پژوهشگران و فناوران کشورمان با بهره مندی از توانمندی و تخصص داخلی، به تولید آزمایشگاهی جنین دامی دست یافتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، جمشید جلیل‌نژاد فعال فناور در حوزه دامی با اشاره به کسب توانمندی تولید جنینی دامی به صورت آزمایشگاهی توسط پژوهشگران و فناوران داخلی اظهار کرد: فکا با بهره‌مندی از توانمندی فناوران داخلی فعال در این شرکت دانش‌بنیان، موفق به تولید جنین آزمایشگاهی دام شده است.

این شرکت فناور تلاش دارد تا در سطح گسترده‌تری به تجاری سازی این محصول دانش بنیان بپردازد.

این فناور با بیان این که محصولات تولیدی با نتایج بهتر از دام‌های با ظرفیت ژنتیکی مناسب و فریز کردن آن‌ها برای استفاده در شرایط مورد نیاز از اهداف این شرکت فعال حوزه فناوری است، افزود: بهره‌گیری از این فناوری برای افزایش تولید دامی، در شرایطی که دام قادر به تولید بهینه نیست و جلوگیری از تسری بیماری ‌های از دیگر فناوری‌هایی است که در حال فعالیت روی آن‌ها هستیم.

مدیرعامل فکا با اشاره به تولید و تجاری‌سازی فناوری با مشارکت و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، اظهار کرد: این طرح فناوری دارای مزایای بسیاری است که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده‌ طولانی مدت از یک حیوان ماده‌ برتر ژنتیکی، امکان سریع آزمایش نتایج یک حیوان ماده و کاهش فاصله بین نسل‌ها، افزایش نرخ انتخاب برای صفات کمی و بهبود روند اصلاح نژاد اشاره کرد.

جلیل‌نژاد انجام آزمایش ژنومیک گاوهای گله به منظور تعیین گاوهای برتر از نظر ژنتیکی به عنوان دام دهنده، تولید جنین‌های تازه به منظور انتقال مستقیم به دام‌گیرنده از دام‌های برتر ژنتیکی و فریز جنین‌های تعیین شده و معمولی و استفاده آسان از آن‌ها در شرایط مزرعه را از جمله فعالیت‌های انجام شده در این آزمایشگاه دانست.

این فناور به شیر غنی شده امگا 3 ، به عنوان یکی دیگر از محصولات تولیدی این شرکت اشاره کرد و گفت: این محصول دامی با تلاش و دانش فنی متخصصین و فناوران داخلی کشورمان و به شیوه ای کاملا استاندارد و بومی تولید و عرضه می‌شود، به طوری که تولید 60000 تن در سال از این محصول، موجب شده تا به عنوان اصلی ترین محصول این شرکت محسوب شود.

جلیل نژاد در پایان با اشاره به ضرورت انجام حمایت‌ها و ارائه تسهیلات به شرکت‌ها و واحدهای فناوری به منظور گسترش فعالیت‌ها و توسعه محصولات داخلی تولیدی، اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناوری، با توجه به عدم برخورداری از حمایت های بخش دولتی و اتکا به توان داخلی راه دشواری را در مسیر تولید داخلی و ماندگاری در عرصه رقابت پذیری می پیمایند. بنابراین با توجه به ضرورت حمایت از تولید داخلی، حمایت‌ها در قالب تسهیلات می‌تواند زمینه‌ساز گسترش و توسعه آن باشد.