چرا برخی نمیتوانند با تیم‌ها همراه شوند و چرا با وجود تخصص و مهارت کافی در بین افراد یک تیم امکان ایجاد همکاری و هم افزایی به وجود نمی‌آید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، “نتوانستیم با هم کار کنیم”،” اخلاقمان سازگار نبود ” “اگر شریک خوب بود ،خدا هم شریک داشت ” بسیاری از فعالیت های کاری با دلایلی مشابه چیز هایی که  نام برده شد متقوف می‌شود و بسیاری از تیم های کاری از هم میپاشد. اما به راستی دلیل ریشه ای  این موضوع چیست ؟ چرا برخی نمیتوانند با تیم ها همراه شوند و چرا با وجود تخصص و مهارت کافی در بین افراد یک تیم امکان ایجاد همکاری و هم افزایی به وجود نمی آید ؟

تیم های کاری و تفاوت آنها  با گروه:

یافتن راه حلهای خلاق و جدید برای مسائل پیچیده سازمانهای امروز، هر روز دشوارتر میشود. افراد و بخشهای سازمانها دیگر به تنهایی قادر به حل مشکلات فررو نیستند. ضرورت تشکیل تیم‌ها و کارگروهی در سازمانها، اهمیت مطالعه بر روی مقوله کار تیمی را آشکار میسازد.(Raymond , 2005 )تیم‌ها اغلب از افرادی با شخصیتها و رفتارهای متفاوت تشکیل شده اند و گاه تخصص این افراد نیز متفاوت است. شاید ایجاد هماهنگی و دستیابی به یک ترکیب بهینه از افراد بتواند به عملکرد بالای تیمی منجر شود.

بر اساس تعاریف گروه با تیم تفاوت های اساسی دارد  .گروهها  دو یا چند نفر هستند که به طورآزاد با هم در تعامل بوده،هنجارهای جمعی داشته،و در پی کسب هدفهای جمعی بوده و هویت مشترکی دارند.اما تیم ها گروهی از افراد که در جهت رسیدن به هدفی مشترک با یکدیگر همکاری میکنند (لارسن، لافاستو).مهمترین تفاوت در این دو مفهوم کلمه همکاری برای دستیابی به هدف مشترک است .

بنابر این به منظور دست یابی به کار تیمی باید عوامل افزایش همکاری و همدلی برای دستیابی به اهداف را شناسایی کنیم .شخصیت افراد یکی از مهمترین عوامل ایجاد همکاری در بین اعضای تیم است .و ابزار های متفاوتی برای شناسایی شخصیت ها برای کار تیمی وجود دارد .

یکی از معتبرترین، مطمئن ترین و درست ترین تست خودشناسی و تست شخصیت شناسی در دنیا، تست شخصیت شناسی MBTIاست. البته این تست همانند سایر تست های روانشناسی تنها یک ابزار است که در بهترین و استانداردترین حالت باید در کنار یک متخصص و مشاور مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانید به درست ترین و معتبرترین نتیجه دست یابید.

شما میتوانید با استفاد از لینک زیر تیپ شخصیتی خود را شناسایی کرده و متوجه شوید که  با چه افرادی میتوانید تیم های موفق شکل دهید .