مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم جمهوری خلق چین و آکادمی علوم چین، در حضور رییسان جمهوری دو کشور، تفاهنامه همکاری در زمینه علمی و فناوری امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی؛ دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به حضور هیئتی عالیرتبه از جمهوری خلق چین که با حضور شی جین پینگ رییس جمهوری این کشور در تهران به سر می برند، اظهار کرد: طی این سفر دو تفاهنامه همکاری در زمینه علمی و فناوری توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم چین و رییس آکادمی علوم چین به امضا خواهد رسید.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره تفاهنامه همکاری با آکادمی علوم چین گفت: پیرو سابقه همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با آکادمی علوم چین که به عنوان بزرگ ترین آکادمی علوم دنیاست که شامل 116 موسسه تحقیقاتی وپژوهشی زیرمجموعه است، آقای دکتر چونلی بای سرپرست آکادمی ملی علوم چین اردیبهشت ماه سال جاری به دعوت دکتر ستاری به تهران سفر کرده بود و ضمن دیدار با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بخشی از توانمندی ها و دستاوردهای کشورمان در حوزه دانش و فناوری از نزدیک آشنا شد.

تشکیل صندوق علم راه ابریشم

کرمی افزود: در این سفر تعاملات و رایزنی هایی برای تقویت همکاری های علمی و فناوری میان معاونت علمی و آکادمی آغاز و در نتیجه آن، تفاهمنامه ای برای ایجاد صندوق مالی مشترک با نام «صندوق علم راه ابریشم» تدوین شد. این صندوق به طور مشخص با تخصیص حمایت مالی با سه روش 1.انجام پروژه های مشترک تحقیقاتی، 2.برگزاری کارگاه های مشترک 3.برنامه های تبادل محققین و اساتید؛ همکاری میان طرفین را در فناوری های پیشرفته تسهیل می کند.
به گفته کرمی، همکاری میان آکادمی علوم چین و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف علمی از جمله نانوتکنولوژی، علوم و فناوری های شناختی، انرژی های نو و تجهیزات پزشکی خواهد بود و مکانیزم حمایت از این پروژه ها، هدف تشکیل صندوق مشترک با نام صندوق علم راه ابریشم است.

امضا تفاهمنامه توسط وزیر امور خارجه چین و دکتر ستاری

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان همچنین درباره امضای تفاهمنامه با وزارت علوم چین ابراز کرد: همچنین امروز در حضور رییسان جمهوری دو کشور در کاخ سعدآباد، تفاهنامه ایجاد پارک فناوری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم جمهوری خلق چین به امضا رسید.

کرمی درباره این تفاهمنامه توضیح داد: با توجه به تجارب چین در ایجاد پارک های فناوری مشترک با سایر کشورها و با عنایت به موفقیت های به دست آمده در پارک فناوری پردیس معاونت علمی، موضوع ایجاد پارک فناوری های پیشرفته با مشارکت طرف چینی در خلال سفر رییس جمهوری این کشور در سال 1393 مطرح شد ودر ادامه با رایزنی های متعدد با وزارت علوم چین منجر به تنظیم تفاهنامه همکاری در ایجاد پارک علمی در فاز توسعه پارک فناوری پردیس شد. در این سفر آقای وانگ یی وزیر امور خارجه چین به نمایندگی از وزارت علوم چین و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

مشاور رییس بنیاد ملی همچنین بیان کرد: ترغیب شرکت های چینی به ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در این پارک می تواند از مزایای این همکاری است.

ایجاد مرکز نانون ایران-چین

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در ادامه گفت: طبق توافق انجام شده میان پارک فناوری سوژو چین با ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، مرکز مشترکی به میزبانی طرف چینی در محل پارک سوژو در منطقه نانوپولیس تاسیس و از ابتدای سال جاری فعالیت خود را در راستای تعریف پروژه های همکاری و سرمایه گذاری مشترک در حوزه نانو و نیز صادرات محصولات نانوفناوری ایران به چین آغاز کرده است.

کرمی درباره فعالیت های انجام این مرکز توضیح داد: در این مرکز طی سال جاری، امضای سه تفاهمنامه همکاری بین شرکت های ایرانی و چینی در زمینه مواد و تجهیزات نانو، برگزاری برنامه های تناظریابی (matchmaking) با حضور 9 شرکت ایرانی و بیش از 40 نفر نمایندگان شرکت های چینی و برگزاری 2 کارگاه آموزشی در مدارس سوژه انجام شده است.

ایجاد پایگاه صادرات گیاهان دارویی در چین

به گفته مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان، همچنین پایگاه صادرات گیاهان دارویی با حمایت معاونت علمی و فناوری و با محوریت بخش خصوصی از سال جاری در شهر شن زن چین مشغول فعالیت است. اقدامات این پایگاه در سطح منطقه جنوب شرق آسیا منجر به ثبت بیش از 18 داروی گیاهی ایران در چین و فروش فرآورده های مبتنی بر داروهای گیاهی ایرانی با ارزش بیش از 11 میلیون دلار در سال 2015 شده است.

کرمی در توضیح بیشتر فعالیت این پایگاه بیان کرد: همچنین تاکنون نسبت به عقد قرارداد فروش داروهای گیاهی کنسرسیوم تولیدکننده داروهای گیاهی ایران با نام تجاری «اوسینا» به ارزش 20 میلیون دلار به کشورهای جنوب شرق آسیا از پایگاه چین اقدام شده است.

آقای شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین جمعه شب در صدر هیاتی بلند پایه از مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور وارد تهران شد و امروز با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.