کتاب اطلس تجهیزات دریایی ایران به منظور انعکاس توانمندی‌های داخلی در صنعت تجهیزات دریایی کشور، از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی به چاپ رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به جهت‌گیری صنایع به سمت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان حمایت از تولیدکنندگان داخلی در سال‌های اخیر، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی با همکاری انجمن مهندسی دریایی ایران، موسسه رده‌بندی ایرانیان و تعدادی از سازندگان قطعات و تجهیزات فعال در این حوزه و در راستای فرهنگسازی و ترویج موضوع علم و فناوری، کتاب اطلس تجهیزات دریایی ایران را تدوین و چاپ کرده است.

این کتاب همچنین به منظور انعکاس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ساخت تجهیزات در داخل کشور و شناخت بیشتر زیرساخت‌های داخلی در این حوزه و همچنین با هدف انعکاس توانمندی داخلی در صنعت ساخت تجهیزات دریایی و افزایش قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی استراتژیک و همچنین به منظور حمایت از صنعت مذکور و در نهایت جلوگیری از واردات این‌گونه تجهیزات از خارج، منتشر شده است.

این کتاب اطلاعاتی نظیر مشخصات تجهیزات دریایی تولید داخل، تصاویر محصولات و مشخصات شرکت تولید کننده به تفکیک گروه تولیدی و همچنین در دو زبان فارسی و انگلیسی را در اختیار علاقه‌مندان و فعالان این حوزه قرار می‌دهد.

در بخشی از این کتاب آمده است: صنعت دریایی صنعتی مهم و استراتژیک در عصر حاضر بوده است و ساخت کشتی‌های بزرگ و سازه‌های فراساحلی، از یک سو نیازمند علم و دانش گسترده، فناوری‌های نوین، از سوی دیگر نیازمند قطعات، تجهیزات مطمئن و کارآمد است.

تأمین سریع، امین و استاندارد این تجهیزات یکی از الزامات اساسی در صنعت دریایی بوده و دسترسی به زنجیره تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت دریایی، مستلزم شناخت جامع و کاملی از توانمندی های داخل در این زمینه است.