محققان آمریکایی موفق به ساخت اندام بدن موش در محیط آزمایشگاهی شدند. این گروه روشی برای تولید اندام مصنوعی ارائه کردند. این روش می‌تواند با بهبودهایی برای تولید اندام مصنوعی انسان استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست اعلام کردند که گام مهمی به سوی ساخت اندام‌های مصنوعی انسانی برداشته‌اند. این گروه تحقیقاتی با استفاده از رشد عضله و رگ‌های ویژه‌ای در محیط آزمایشگاه موفق به ساخت اولین اندام مصنوعی شدند. برای این کار محققان از سلول‌های زنده استفاده کردند.

این گروه تحقیقاتی از سلول‌های موش که در محیط آزمایشگاه کشت شده، اقدام به ساخت ماتریکس عصبی کردند. هارلد اوت از محققان این پروژه می‌گوید: «طبیعت پیچیده اندام‌های ما به‌گونه‌ای است که ساخت اندام مصنوعی با کارایی اندام طبیعی کاری چالش برانگیز است. عضلات، استخوان، غضروف، رگ‌های خونی، تاندون و اعصاب هر یک باید با ماتریکس ویژه خود ساخته شوند.»
این روش در حال حاضر برای تولید اندام‌هایی نظیر کلیه، ریه، قلب و کبد استفاده می‌شود. اما اندامی که تولید می‌شود پیچیدگی لازم را برای انجام کار ندارد. محققان این پروژه موفق به بهبود این روش و ارائه اندامی پیچیده شدند.
محققان این پروژه، سلول‌های یک موش مرده را شستشو دادند و بعد از یک هفته تمیزکردن آن، این سلول را برای تشکیل اندام مصنوعی مورد استفاده قرار دادند.
این گروه تحقیقاتی بعد از سه هفته موفق به ایجاد ماتریکس مورد نیاز شدند. این اندام تولید شده را می‌توان به بدن یک موش زنده پیوند زد.
اوت امیدوار است که از این روش برای رشد بازوی میمون استفاده کند. او امیدوار است که از این روش برای تولید اندام‌های انسانی استفاده کند.
اوت می‌گوید: «ما نشان دادیم که می‌توان ماتریکس همه بافت‌های بدن را تولید کرد و به هم ارتباط داد. ما می‌توانیم این بافت‌ها را در دوره‌های مختلفی از زمان رشد دهیم. ما روی ساخت دست و بازو کار می‌کنیم، اما این روش می‌تواند برای تولید اندام‌های دیگر بدن نیز استفاده شود.»

منبع : ‌http://www.ibtimes.co.uk/first-artificial-biolimb-grown-under-lab-conditions-landmark-bio-artificial-limb-transplants-1504493