محققان دانشگاه توفت در ایالت ماساچوست آمریکا موفق به ساخت ابزار الکترونیکی شدند که قادر است خستگی مغز را رفع کند. این ابزار که «ارتقاء‌دهنده مغز مصنوعی» نامگذاری شده است با ایجاد ارتباط با مغز و اندازه‌گیری سطح اکسیژن و شرایط رگ‌های مغز می‌تواند مهارت‌های شناختی مغز را بهبود دهد.

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آیا تا به حال دچار رخوت و کسالت در وسط روز شده‌اید؟ دقیقا زمانی که وسط کارهای خود هستید. گروهی از دانشمندان به دنبال تولید ابزاری مصنوعی برای دور کردن خستگی از مغز هستند. به نظر می‌رسد ارتقاء‌دهنده مغز مصنوعی بتواند گزینه مناسبی برای رفع این مشکل باشد.

این ابزار در واقع یک فناوری موسوم به طیف‌سنجی مادون قرمز نزدیک یا fNIRS است. این ابزار با استفاده از یک کلاهخود حاوی حسگر روی سر قرار گرفته و با تابش امواج قرمز بی‌خطر به استخوان جمجمه امکان ایجاد آرامش در مغز را فراهم می‌کند. این نور قرمز وظیفه آنالیز وضعیت رگ‌ها و تعداد آنها در مغز به عهده دارد.

با آنالیز رگ‌ها، می‌توان سطح اکسیژن را در مغز در مقادیر بسیار متفاوت رصد کرد. همین که سطح اکسیژن در مغز بالا باشد به این معناست که مغز در حال کار است، درحالی که افت سطح اکسیژن نشان دهنده کارکرد مغز در حالت غیرفعال است.

این گروه تحقیقاتی از دانشگاه توفت قصد دارند از این روش به عنوان ابزاری برای بهبود حالت شناختی مغز استفاده کنند و زمانی که مغز در سطح پایین کارایی است آن را به حالت بالاتر ارتقاء دهند.

در این روش از فرآیند شبیه‌سازی جریان مستقیم کرانیال (tDCS) استفاده شده است. tDCS نوعی روش رایج برای انتقال محرک‌های عصبی به مغز است که در آن از انواع مختلف الکترود برای اعمال جریان به مغز استفاده می‌شود. محققان با این روش یک میلی‌آمپر جریان به صورت پالس به مغز وارد می‌کنند.

روب جاکوب رهبر این تیم تحقیقاتی می‌گوید: « ما می‌خواهیم با استفاده از این روش یک شوک کوچک به مغز وارد کرده و سریع آن را اندازه‌گیری کنیم. این کار با روش fNIRS انجام می‌شود. براساس آنچه که ما اندازه‌ می‌گیریم می‌توانیم تحریک مغز را مدیریت کنیم. این روش یک نوع ارتباط دو طرفه میان ما و مغز است.»

این روش کارایی‌های زیادی دارد برای مثال ما می‌توانیم با این روش خلبان‌ها که جان مسافران در دست آنها است را در بهبود عملکرد یاری کرده و مغز آنها را همیشه فعال و در بهترین حالت عملکردی نگه داریم.

منبع : http://www.healthaim.com/artificial-brain-boosting-solution-getting-tired/35277