محققان آلمانی در گامی جدید برای کمک به حل مشکلات ناباروی، مارپیچ‌های ریز پلیمری با پوشش فلز ساخته‌اند که اسپرم‌ها را از پشت محاصره کرده و آن‌ها را به سمت هدف هدایت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در حال حاضر راه‌حلهای ممکنی برای کمک به حل ناباروری وجود داشته که از آن میان می‌توان به تلقیح مصنوعی و لقاح آزمایشگاهی اشاره کرد، اما این درمان‌ها نمی‌توانند بطور قطعی مشکل را درمان کند.

محققان موسسه علوم نانوی یکپارچه در درسدرن آلمان اکنون در حال کار بر روی رویکردی هستند که امید است بتواند با هدف قرار دادن اسپرمهایی که بخوبی شنا نمی‌کنند، به درمان ناباروری کمک کند. آن‌ها چند اسپرم رباتیک موتوردار را به نمایش گذاشته‌اند که می‌تواند به اسپرم‌های ضعیف‌تر، نیروی بیشتری برای حرکت بسوی تخمک ارائه کنند.

این گروه اولین بار در سال 2014 از اسپرم رباتیک رونمایی کردند. این ربات‌ها شامل سلول‌های اسپرم زنده در داخل لوله‌های میکروسکوپی از جنس غشای تیتانیوم و آهن هستند که می‌توانند توسط میدان مغناطیسی به مقصد خود هدایت شوند.

اکنون نسخه به‌روزرسانی شده این ربات به نمایش درآمده که همچنان برای هدایت بر میدان مغناطیسی تکیه دارد اما شکل آن متفاوت است. این ربات‌ها بجای قرار دادن سلول‌های اسپرم در لوله، اکنون مارپیچ‌های پلیمری ریز با پوشش فلز تولید کرده‌اند که اسپرم را از پشت گرفته،دور دم آن‌ها می‌پیچند و آن را از سمت سر به مقصد هدایت می‌کنند.

محققان در آزمایش این شیوه در ظرف آزمایشگاهی با استفاده از یک میدان مغناطیسی چرخان برای به حرکت درآوردن موتورهای مارپیچی توانستند آن را دور یک سلول اسپرم زنده پیچیده، آن را برای بارورسازی به سمت تخمک هدایت کرده و سپس آن را آزاد سازند.

به گفته محققان، این رویکرد هنوز به کار بیشتری پیش از آغاز کارآزمایی‌های بالینی نیاز دارد.

نتایج این تحقیق در مجله Nano Letters منتشر شده است.