در نخستین جلسه رئیس کارگروه زیست‌بانک ستاد توسعه زیست‌فناوری و رئیس بانک ژن منابع طبیعی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور عنوان شد که کمپین نجات گونه‌های بانک ژن منابع طبیعی راه‌اندازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نخستین جلسه رئیس کارگروه زیست‌بانک ستاد توسعه زیست‌فناوری و رئیس بانک ژن منابع طبیعی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با هدف بررسی راه‌های حفظ و نگه‌داشت گونه‌های بانک ژن منابع طبیعی برگزار شد.

در این جلسه، بهزاد سرخی، رئیس کارگروه زیست‌بانک ستاد توسعه زیست‌فناوری،گفت: هم‌سوسازی بانک‌های ژن و ایجاد ارتباط موثرتر بین آنها از برنامه‌های اصلی کارگروه خواهد بود.

وی افزود: امیدوار هستیم با توجه به اهمیت حفظ گونه‌های گیاهی در کشور، در آینده نیازهای اولیه این بانک ژن توسط کارگروه زیست‌بانک و از طریق همسویی و همکاری تمامی بانک‌های ژن فعال کشور تامین شود.

در ادامه این جلسه، پروین صالحی، رئیس بانک ژن منابع طبیعی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز با اشاره به فعالیت 20 ساله این موسسه، گفت: در این مدت بیش از 45 هزار نمونه بذری از سه هزار و 500 گونه گیاهی از سراسر ایران جمع‌آوری و نگهداری شده است.

وی افزود: بسیاری از نمونه‌هایی که در حال حاضر در بانک ژن منابع طبیعی محافظت می‌شوند، به دلایل مختلف ممکن است دیگر در رویشگاه‌های طبیعی‌شان یافت نشوند به همین دلیل باید برای حفظ این گونه‌ها نهایت تلاش خود را بکنیم.

صالحی، کمبود ژنراتور، سیستم اطفاء و هشدار حریق را مهم‌ترین نیازهای این بانک ژن دانست و گفت: مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اقدام در کوتاه مدت برای حفظ بذور این بانک ژن، احیا بذرها است که با توجه به محدودیت‌های نیروی انسانی و تجهیزات گلخانه‌ای در حال حاضر با مشکل روبه‌رو است.

وی تصریح کرد: با ضرورت فراهم آوردن نیازهای اولیه این بانک ژن، کمپینی برای نجات گونه‌های این بانک ژن راه‌اندازی شده است، در این طرح هر یک از هموطنان می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای ناچیز سرپرستی بذر گونه مورد نظر خود و سرپرستی بذرهای یک گونه از زادگاه خود را پذیرفته و اقدام به نجات یک گونه گیاهی کنند. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طرح نجات گونه‌های گیاهی می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rifr-ac.org مراجعه کنند.