وکیوم تراپی زخم،  یکی از روشهای جدید درمان زخم ، استفاده از فشار منفی کنترل شده است، به این صورت که فشار منفی اعمالی به بستر زخم ایزوله شده توسط کیت پانسمان مخصوص باعث افزایش خون‌رسانی به بافت های سالم و تولید بافت های گرانوله و کاهش حجم زخم شده و فرایند بهبودی آن را تسریع می­کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، وکیوم تراپی زخم یک تکنیک درمانی است که از فشار منفی کنترل شده برای ترمیم زخم‌ها استفاده می‌کند. تحقیقات بالینی نشان داده که وکیوم تراپی زخم مواد مسری و مضر را از سطح زخم جدا کرده و در یک سیستم بسته نگهداری می‌کند. این دستگاه به صورت هوشمند طراحی و تولید شده است و به منظور درمان زخم‌های مزمن و زخم‌هایی که از روش‌های دیگر بهبود نیافته‌اند از این دستگاه استفاده می‌شود. 


معرفی روش بکار گیری وکیوم در درمان زخم


سید احمد حسینی  طراح و مدیر عامل شرکت تولیدکننده دستگاه وکیوم تراپی زخم مستقر درشهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: این پروژه شامل دستگاه و ملزومات مصرفی است که به ترمیم زخم‌ها و بافت‌های آسیب دیده زخم کمک می‌کند.در کوتاه ترین زمان ممکن زخم را ترمیم میکند.

حسینی اظهار داشت: این دستگاه در بخش‌های مختلف بیمارستانی و کلینیکی جهت درمان زخمهای بستر ، دیابتیک و همچنین زخمهای ناشی از شکستکی های ارتوپدی ، سوختگی ، پیوند پوست کاربرد دارد.

وی حجم دهندگی به بافت های نرم را از دیگرکاربردهای این دستگاه برشمرد و ادامه داد: با استفاده از این روش درمانی می‌توان مانع انجام برخی از جراحی‌های زیبایی شد.

این فعال حوزه فناوری در ادامه با اشاره به آمار بالای قطع عضو اعضای تحتانی به دلیل زخم‌های دیابتی گفت: در این تکنیک بیماران می‌توانند در حرکت باشند و حتی این تراپی می‌تواند در خانه انجام گیرد. کیت پانسمان اینروش دارای ملزوماتی است که علاوه بر ایزوله کردن طخم از محیط اطراف ،فوم موجود در آن  دارای منافذ بازی بوده که برای انتقال یکنواخت خلا, به بستر زخم و امکان خروج ترشحات اضافی زخم را به بیرون فراهم می کند و در تشکیل بافت های گرانوله بسیار مؤثر است. این فوم با شرایط زیست سازگاری بدن بیمار متناسب است و رطوبت سطح زخم را ثابت نگه می دارد.

حسینی تسریع در التیام زخم‌هایی که به روش‌های متداول درمان پاسخ نمی‌دهد را از دیگر کاربردهای این دستگاه عنوان کرد و اظهار داشت: تمامی طراحی‌های سخت افزاری و نرم افزاری این دستگاه به طور کامل با تلاش متخصصان داخلی این شرکت انجام شده است و قیمت عرضه این محصول یک سوم نمونه‌های خارجی است و هزینه های درمان را حدود 40% کاهش می دهد.                                                                          

                     
وی تصریح کرد: این محصول در مدت ۶ سال طراحی و تولید شده است و با استفاده از این فناوری، ۶ دستگاه جداگانه با کاربردهای متفاوت نیز در حال ساخت است.

فشار منفی بر روی سطح زخم عملکردی پیشینه در حوزه پزشکی است 

حسینی با اشاره به تاریخچه وکیوم تراپی زخم بیان کرد: مفهوم استفاده از فشار منفی بر روی سطح زخم مفهوم تازه‌ای نیست بلکه از 50 سال پیش مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است استفاده از سیستم ساکشن بسته از اوایل سال 1950 در درمان زخم مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1976 اولین گزارش رسمی از سوی Fox & Golden   مبتنی بر  استفاده از فشار منفی پیوسته (Continuous)  و تأثیر آن در تسریع فرایند التیام Subcutaneous  Surgical Procedure   در مجلات روسیه منتشر شد.

این فعال حوزه فناوری بیان کرد: از آن پس اعمال وکیوم به بستر زخم به عنوان یک Atmospheric bandage شناخته شد. در طول سال‌های 1980 و اوایل 1990 مقالاتی در باب استفاده از فشار منفی در روسیه منتشر شد و سپس تا سال 1995 به انگلیس وارد شد و از آن زمان استفاده از این پروتکل در درمان انواع زخم‌های مزمن مانند زخمهای بستر، زخمهای با منشاء دیابت و زخمهای باز ناشی از شکستگی های ارتوپدی و غیره در اروپا و امریکا مورد استفاده قرار گرفت و اکنون بسیاری از زخمهائی که بروشهای دیگر  قابل درمان نیستند و یا فرایند درمان آنها پر هزینه و طول دوره درمان طولانی دارند،  از این روش استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد با کاهش طول دوره درمان مؤثر زخم‌ها، بیش از 40% هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه  زخم بستر و زخم دیابتی یکی از بیماری‌های رایج و مزمن در کشور است و استفاده از چنین محصولاتی می‌تواند در درمان این بیماری‌ها مؤثر باشد به منظور کاهش آسیب دیدگان بیماران نیازمند حمایت از سوی مسئولین هستیم که با توجه به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نیازمند یاری رساندن این نهاد دولتی هستیم.