه داشتند، ابراز امیدواری کرد جایزه مصطفی(ص) امت اسلامی ما را در مسیری قرار دهد که جهان مدرن در آن حرکت می‌کند و خواست امت واحد اسلامی است..

ستاری با بیان این‌که جامعه اسلامی از جمع حکومت شرق و غرب، حکمت متعالیه ساخته‌ است. اما اکنون به خشم و خشونت و عصبیت شهره شده، گفت: ما دو سه قرن است که خود را فراموش کرده‌ایم، علم را از یاد برده‌ایم، جهان و علم را غربی و شرقی کرده‌ایم. نقش واسط خود را در اشاعه علم از یاد برده‌ایم. تقلید را بر جای تحقیق نهاده‌ایم، تعصب را جانشین تفکر کرده‌ایم و دیگر ابن هیثم‌ها، فارابی‌ها، خوارزمی‌ها را نیافریده‌ایم.

جوانان متخصص متعهد، ماندگارترین سرمایه پیشرفت علمی جهان اسلام

رییس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص)، دوره کنونی را ، نوبت احیای تمدن بزرگ اسلامی با رشد تفکر علمی و عقلی دانست و افزود: ممکن است ظرفیت‌سازی علم و فناوری در کشورهای اسلامی به طور عموم پیشرفت ملموسی داشته باشد، لیکن خط مشی‌های توسعه علم و فناوری که اهداف این جایزه است در بسیاری از کشورهای اسلامی جامعیت لازم را نشان نمی‌دهند. لذا برنامه‌های جامع در ارتباط با پیشرفت علم و فناوری و خط مشی‌های خاص متمرکز بر فناوری و نشر نواوری و موقعیت‌های ابتکاری، بایستی در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی توسعه یابد.

ستاری ادامه داد: ما در صدد آن هستیم که جهان اسلام به محیطی برای علم، فناوری و نوآوری تبدیل شود و ثروت کشورهای اسلامی نه از منابع زیرزمینی بلکه از منابع در دسترس ماندگار، که همان نیروی انسانی مستعد متخصص دلسوز است، تامین شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این که با بیان این که امروزه حرکت جهان اسلام در مسیر علم، فناوری و نوآوری، صرفا یک آرزو نیست بلکه واقعیتی است که جوانان به سمت آن حرکت کرده‌اند و هرروزه شاهد شکوفایی هرچه بیش‌تر آنان هستیم، تصریح کرد:  قطعا ظرفیت موجود در جهان اسلام، امکان بازسازی تمدن درخشان اسلامی را همچون گذشته دارد و نسیم آن از هم‌اکنون احساس می‌شود.

جایزه‌ای متعلق به همه جهان اسلام

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان، با تاکید بر این که کشورهای اسلامی باید منادی استفاده بشردوستانه از علم و فناوری و تحکیم کننده مبانی صلح، رفاه، امنیت و سلامت برای بشریت باشند،  جایزه مصطفی(ص) را در ارسال این پیام به جهانیان توانمند دانست و ابراز امیدواری کرد این جایزه ضمن فراهم کردن زمینه همکاری هرچه بیش‌تر دانشمندان سراسر جهان، از طریق ایجاد شبکه‌ای فعال، به ظرفیت‌سازی و توسعه همکاری‌های فی‌مابین کشورهای اسلامی منجر شود.

رییس شورای سیاستگداری جایزه مصطفی(ص) با بیان این که این جایزه، غیر دولتی و متعلق به جهان اسلام است گفت:  قطعا این جایزه یکی از نمادهای شایستگی علمی در سطح جهان خواهد شد و در آینده‌، نهادی خواهد بود که دانشمندان جهان اسلام با تکیه به آن به پیشرفت و تعالی خواهند رسید.

ستاری در پایان با اشاره به تلاش شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) به‌صورت جدی و با انگیزه بالا در جهت تحقق برنامه‌ها و اهداف جایزه‌عنوان کرد: این شورا تلاش  تلاش خواهد کرد که هر دوره بر کیفیت جایزه و برنامه‌های آن افزوده شود و مشارکت حداکثری دانشمندان جهان اسلام و کشورهای اسلامی در بخش‌های مختلف جایزه فراهم شود. لذا ما دست همه کمک‌کنندگان و مشارکت‌کنندگان در این حرکت علمی جهانی را به گرمی می‌فشاریم.

در ادامه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، مرندی رییس فرهنگستان علوم و دکتر عبدالسلام المجالی رییس آکادمی علوم جهان اسلام، از دو دانشمند برجسته در دو حوزه «علوم و فناوریهای زیستی» و «اثر برتر در رشته علم و فناوری نانو» از پروفسور پروفسور جکی یینگ از سنگاپور وپرفسور عمر یاغی از اردن تقدیر شد. 

گفتنی است برگزیدان این جایزه از میان 100 اثر راه یافته به بخش داوری نهایی جایزه انتخاب شده اند.

در ابتدای این مراسم، مهندس مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) و رئیس پارک فناوری پردیس نیز گزارشی از روند برگزاری جایزه ارائه کرد و ضمن اشاره به مشارکت بیش از 200 نفر از خیرین ایران و دیگر کشورها در تامین بنیاد مالی جایزه مصطفی(ص)، گفت: تمامی هزینه های دور اول این جایزه توسط بنیادهای مردم نهاد و خیرین تامین شده است و توسعه وقف علمی، به عنوان یکی از اهداف دبیرخانه جایزه دنبال می شود و ندر علمی، هدف دیگری است که تلاش می‌کنیم با کمک مردم، نهادها و شرکت‌های دانش بنیان به توسعه و تحقق آن بپردازیم.

همچنین شوکت حمیدخان نماینده سازمان کنفرانس اسلامی و دبیرکل کامستک و دکتر حسن ظهور رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) به سخنرانی پرداختند.