سامانه
نترای،به عنوان نخستین سامانه بازیکاری و یادگیری آنلاین با حمایت ستاد
توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست
جمهوری مورد بهره برداری قرار گرفت.
به
گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نترای، سامانه بازیکاری و یادگیری آنلاین است که برای استفاده کارشناسان،
صاحبان کسب و کار، دانشجویان و دانشآموزان و عموم مردم طراحی و ایجاد شده
است، این سامانه خلاقانه و بومی با تلاش تیمی از دانشجویان و
فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف به عنوان محصول دانشبنیان، مورد تایید
کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان قرار گرفته است. طرح پرسشهای دو سویه مشتری/کسب و کار با
توجه به اینکه یکی از رایجترین اقدامات ترویج و فرهنگسازی برای بهبود کسب و
کار و شناخت نیاز مشتریان در دنیا طرح سوال از مشتریان است، برای این
منظور کسب و کارهای مختلف با تهیه فرمهایی، سوالاتی هدفمند برای شناخت
نیاز مشتریان تهیه کرده و در اختیار آنها قرار میدهند. اغلب مشتریان رغبتی
به پرکردن اینگونه فرمها ندارند و از تکمیل فرم نظرسنجی امتناع کرده و یا
با بیتوجهی به صورت سوالات، فرم را تکمیل میکنند، به همین دلیل نترای
بر آن است که این امر مهم در کسب و کار را تسهیل
کرده و برای صاحبان کسب و کار و مشتریان آنها، با رویکردی دو سویه و تعاملی
(با امکان پرسش از طرف مشتری و ارایه دهنده کالا و خدمات) خدمتی مفید عرضه
کرده باشد. ترویج،
توسعه علم و فناوری و فرهنگسازی نیز یکی از الزامات گریزناپذیر در اقتصاد
دانشبنیان به عنوان پیشران اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درونزا است؛ لذا
برنامهریزی منسجم برای ورود به مقوله اقتصاد دانشبنیان بسیار کلیدی و
حایز اهمیت است. از این
رو لزوم آشنایی با مفاهیم و مسایل اقتصاد دانشبنیان و گفتمانسازی علم و
فناوری و فرهنگ اقتصاد دانشبنیان برای گروههای مخاطب این حوزه و تلاش در
جهت تبدیل این گفتمان به گفتمان غالب کشور بسیار ضروری است، سامانه نترای
با توجه به تجربه موفق در یادگیری آنلاین با کمک ستاد توسعه فرهنگ علم،
فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در راستای آشنایی گروههای مخاطب
(دانشجویان، مراکز علمی و عامه مردم) نسبت به آموزش و گفتمانسازی علم و
فناوری و فرهنگ اقتصاد دانشبنیان اقدام کرده است. رویکرد حل مساله نترای از دو راهکار بازیکاری و یادگیری با رویکرد حل مساله (problem based learning)استفاده
کرده است، بازیکاری در تعریف، استفاده از مفاهیم و مکانیک بازی برای اهداف
غیر بازی گفته میشود، بازیکاری با سیستم امتیاز و پاداش کمک میکند تا
سطح مشارکت و حضور مشتری، دانشجویان، کارمندان، عموم مردم یا هر جامعه هدفی
افزایش یابد، در نترای هر کاربر به ازای شرکت در یک مسابقه، سوال یا
پیشبینی امتیاز و واحد پول مجازیای به اسم داریک (در دو نوع نقرهای و
طلایی) کسب میکند، این امتیاز معیار رتبهبندی کاربران و داریک معیاری
برای انتخاب و خرید کالا خواهد بود، یا حضور و مشارکت در یک برنامه، کاربر
پس از بالا بردن امتیازات خود از طریق شرکت در سوالات، میتواند به طراحی
سوال و مسابقه بپردازد و در نتیجه به ازای شرکتکنندگان در سوالاتش امتیاز
بیشتری دریافت کند. در
تعریف یادگیری با رویکرد حل مساله نیز آمده است که امروزه ارتقا کارایی
یادگیری و آموزش با استفاده از رویکرد حل مساله به اثبات رسیده است، در
نترای با طراحی سوال در هر موضوعی و سپس انتخاب گزینه، پیامی در خصوص پاسخ
صحیح و توضیحات و مراجعی درباره سوال و پاسخ به کاربر ارائه میشود که
فرآیند یادگیری از طریق حل مساله را کاملتر میکند، انتخاب صحیح مسابقات
منجر به کسب داریک و امتیاز بیشتر میشود که انگیزهای برای تفکر و جستجوی
کاربران است. برگزاری جشنواره آنلاین بازیکاری و اخذ کانال اختصاصی نظرسنجی یکی از
راهکارهای پیشنهادی نترای برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود، برگزاری
جشنواره آنلاین بازیکاری با موضوعات مختلف و راهاندازی کانالهای اختصاصی
مسابقه و نظرسنجی آنلاین با آدرس دلخواه مشتریان بوده است. تحقیقات
کسب و کار و مشتری، معرفی محصولات و خدمات و تبلیغ آنها، بررسی کشش بازار و
تعیین ویژگیها و قیمت برای محصول موفق آینده، حضور در جشنوارهها و
بازاریابی و تبلیغ خاموش، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی عمومی، پر کردن اوقات
فراغت و کسب درآمد با برگزاری مسابقات و نظرسنجیهای موردی، ایجاد و پیاده
سازی سامانه تکریم ارباب رجوع، شرکت در نظرسنجی ها، مسابقات و پیش بینی های
متنی یا تصویری طراحی شده توسط دیگر کاربران، افزایش سطح اطلاعات عمومی و
تخصصی به شیوه بازیکاری و غیره از جمله ارزشهای ارائه شده به مخاطبان این
سامانه است.
طراحی دو جشنواره بازیکاری و یادگیری برای فرهنگسازی و ترویج علم و فناوری در
همین راستا با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
معاونت علمی، دو جشنواره بازیکاری و یادگیری کتاب راهبرد تولید دانش بنیان؛
مجموعه بیانات مقام معظم رهبری و نقشه جامع علمی کشور با هدف فرهنگسازی و
ترویج علم و فناوری طراحی شده و در این سامانه به آدرس netray.ir ارائه شده است.