رییس خانه کاریکاتور ایران با اشاره به مصوبه اخیر آمریکا در ایجاد محدودیت برای سفر به ایران از اعتراض کاریکاتوریست‌های دنیا و به ویژه پروفسور جان‌لنت محقق آمریکایی در این زمینه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی رییس خانه کاریکاتور ایران درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا که در آن محدودیت‌هایی برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند درنظر گرفته  شده است، گفت: بسیاری از رویدادهای هنری ایران با حضور مهمانان خارجی برگزار می‌شود از جمله در جشنواره هنر مقاومت تعدادی از هنرمندان خارجی به ویژه آمریکایی به ایران سفر کردند. یکی از آنها پروفسور جان‌لنت محقق برجسته آمریکایی بود که مهمانی بسیار عالیقدر و دیدگاه‌هایش به جمهوری اسلامی ایران نزدیک است. چندی پیش به صورت اینترنتی با او در تماس بودم و متوجه شدم نسبت به این تصمیم دولت آمریکا بسیار مکدّر است و این مصوبه را کاملا سیاسی می‌دانست.

وی افزود: پروفسور جان‌لنت از اینکه دولت آمریکا به اشکال مختلف ایران را تحت فشار قرار می‌دهد، بسیار متاسف و بر این اعتقاد است که دولت آمریکا رفتار صادقانه‌ای ندارد و به شکل مزوّرانه با ایران برخورد می‌کند. یعنی از سویی در مذاکرات دستِ دوستی به سمت ایران دراز می‌کند و از سوی دیگر چنین مصوبه‌هایی را علیه ایران اجرا می‌کند.

دبیر مسابقه‌های بین‌المللی کاریکاتور با اشاره به حضور هنرمندان کاریکاتوریست از نقاط مختلف دنیا در ایران یادآور شد: کاریکاتوریست‌های بسیاری از کشورهای مختلف دنیا در طول سال‌های گذشته مهمان ایران بودند؛ از آمریکای جنوبی گرفته تا خاور دور. به طور مثال رییس سایت برزیل کارتون آقای مارسیو‌لیته از طراحان و کارتونیست‌های ممتاز دنیا است که به ایران سفر کرده بود و اگر چه مستقیم با او صحبتی نکرده‌ام، اما مطمئن هستم که او با همه کاریکاتوریست‌های دیگر دنیا که به ایران سفر کرده‌اند، نسبت به این مصوبه دولت آمریکا معترض خواهند بود.

شجاعی طباطبایی در ادامه تصریح کرد: دولت آمریکا با اجرای این مصوبه‌ها به دنبال آن است که ایران را تحت فشار قرار دهد و با ممانعت از حضور خارجی‌ها در ایران شرایطی را برای ایزوله کردن ایران فراهم کند.

این هنرمند کاریکاتوریست، اقدام تازه کنگره آمریکا و امضای آن از سوی اوباما را مزوّرانه توصیف کرد و افزود: بسیاری از هنرمندان آمریکایی علاقه‌مند هستند به ایران سفر و درباره هنر ایران مطالعه و تحقیق کنند، اما این مصوبه مانع حضور آنها خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: اگر چه این تصمیم کنگره آمریکا در رفت و آمد هنرمندان خارجی به ایران تاثیرگذار خواهد بود، اما از سوی دیگر هنرمندان دنیا متوجه زورگویی دولت آمریکا می‌شوند، همان‌طور که پروفسور جان‌لنت که خود آمریکایی است به وضوح بر این نکته اشاره کرد.

شجاعی طباطبایی با اشاره به دیدگاه انتقادآمیز کاریکاتوریست‌ها نسبت به رویدادهای مختلف بیان کرد: کاریکاتوریست‌های دنیا رفتار دولت آمریکا را به روشنی ملاحظه می‌کنند که چگونه تلاش می‌کند ایران را تحت فشار قرار دهد.

بخش بین الملل جشنواره‌ها و مسابقه‌های کاریکاتور تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد

وی درباره تاثیر این مصوبه در بین‌المللی برگزار شدن رویدادهای هنری ایران، بیان کرد: این مصوبه تاثیر چندانی در بین‌المللی برگزار شدن مسابقه‌های کاریکاتور ایران نخواهد داشت. شاید به شکل فیزیکی محدودیت‌هایی برای حضور هنرمندان خارجی ایجاد شود، اما در دنیای امروز همه از طریق فضای مجازی با هم در ارتباط هستند و اغلب مسابقه‌های کاریکاتور ایران به شکل مجازی و بین‌المللی برگزار می‌شود، به طوری که برخی از جلسات داوری‌های ما به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور مجازی داوران خارجی انجام می‌شود؛ بنابراین این مصوبه در حوزه کاری ما مانع جدی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مهر، «باراک اوباما» با امضای لایحه بودجه سال آینده آمریکا، محدودیت‌ های تازه‌ برای ورود به این کشور را هم به عنوان بخشی از قانون بودجه تایید کرد.

این محدودیت‌ ها که ۱۰ روز پیش در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود شامل بعضی شهروندان ۳۸ کشوری می‌شود که در حال حاضر بدون ویزا به آمریکا سفر می‌کنند.

بر اساس فصل ۲۰۳ از متن بودجه سال آینده آمریکا - که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده - اگر شهروندان این ۳۸ کشور در پنج سال گذشته به کشورهای سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند.

به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.

هنوز زمان مشخصی برای اجرای قانون تازه تعیین نشده است.