هر انسانی به اندازه یک سر سوزن در ساختن جهانی با کیفیت و عملکرد بهتر نقش دارد، قطعا تلاش هر کارآفرینی این است که این نقش و مسئولیت خطیر را هرچه بهتر اجرا کند، اما به خودتان غره نشوید و فکر نکنید با برداشتن یک قدم دنیا را ساختید...

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نواوری، دنبال یک آدم موفق می‌گردید که از زندگی‌اش برای پیدا کردن مسیرتان الگو بگیرید؟ فرد مئواد یکی از بهترین انتخاب‌هاست. مردی که امروز خیلی‌ها او را به‌عنوان بنیان‌گذار موسسه تسک ورد (Taskworld) می‌شناسند. کار اصلی این موسسه تولید نرم‌افزاری به همین نام است که به‌عنوان یک نرم‌افزار مدیریت برنامه به بهبود عملکرد تیم کمک می‌کند. فرد هم‌چنین تاسیس چندین شرکت سریالی را هم در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، از جمله شرکت طلا و جواهر Synergia  که جزو بیزینس‌های خانوادگی اوست. فرد در ژنو بزرگ شده و مدرک لیسانسش را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه پپرداین گرفته و هم‌چنین موفق به کسب درجه استادیاری در رشته علوم سیاسی و استراتژی کسب‌وکار نیز شده است. فرد در حوزه کسب‌وکار خانوادگی‌اش هم بی‌کار ننشسته و مدرک کارشناسی‌اش را در رشته گوهرشناسی از موسسه گوهرشناسی آمریکا گرفته و البته مقالات متعددی هم در زمینه گوهرشناسی منتشر کرده است. افتخارات آکادمیک فرد به این‌جا ختم نمی‌شود؛ او دانش‌آموخته MBA از دانشکده بازرگانی ‌هاروارد وSEP  و برنامه اجرایی از دانشگاه استنفورد است.

نقطه نظرهای او در مورد شروع یک کسب‌وکار جدید تا چا‌لش‌های بازار و جلب رضایت مشتری، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری و... را در ادامه می‌خوانید.

تولد تسک ورلد

در سال 2006 متوجه شدم مدیریت یک برنامه یا پروژه کاری حدود یک‌سوم وقت مفیدم را می‌گیرد. تا آن زمان برای افزایش سرعت اجرای برنامه‌ها از ابزارهای مختلفی استفاده کرده بودم؛ از اکسل گرفته تا  نوت‌بوک. و انتظارم این بود که یکی از این برنامه‌ها کمکم کند تا اهداف کلید‌ی‌ام را به بهترین شکل ممکن پیش ببرم. به‌خاطر شرایطی که داشتم و این‌که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنم، مجبور بودم روی پروژه‌های متعددی در شرکت‌های مختلف نظارت داشته باشم و برنامه‌ریزی برای مدیریت این همه مسئولیت در مقایسه با انجام  همان مسئولیت‌ها وقت بیشتری از من می‌گرفت! پس به خودم گفتم که تا پایان سال 2006 باید یک سیستم مدیریت برنامه آن‌لاین بسازم و خب، به این هدف هم رسیدم. حالا با استفاده از تسک ورد می‌توانیم تمام بخش‌های تحت نظارتمان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم، آن هم در کمترین زمان ممکن. البته از آن زمان سیستممان خیلی پیشرفت کرده و در سال 2012 با ارتقای اپلیکیشن‌های تلفن همراه توانستیم بهبود قابل توجهی در برنامه‌نویسی تسک ورد ایجاد کنیم.

در تسک ورد ما تازه اول راه هستیم. اگرچه این برنامه تا حد زیادی مواردی را که همیشه از چشم ما پوشیده بوده اما وقتمان را می‌گرفته، آشکار می‌سازد، اما هنوز راه درازی تا بهبود عملکردش داریم. برای مثال ما در یک کارخانه می‌دانیم که مواد اولیه و محصولات با چه نسبتی تغییر می‌کنند، اما درست نمی‌دانیم که تخلف‌ها و عقب‌ماندگی‌هایی که از برنامه داریم، چقدر است. در این موارد تسک وارد عمل می‌شود و حتی گاهی اوقات به عوامل تذکر هم می‌دهد و اگر مشکلی باشد، می‌تواند راه‌کاری هم ارائه کند. تسک ورد درواقع هوش مصنوعی ناظر بر تمام عوامل تولید است.

مزایای تسک ورد نسبت به رقبا

بازار ما بسیار شلوغ و متنوع است و باید تمام موارد را در فهرست کارمان قرار دهیم و راه‌حل‌های سازمانی پیچیده‌ای در برنامه ارائه دهیم. ما باید ببینیم هر گروه یا تیم کاری در کدام بخش قوی‌تر عمل می‌کند و با استفاده از همین نقاط قوت در کار پیشرفت قابل توجهی ایجاد کنیم. تاکنون شرکت‌هایی از بیش از 120 کشور در رشته‌های تجاری مختلف و حوزه‌های کاری متنوع از اپلیکیشن تسک ورد استفاده می‌کنند و ما هم سعی می‌کنیم گروه‌های قوی را به یکدیگر معرفی کنیم تا از تخصص‌های هم بیشترین بهره را ببرند.

راه پرپیچ‌وخم کارآفرینی

کارآفرینی از سخت‌ترین مشاغل  دنیاست. برای موفقیت در این راه باید تمام زندگی‌تان را قربانی کنید و تازه زمانی که دیگر تاب مقاومت و تحمل ندارید و کاملا بریده‌اید، باز هم نمی‌توانید به همین راحتی‌ها پا پس بکشید، زیرا تمام اعتبار‌تان به خطر می‌افتد و نابود می‌شوید. برای به پایان رساندن این راه دشوار باید انعطاف‌پذیری، اراده، هوش،  قدرت انطباق و تغییر آنی سیاست‌ها را داشته باشید و البته این کار برایتان مثل آب خوردن باشد. یک کارآفرین موفق باید از هر شکستی درس بگیرد و بعد از هر بار زمین خوردن سریع از جایش بلند شود، خودش را بتکاند و به سمت خط پایان بدود. شما به‌عنوان ناخدای یک پروژه بزرگ نوآورانه باید قدرت شناسایی بهترین نیروی انسانی را داشته باشید و هر فرد را بسته به توانایی‌هایش در بخش‌های کلیدی کار قرار دهید تا کشتی‌تان در دریای پرتلاطم رقابت با حداکثر سرعت و توان پیش رود.

اهداف یک کارآفرین خبره  

فکر می‌کنم هر انسانی به اندازه یک سر سوزن در ساختن جهانی با کیفیت و عملکرد بهتر نقش دارد و تمام تلاش و هدف من و تیمم این است که این نقش و مسئولیت خطیر را بهتر اجرا کنیم. من همیشه به اعضای تیمم یادآوری می‌کنم که به خودتان غره نشوید و فکر نکنید با برداشتن یک قدم دنیا را ساختید. اگرچه با هر موفقیت درهای جدیدی به سمت دنیای ناشناخته برایمان باز می‌شود و این نگرش است که به من و تیمم انگیزه می‌دهد.

توصیه به کارآفرینان جوان

تفکر، برنامه‌ریزی، تعهد به انجام برنامه، یادگیری مداوم، تطبیق برنامه با تغییرات اجتناب‌ناپذیر و تعهد دوباره به برنامه.

دو راه‌حل کلیدی برای بهبود جهان

اول عدالت. فکر می‌کنم تولد هر کودک در دنیا به معنای به وجود آمدن فرصت یک تحول بی‌سابقه در دنیاست. اما اگر کودکی که به‌طور فطری قابلیت ایجاد تحول در دنیا را دارد، در خانه، شهر یا جامعه‌ای نامناسب باشد، هرگز نمی‌تواند نیروی بالقوه خود را بالفعل کند. تمام سعی من این است که چنین افرادی را در جای جای دنیا پیدا کنم و فرصت‌هایی عادلانه و مفید را در اختیارشان قرار دهم که دنیا را با دست‌های خود بسازند و تمام پتانسیلشان را نشان دهند.

دوم نابود کردن جنگ. تمام تلاشم این است که جنگ و تبعات وحشتناک آن را از دنیا پاک کنم.

سبک کاری و اوقات فراغت

همیشه سعی می‌کنم در هر کسب‌وکاری افراد مناسب را در موقعیت‌های مناسب خودشان قرار دهم، مثل جور کردن قفل و کلید. بهترین قفل و کلید اگر در کنار هم قرار گیرند ولی با هم جور نباشند، هیچ دری را باز نمی‌کنند. همیشه سعی دارم اطمینان حاصل ‌کنم که پرسنلم انگیزه کافی برای پیشبرد اهداف تیم را دارند و درنهایت تمام سعی‌ام این است که تک‌تک اعضای تیمم به جزئی‌ترین حقوق خود برسند. در مورد وقت آزاد هم باید بگویم که اصلا وقت آزاد ندارم، اما اگر گیرم بیاید، دوست دارم مطالعه کنم یا ورزش. دوست دارم اسکی، غواصی، جت اسکی، شنا و ورزش‌های ایروبیک را امتحان کنم، در کنار خانواده‌ام باشم و با آن‌ها نقاط مختلف دنیا را بگردم.

منبع: «ماهنامه سرآمد»