با گذر زمان و افزایش حجم اطلاعات نیاز به پردازش بیشتر داده و ارتقای گنجایش و کارایی زیرسامانه‌های ذخیره‌سازی بیش از پیش احساس می‌شود، از این رو محققان با تولید محصولات ذخیره سازی داده‌های حجیم ضمن پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات، سالانه به میزان زیادی صرفه جویی ارز را منجر می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عطف به رشد سریع داده و نیازهای ذخیره‌سازی در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین بازار بزرگ کارگزارها و سامانه‌های ذخیره‌سازی داده، گستره عظیمی از بازار ذخیره‌سازی داده در کشور بوجود آورده است. از این رو چند محصول عمده برای بازار ایران به نحوی مورد هدف قرارگرفته است که بتواند گستره عظیمی از بازار ذخیره‌سازی داده در ایران را مورد پوشش خود قرار دهد.


با شروع عصر ارتباطات، کمتر کسی می‌توانست پیش بینی کند سیلاب اطلاعات با چنین حجم عظیمی شرکت‌ها و حتی مردم دنیا را در نوردد. در ابتدا کامپیوترها به دستگاه‌های ذخیره‌سازی کم ظرفیت نسبت به استانداردهای امروز) مجهز بودند، دپارتمان هایIT خیلی زود توانستند با استفاده از سرورهای عمومی و دستگاه‌های ذخیره سازی اتصال مستقیم (که از طریق اینترفیس پرسرعت SCSI به کامپیوتر متصل می شدند) پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی آن زمان و آینده باشند، که امروزه این شیوه مقدماتی ذخیره سازی و پردازش، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت‌ها مجبورند برای ذخیره سازی حجم عظیم اطلاعات خود، روش های تازه تری را برگزینند.

پوشش گستره عظیمی از بازار ذخیره‌سازی داده در ایران
رضا افتخاری مدیر عامل شرکت پردازش و ذخیره سازی سریع داده، با اشاره به انواع راه کارهای ذخیره سازی داده بیان کرد: کارگزارهای مختلفی در سازمان‌ها، شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و بانک‌ها برای اهداف متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند، که در گذر زمان و با افزایش حجم و نیاز به پردازش بیشتر داده، نیاز به ارتقای گنجایش و کارایی زیرسامانه‌های ذخیره‌سازی دارند.

150 میلیون دلار صرفه جویی ارزی با تولید محصولات ذخیره سازی داده‌های حجیم
مدیر عامل شرکت پردازش و ذخیره سازی سریع داده با اشاره به میزان صرفه جویی ارزی به وجود آمده به واسطه تولید محصولات ذخیره سازی داده‌های حجیم گفت: براساس آخرین آمار ارائه شده از گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان نرخ ارز خارج شده در حوزه محصولات ذخیره‌سازی داده‌های حجیم در داخل کشور بالغ بر 500 میلیون دلار در سال 1390 است.


وی  افزود: همچنین میزان ارز مبادله شده در سطح دنیا، چیزی بالغ بر 90 میلیارد دلار برآورد شده است که گویای بازار شدیداً رقابتی و پرسود این محصول در این حوزه است. همین امر، نشان‌دهنده اهمیت و توجیه اقتصادی در تولید این محصول استراتژیک است. با گرفتن 10 درصد از سهم بازار می‌توان حداقل در هر مرتبه 150 میلیارد تومان از خروج ارز در هر سال جلوگیری کرد.

ذخیره سازی دائم داده‌ها با دیسک حالت جامد
وی با اشاره به انواع راه کارهای ذخیره سازی داده بیان کرد دیسک‌های نیمه هادی یا SSD به انگلیسی، solid-state drive که گاهی به نام دیسک حالت جامد و یا دیسک الکترونیکی نیز شناخته می‌شود (گرچه دارای هیچ‌گونه «دیسک» و یا «موتور چرخان» نیست) یک ابزار حافظه است که از تراشه برای ذخیره سازی دائم داده‌ها استفاده می‌کند.


این فعال حوزه فناوری گفت: دیسک‌های حالت جامد ویژگی‌های بسیار مناسبی برای افزایش کارایی بسیاری از بارهای پردازشی دارند. با استفاده از سامانه‌های رده‌بندی یا نهان سازی داده (Caching) می‌توان از دیسک‌های حالت جامد برای تسریع زیرسامانه‌های ذخیره‌سازی بدون پرداخت هزینه مهاجرت کامل به دیسک‌های حالت جامد استفاده کرد.


افتخاری با اشاره به یکی از محصولات این شرکت، افزود: سامانه RapidStore با شناسایی الگوهای دسترسی داده، در مورد پیکربندی سخت‌افزاری مورد نیاز، اطلاعات حیاتی را در اختیار طراحان قرار می‌دهد. پس از انجام پیکربندی این نرم سامانه، فرآیند مهاجرت داده آغاز شده و داده‌ها بر اساس الگوی دسترسی به دیسک‌های سریع منتقل می‌شوند. از این رو، این محصول کارایی ورودی/خروجی سرورهای پردازشی را افزایش می‌دهد.


وی با بیان شاخصه‌های اصلی محصول RapidStore گفت: امکان تعریف آرایه‌های مختلف دیسک، قرارگیری داده‌های حساس از نظر کارایی در رده‌هایی با کارایی بهتر، استفاده از رده‌هایی شامل دیسک‌های حالت جامد برای نگهداری داده با دسترسی تصادفی و مهاجرت خودکار داده‌ها بین رده‌ها برای انطباق با تغییرات در بارهای کاری و همچنین امکان تهیه گزارش از کارایی رده‌های مختلف برای تصمیم‌گیری در مورد تغییرات در پیکربندی سخت‌افزار برخی از مهمترین ویژگی‌های محصول RapidStore است.

 



فراهم کردن حجم بالای ذخیره سازی داده با سامانه ذخیره‌سازی داده
افتخاری اشاره کرد: محصول دیگر شرکت Storage Area Network (SAN) است که در مراکز داده برای فراهم کردن حجم بالای ذخیره سازی داده با کارایی و قابلیت اطمینان بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمر مفید هر محصول خروجی 5 سال از زمان فروش است اما بازار محصول، تا زمانی که مراکز داده و ذخیره سازی داده وجود داشته باشد، برقرار است.


وی با تاکید بر این که شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات، بانک ها، سازمان های چندرسانه‌ای ای، شرکت های بیمه، سازمان‌های نظامی و انتظامی و سازمان های مخابراتی سالانه حجم زیادی اطلاعات دیجیتال تولید و نگهداری می‌کند بیان کرد: نگهداری مطمئن اطلاعات و دسترسی سریع و بدون وقفه به این اطلاعات با روش‌های مرسوم ذخیره‌سازی امکان پذیر نبوده و امروزه با استفاده از سامانه‌های ذخیره‌سازی داده انجام می‌پذیرد.


وی در ادامه پشتیبانی و سفارشی‌سازی را معیاری مهم در رقابت پذیری محصول با نمونه خارجی خواند و گفت: سفارشی سازی محصول برای کاربردهای مختلف با استفاده از محک‌های استاندارد و هزینه بسیار کم و همچنین پشتیبانی کامل از قطعات و نرم افزارهای مورد استفاده را از مزایای استفاده از این محصول در برابر رقبای خارجی بیان کرد.


افتخاری با اشاره به تیم R&D شرکت پردازش و ذخیره سازی سریع داده گفت: با استفاده از نیروهای مجرب و کارآزموده، سعی شده است تا با بهره‌گیری از توان نیروهای داخلی و دانشجویان بومی در این حوزه که اکثراً فارغ‌التحصیل از بهترین دانشگاه های داخلی در این حوزه هستند، محصولی که قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشد، تولید و روانه بازار کند. یکی از اهداف این شرکت بالا بردن سطح دانش داخلی در این حوزه و پرورش نیروهای زبده و کارآزموده است.

افتخاری رقابت‌پذیری را از دو جنبه اقتصادی و کیفیت ارزیابی کرد و گفت: از لحاظ اقتصادی باتوجه تولید این محصول استراتژیک در داخل، انتظار می رود که این محصول شاهد کاهش چشمگیری در قیمت نهایی و تمام شده باشد. تمام تلاش در جهت بهبود کیفیت تولید داخل و استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا در این حوزه است. بر این اساس، سعی شده تا قیمت تمام‌شده این محصول حدود 30 درصد نسبت به محصول مشابه خارجی خود کاهش قیمت داشته باشد.

وی با اشاره به نیاز کشور به سامانه‌های ذخیره ساز داده در کشور بیان کرد: این محصولات سالانه منجر به خروج میلیون ها دلار ازر از کشور می شود. در طی سال‌های 85 تا 89 آمار مربوط به واردات با رشد زیادی همراه است که می‌توان نتیجه گرفت چنین رشد تقاضا در کشور برای ادوات ذخیره سازی در سال‌های آتی نیز وجود خواهد داشت و چه بسا با ارائه‌ی سامانه‌ی ذخیره‌سازی به صورت داخلی و بالطبع قیمت کمتر آن، این رشد تقاضا بیشتر هم خواهد بود.