قبل از سال 1950 جوایز علمی در کمترین مقدار ممکن بودند، پس از سال 1960 با رشد اقتصادی چشمگیر جهان و پیشرفت هر چه بیشتر علم، تعداد جوایز به سرعت در کشورهای مختلف شروع به رشد کردند، تا انگیزه‌ای باشد برای محققان در سرتاسر جهان به منظور تلاش هر چه بیشتر و ارائه نتایج تحقیقاتشان.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در دوره کنونی جوایز علمی، فرهنگی و هنری متعددی وجود دارد، برخی از آنها قدمتی بیشتر از 100 سال دارند، با پیشرفت علم و افزایش دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی در سال‌های اخیر تعداد جوایز علمی خصوصاً جوایزی که مختص به رشته‌ی خاصی هستند به سرعت روبه رشد است،


در میان کل جوایز موجود، آمریکا با دارا بودن، بیش از 50%، جوایز علمی معتبر کل دنیا، بیشترین سهم را دارد، و ژاپن نیز در سال‌های اخیر رشد بسیار مناسبی در میان کشورهای آسیایی داشته است طوری که می‌توان ژاپن را بعد از آمریکا مهم‌ترین کشور در این زمینه خواند.

با نگاه اجمالی به این جوایز و درجه بندی‌های ارائه شده از سوی منابع مختلف می‌توان آنها را به سه گروه به شرح زیر تقسیم کرد:

1. قابل توجه ترین جوایز: این جوایز، جوایزی با بیشترین سطح اعتبار هستند که عموما با جایزه نقدی بالا در چند زمینه فعالیت می کنند، جایزه‌ای چون نوبل در این دسته قرار می‌گیرد.

2. جوایز با استاندارد بالا: جوایزی که از استاندارد بالا و اعتبار خوبی برخوردارند، از نظر اعتبار از جوایز سطح 1 اعتبار کمتری دارند ولی جایزه نقدی بالایی دارند و همچنین در چند زمینه فعالیت می‌کنند.

3. جوایز معتبر: جوایزی هستند که از جایزه نقدی بالا علاوه بر آن از کیفیت قابل قبول برخوردارند و همچنین جوایزی که در فیلد خاصی جایزه اهدا می کنند و از درجه اهمیت و کیفیت و اعتبار کمتری نسبت به دو نوع قبلی برخوردارند، ولی ممکن است در رشته خاص حتی از جوایز بالا نیز معتبر تر باشند.

جوایز دسته اول و دوم شامل جوایز معتبر و عموماً شناخته شده‌ای است که برخی از آن‌ها نیازی به معرفی ندارند، ولی در دسته سوم جوایز بسیار معتبری و جذابی وجود دارد که معرفی و پرداختن به آن‌ها می‌تواند مفید واقع شود. در بخش‌های بعدی برخی از جوایزی که در این سه دسته جای دارند به اختصار معرفی خواهند شد.

فایل مقاله