بیانیه پایانی بیستمین آکادمی علوم جهان اسلام، توسط کارشناسان این آکادمی تهیه و به ایران ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در این بیانیه آمده است؛ علم، تکنولوژی و نوآوری از مهمترین و ابتدایی‌ترین ابزارهای بشر برای رسیدن به تمدن و انسانیت است و دستاوردهای مهم بشریت برپایه نوآوری و توسعه تکنولوژی و علم بدست می‌آید.

پارادایم اقتصادی جدیدی که امروزه در دنیا به عرصه ظهور رسیده است، کاربرد گسترده از علم و دانش را به عنوان یک فاکتور اساسی و رکن اصلی در اقتصاد و تاثیر بر ملت‌ها به شمار می‌آورد.

با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در اقتصاد، فاصله و تقابلی که بین کشورهای اسلامی وجود دارد، مانع به ثمر رسیدن پتانسیل‌های علم و فناوری این کشورها در رشد و توسعه جامعه جهانی شده است. با توجه به این پیش زمینه، کشورهای عضو OIC و دیگر کشورهای در حال توسعه باید به منظور  استفاده هرچه بیشتر از علم و تکنولوژی در جهت پیشبرد اقتصاد و نیز بهبود جامعه مدنی به سمت یک جامعه واحد پیش بروند.

در ادامه این بیانیه عنوان شده است؛ با وجود سیاست‌های متفاوت و گوناگون کشورهای اسلامی، به منظور یکپارچگی و هماهنگی بین اقتصاد و علم و دانش در کشورهای عضو OIC باید از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی مثل Comstech,IDB,ISESCO,IAS ، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و نیز سازمان‌های جدیدی چون بانکLDC و بانکLPR  استفاده شود.

به منظور بهره‌وری و استفاده بیشتر از فضای علم و نوآوری کشورهای اسلامی باید فرهنگ علم پروری و ستایش از علم آموزی  در کشورهای اسلامی ایجاد شود، کشورهای اسلامی باید  یک برنامه جامع STI را در سطح ملی طراحی کنند که شامل سیاست‌گذاری ملی STI، گسترش روش‌های نوآورانه جهت افزایش سرانه R&D تا سطح 1% از طریق ورود بخش خصوصی به عنوان سهامدار، تقویت شبکه‌های نخبگان همچنین تقویت حضور زنان و جوانان در صحنه‌های علمی است.

بیستمین اجلاس آکادمی علوم جهان اسلام در تاریخ 5 و 6  دیماه (26-27 دسامبر 2015) در محل هتل آزادی تهران با میزبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.