در سال 2015 پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌های فناوری‌نانو، زیست‌فناوری و فناوری اطلاعات به‌دست آمده است. در این سال رکورد جدیدی در انتقال کوانتومی اطلاعات ثبت شد، نقشه‌برداری کامل از مغز برای شبیه‌سازی آن ادامه یافت، ژن‌درمانی برای افزایش هوش توسعه یافت، ممریستورهای کارآمدتری ساخته شد و نانوتراشه‌های کارآمدتری تولید شدند. به نظر می‌رسد همگرایی فناوری‌ها در حال خلق محصولات تازه‌ای هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در سال 2015 میلادی شاهد پیشرفت‌های شگرفی در زمینه‌های مختلف علم و فناوری بودیم. اکنون که سال 2015 به اتمام رسیده است، قصد داریم تا برخی از این پیشرفت‌های مهم را با همدیگر مرور کنیم:

بیش از یک قرن از ادعای انیشتین درباره این موضوع که نور دارای خاصیت دوگانه موج/ذره است، می‌گذرد. اکنون دانشمندان دانشگاه EPFL به طور مستقیم این امر را توسط یک روش تصویربرداری الکترونی پیچیده مشاهده کردند.

زمین‌شناسان متوجه شدند که در حقیقت حیات روی زمین صدها میلیون سال زودتر از آنچه که قبلاً تصور می‌کردند، شروع شده‌است. مهندسان موفق به ساخت اشیاء سه‌بعدی از گرافن شدند و فیزیکدانان یک رکورد فاصله جدید برای انتقال کوانتومی اطلاعات از طریق فیبرهای نوری ثبت کردند.

اگرچه نقشه‌برداری کامل از مغز انسان بسیار مشکل و پیچیده است، اما توانایی ما برای درک و تقلید پیچیدگی‌های مغز گام‌های اساسی در این جهت در سال 2015 برداشته است. مثال‌ها در این زمینه شامل موارد زیر هستند: ابداع یک ابزار تصویربرداری از مغز که قادر به مشاهده تمام سلول‌های مغز و اجزای زیر سلولی است، یک «ارگانوید مغزی» رشد یافته در آزمایشگاه که اندازه و ساختار آن معادل یک جنین پنج هفته‌ای است، ژن‌درمانی افزایش هوش (در این مرحله تنها برای موش)، استفاده موفق‌آمیز از امواج مغزی برای کمک به راه رفتن افراد معلول.

50سال بعد از اینکه قانون مور کشف شد، پیشرفت‌های زیادی حاصل آمده است و این اطمینان را فراهم می‌سازند که قدرت پردازش به صورت نمایی افزایش می‌یابد. از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به استفاده از ممریستورها برای تولید رایانه‌های پیشرفته که مشابه با مغز انسان عمل می‌کنند، اشاره کرد. خبرهایی در مورد ظهور اولین تراشه کامپیوتری که خوراک انرژی آن به صورت بیولوژیکی تامین می‌شود، به تازگی انتشار یافته است.

در سال 2015 شاهد کاربردهای بالقوه پرینت سه‌بعدی به‌عنوان یک فرایند صنعتی بودیم. در این سال ما شاهد تولید اولین موتور جت پرینت‌شده سه‌بعدی،اولین موتور جت تایید شده توسط FAA و یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین دارای موتور جت که می‌تواند به سرعت‌ Km/h 240 برسد، بودیم.

به موارد قبلی، ساخت قسمت‌های مختلف بدن شامل دندان، مو و موارد دیگر همچون قسمت‌های مختلف خانه‌ها و ماشین‌ها را اضافه کنید. اما عنوان عجیب‌ترین ابداع با استفاده از فناوری سه‌بعدی در سال 2015 به Mushtari تعلق می‌گیرد که یک وسیله فوتوسنتزی جاسازی شده در باکتری‌های زنده است که برای تولید قند یا سوخت زیستی هنگامی که در معرض نور قرار می‌گیرد، طراحی شده‌است.

ترسناک‌ترین خبر در دنیای روباتیک مربوط به دانشگاه کمبریج است که محققان یک روبات مادر تولید کردند که نه‌تنها قادر به ساخت فرزندان خود است بلکه همچنین فرایندهای انتخاب طبیعی برای بهبود توانایی آنها با هر نسل را تقلید و شبیه‌سازی می‌کند. صرف‌نظر از این خبر مایوس‌کننده، در این سال شاهد شکل‌گیری هوش مصنوعی نیز بودیم (پتانسیل خلاقانه روبات‌ها به‌عنوان نقاش، موسیقی‌دان، معمار و راوی و غیره).

در سال 2015 کوچک‌ترین لامپ حبابی با استفاده از گرافن تولید شد، بزرگترین تصویر نجومی (46 میلیارد پیکسل) تهیه شد، یک روبات ساخته شد که در 54 ساعت 83 مایل حرکت می‌کند و همچنین یک قطار مغناطیسی با سرعت Km/h 603 ساخته شد.

تمام موارد ذکر شده در بالا تنها قسمت کوچکی از اکتشافات دانشمندان در سال 2015 است.