در نشست رسانه‎ای تولید فیلم سینمایی «شکرستان» عنوان شد این فیلم با همکاری جوانان شهرستانی تولید می‌شود تا در جشنواره فیلم فجر سال آینده حضور داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نشست تولید فیلم سینمایی «شکرستان» با حضور عبدالرضا عالی زاده مشاور مرکز صبا، علی اکبر محمودی مدیر گروه نوجوان مرکز، جواد فرحانی تهیه کننده و سجاد افشاریان سرپرست گروه نویسندگان این اثر امروز سه شنبه ۱۵ دی ماه در مرکز پویانمایی صبا برگزار شد.

مدیرگروه نوجوان مرکز صبا در ابتدای این نشست گفت: تولید سینمایی مجموعه «شکرستان» نیاز به توضیح خاصی ندارد چون همه با این مجموعه انیمیشن و داستان هایش آشنا هستند. این مجموعه که تاکنون با تکنیک کات اوت تولید می شد، امروز با پیشرفت دانش فنی و نرم افزارهای مربوطه، شرایطی فراهم آمد که بتوانیم به فرمت سینمایی آن فکر کنیم.

محمودی درباره اینکه حوزه هنری چه سهمی در این اثر سینمایی دارد، پاسخی نداد و اشاره کرد: مجموعه «شکرستان» و این اثر سینمایی ۱۰۰ درصد به سازمان صدا و سیما تعلق دارد و بعد از این هم همینگونه خواهد بود. بر اساس آنچه مد نظر داریم، فیلم سینمایی «شکرستان» را در جشنواره فیلم فجر سال ۹۵ رونمایی خواهیم کرد.

جواد فرحانی تهیه کننده این اثر گفت: این جلسه تنها برای اطلاع رسانی آغاز تولید سینمایی «شکرستان» است و ما در امر اجرا فعالیتی شروع نکرده ایم اما قرار است جوانان شهرستانی در تولید این انیمیشن با ما همکاری کنند. «شکرستان» یک سرمایه ملی است که می خواهیم به بهترین نحو آن را به سینما بیاوریم. هنوز کارگردانی برای این اثر انتخاب نشده اما با چند نفر در حال مذاکره هستیم.

سجاد افشاریان نیز در ادامه جلسه گفت: من از بیننده های مجموعه «شکرستان» بودم که تمام قسمت هایش برایم جذاب بود. به نظرم کمتر کسی است که این مجموعه دوست داشتنی را ندیده باشد. وقتی که پیشنهاد کار به من شد، بسیار استقبال کردم چرا که سال ها در زمینه انیمیشن آموزشی فعالیت نوشتاری دارم و از اینکه شرایطی برای ادامه فعالیت هایم فراهم شد خرسندم.

وی افزود: در بسیاری از آثاری که در قالب فیلم - انیمیشن ساخته می شود، همیشه جای تخیل خالی است و من دوست دارم با حضورم در این پروژه ادای دینی به سینما و ادبیات کودک داشته باشم و مهمتر از اینها به مرحوم مرتضی احمدی نیز ادای دین کنم.

وی ادامه داد: با جواد فرحانی سال هاست همکاری دارم و طی این مدت یاد گرفتیم با اتاق فکر پیش برویم و نگاه پژوهشی داشته باشیم تا بدانیم در سینمای کودک دنیا چه اتفاقی افتاده و تخیل، هیجان و آموزش غیر مستقیم چه جایی در دنیای انیمیشن دارد تا با استفاده از آنها با یک فیلم هیجان انگیز روبرو شویم.

محمودی در ادامه این نشست عنوان کرد: در شهرستان ها و نقاط مختلف ایران، جوانانی در عرصه انیمیشن فعال هستند که به خاطر فراهم نبودن شرایط نتوانستند استعدادهایشان را آن طور که هست نمایان کنند. به همین خاطر قصد داریم در این اثر سینمایی از وجود افرادی استفاده کنیم که در یک ارتباط غیر مستقیم ما را در تولید این پروژه یاری می کنند. خوشحالم که فرحانی این جسارت را داشت تا به دوستانی که در ارتباط مستقیم با ما نیستند اعتماد کند و این پروژه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در طراحی جدید ما باید بحث های بصری و گرافیکی را به گونه ای لحاظ کنیم تا بعداً با فرمت فول اچ دی و یا ۴k در تلویزیون جدید هم قابل پخش باشد. به همین منظور لازم است همه کاراکترها بازتولید شوند و این مسئله زمان کافی و نیروی انسانی زیادی را می طلبد. بدین منظور باید کارگردانی با ما همکاری کند که شرایط فوق را بپذیرد تا ما مجبور به تولید به روش سنتی نباشیم. امیدوارم با همت و غیرت جوانان شهرستانی هدفمان عملی شود.

وی همچنین درباره اینکه حضور معنوی مرتضی احمدی در سینمایی «شکرستان» چقدر لحاظ می شود؟ گفت: هنوز به جمع بندی مشخصی نرسیده ایم که از صدای مشابه یا جانشین استفاده کنیم ولی حتماً در آغاز این حکایت سینمایی به هنرمند پیشکسوت مرحوم ادای دین خواهیم داشت.

محمودی نیز درباره حال و هوای این قصه سینمایی گفت: «شکرستان» در فرمت سینمایی داستانی یکپارچه دارد و ما حتما سازوکار تجاری را لحاظ می کنیم تا منافع مالی و معنوی فیلم در عرصه بین المللی و تجارت جانبی را از دست ندهیم.

وی ادامه داد: روشی که برای این کار سینمایی وجود دارد ابتدا فیلمنامه نگارش می شود، بعد از آن کار را دوبله می کنیم، سپس مرحله تصویرسازی را بر اساس صداهای موجود تولید خواهیم کرد. در واقع این فایل صوتی به همکاران شهرستانی هم ارسال می شود. ضمن اینکه حذف شخصیت های جدید هم از ایده های نو در این انیمیشن سینمایی است.

جواد فرحانی تهیه کننده این انیمیشن درباره سرمایه گذاری و تولید «شکرستان» گفت: ما همیشه در بخش خصوصی فعالیت داشتیم و مثل هر تهیه کننده دیگری در این حوزه بازگشت سرمایه برایمان اهمیت دارد. به همین خاطر کیفیت بالا، جذب مخاطب و تبلیغات درست در «شکرستان» از اولویت های اصلی ماست.

تهیه کننده مجموعه «قلب یخی» گفت: ما جزو اولین فیلمسازانی بودیم که در بخش خصوصی سریال ساختیم. اما متاسفانه به خاطر فرهنگ غلط کپی رایت غیرمجاز در بازگشت سرمایه موفقیت چندانی نداشتیم چون از این محصول فرهنگی به درستی حمایت نشد. خوشبختانه فیلم سینمایی «شکرستان» متعلق به سازمان صدا و سیما است و امیدوارم از این حیث مشکلی نداشته باشیم.

سجاد افشاریان ادامه داد: «شکرستان» جغرافیای خاص خود را دارد و ما در این نسخه سینمایی روی قصه هایی کار می کنیم که بچه ها قهرمانشان هستند. آنچه برایمان اهمیت دارد حضور بچه ها به همراه خانواده هایشان در سینما است و دوست داریم بعد از دیدن فیلم از پدر و مادرهایشان نپرسند که پیام فیلم چه بود.

وی افزود: نوشتن فیلمنامه انیمیشن بسیار سخت است به خصوص که قرار باشد با تکنیک کات اوت هم فیلمبرداری شود. بخش زیادی از تمرکز من و دوستانم روی قصه متمرکز شده تا جذابیت های داستانی از تکنیک پیش رفته و ارتباط خود را مخاطب نگهدارد.

عالی زاده در پایان گفت: مرکز صبا سال هاست در تولید انیمیشن فعالیت می کند اما در دوره جدید هدف گذاری، ایجاد برند در اولویت هایش قرار دارد تا از نظر فرهنگی بعد از این وامدار شرق و غرب نباشیم. ما هنوز یاد نگرفتیم آنچه را که به برند تبدیل می کنیم، ظرفیت هایش را درست بشناسیم. «شکرستان» بارها و بارها از تلویزیون پخش شد، حال می خواهیم از این ظرفیت در قالب سینمایی استفاده کنیم.