سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان یکی از سال های خبر ساز در حوزه ماموریت های فضایی و پرتاب راکت به فضا خواهد بود.

سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان یکی از سال های خبر ساز در حوزه ماموریت های فضایی و پرتاب راکت به فضا خواهد بود.

راکت ها بزرگتر و فضاپیماها باورنکردنی تر خواهند بود و بادها را می توان به تسخیر در آورد.

در ۴ جولای سال جاری میلادی کاوشگر تحقیقاتی ناسا با نام JUNO که در سال ۲۰۱۰ میلادی به سمت سیاره مشتری پرتاب شده بود به این سیاره می رسد.

همچنین این کاوشگر تحقیقاتی با استفاده از طیف سنج، دستگاه تصویر برداری، تشخیص دهنده ذرات انرژی زا، مغناطیس سنج و جاذبه سنج به مطالعه وضعیت سیاره مشتری می پردازد.

ماهواره OSIRIS-REx که طی برنامه ریزی های انجام گرفته در ماه سپتامبر به اطراف مدار زمین برای رصد سیارک هایی که احتمالا در ۵ قرن آینده به زمین بر خورد خواهند کرد، پرتاب خواهد شد و همچنین به مطالعه خواص مواد شیمیایی، کانی شاناسی و توپوگرافی سیارک ها می پردازد.

این کاوشگر با همکاری آژانس فضایی اروپا و روسیه برای ماموریت به مریخ تحت عنوان EXOMARS در ۱۴ مارس سال جاری میلادی به مریخ پرتاب خواهد شد و نمونه دیگر آن در سال ۲۰۱۸ روانه این سیاره می شود. 

همچنین ماموریت کاوشگر سال  ۲۰۱۶ بررسی و مطالعه محیط سیاره مریخ است.

همچنین ماموریت مدارپیما Cassini آژانس فضایی اروپا که در سال ۲۰۰۴ میلادی به سیاره کیوان رسیده بود و بعد از آن به مدت ۱۱ سال به بررسی شرایط جوی و همچنین قمرهای آن پرداخت بود، در سال ۲۰۱۶ روبه اتمام خواهد بود.

آژانس فضایی اروپا در سال جاری میلادی ماهواره  Aeolus را به فضا پرتاب خواهد کرد. ماموریت این ماهواره بررسی بادهای جهان است و همچنین سیستم های آب و هوایی و اتمسفر زمین را مورد بررسی قرار خواهد داد و به رصد آب و هوا در قسمت های مختلف دنیا می پردازد تا یک مدل جدید از پیش بینی بهتر آب و هوا ارائه کند.

از دیگر رویدادهای فضایی در سال جدید میلادی پایان ماموریت مدارپیما آژانس فضایی اروپا با نام Rosetta  از ستاره دنباله دار ۶۷P خواهد بود. این مدار پیما در سال ۲۰۰۴ میلادی به ستاره دنباله دار ۶۷P رسید و به بررسی دقیق آن پرداخت و اکنون به دلیل فاصله گرفتن ستاره دنباله دار ۶۷P از خورشید و عدم کافی بودن نور برای شارژ باتری های آن قرار است که قبل از اتمام کامل شارژ باتری های این مدارپیما بر روی سطح ستاره دنباله ۶۷P فرود آید.