مراسم نودمین سالگرد تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و چهره‌های علمی و پژوهشی کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مراسم نودمین سالگرد تاسیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان این‌که موسسه رازی دربرگیرنده تاریخ پژوهش کشور است، اظهار کرد: موسسه تحقیقات واکسن رازی جایی است که می‌باید پژوهش ها و تحقیقات نوین حوزه مرز دانش را دنبال و کار تولید محصولات را به بخش خصوصی واگذار کند. قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان بر این موضوع تاکید جدی دارد.

ستاری، با تاکید بر این‌که تفکیک‌بخشی میان تحقیقات مرز دانشی و پژوهش‌های تجاری ضرورتی است که باید با سنجه و معیاری استاندارد انجام شود، گفت: موسساتی همچون رازی باید فناوری و دانش خود را که به مرحله تولید رسیده اند در اختیار شرکت‌های دانش بنیان بگذارند و زمینه توسعه فناوری کشور را بر پایه تحقیقات و پژوهش‌های مرز دانش فراهم کنند. این انتقال دانش باید ذیل ساز و کاری مشخص صورت گیرد و موسسه ای همچون رازی همواره می تواند از طریق شرکت های دانش بنیان و مرکز رشد خود این روند را طی کنند.

موسسات تحقیقاتی نباید به دولت وابسته باشند

وی، با اشاره به اینکه موسسات تحقیقاتی نباید به دولت وابسته باشند ابراز کرد: این موسسات می توانند از طریق شرکت های دانش بنیان به سوددهی برسند و ضمن تامین هزینه تحقیق و توسعه، درآمد حاصل از فروش فناوری و محصولات شرکت های دانش بنیان خود را صرف گسترش مرزهای جدید دانش کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر ضرورت ترویج نگرش جدید اقتصاد دانش بنیان در موسسات و پژوهشگاه های با سابقه همچون رازی بیان کرد: تحقق پیاده سازی این نگرش دشواری های خاص خود را دارد که با همدلی و تلاش همه دستگاه ها و دست اندرکاران امکانپذیر می شود.

تغییرات مثبت در حوزه پژوهش های کشاورزی احساس می شود

ستاری همچنین از وزیر جهاد کشاورزی برای تلاش و حرکت در مسیر پژوهش های کاربردی قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه فناوری ها و پژوهش های کشاورزی تغییرات مثبت به طور جدی احساس می شود و نتایج مثبت تحقیقات و پژوهش ها در این حوزه از جمله ازدیاد برداشت قابل تحسین و نشانه همراهی و همدلی وزیر جهاد کشاورزی با فرهنگ اقتصاد دانش بنیان است.

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ادامه داد: تمامی تلاش ها در حوزه پژوهش با یک هدف انجام می شود و آن چیزی جز چشیدن شیرینی نتایج پژوهش ها در زندگی مردم نیست.

رونمایی از محصولات دانش بنیان دارویی

در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، واکسن تک ظرفیتی تب برفکی با عنوان تجاری 6pd50 حاوی سوش جدید ویروس A15 و همچنین واکسن توکسوئیدی سه ظرفیتی آنتروتوکسمی، از جدید ترین محصولات موسسه رازی رونمایی شد.

دکتر محمود اردهالی، علی عامقی و علی اکبر کمال زارع سه تن از دانشمندان و کارکنان تلاشگر موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.

همچنین با رونمایی از تمبر ویژه نودمین سالگرد سال تاسیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی، این تمبر توسط ستاری، حجتی و کهران ممهور و توشیح شد.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین موسسات تحقیقاتی کشورمان، 90 درصد واکسن های نامی کشور از تولیدات مورد نیاز در ایران را تامین می‌کند و در حال حاضر، با ایجاد مرکز رشد و بیش از 30 شرکت دانش‌بنیان، سالانه تعدادی محصول جدید حاصل فعالیت دانشمندان داخلی را به بازار دارویی عرضه می‌کند.