بیستمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد»، بیستمین شماره دوره جدید خود را به بررسی وضعیت علم و فناوری در پسابرجام اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پس از اجرایی شدن برجام در هفته گذشته و آغاز رفع تحریم‌های ناجوانمردانه، همه ارکان کشور متاثر از این رویداد مهم، نوید روزهای خوب را برای افزایش سرعت در پیشرفت و آبادانی کشور می دهند. حوزه علم و فناوری نیز در این عرصه البته طلایه دار است.

ماهنامه «سرآمد» نیز در شماره بیستم خود با تمام محدودیت های رسانه های کاغذی، واکنشی سریع به این رخداد از خود نشان داده و نگاهی ویژه به وضعیت علم و فناوری در پسابرجام انداخته است.

سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در یادداشتی، بابت نتیجه دادن مقاومت مردم ایران، حمایت های رهبری، تلاش و پیگیری های دولت، از خداوند متعال شکرگزاری کرده و روز لغو تحریم های ظالمانه را، روزی تاریخی دانسته است. وی در بخشی از این یادداشت که با تیتر «کامیابی از میوه های شیرین پایداری» منتشر شده، آورده است: «حالا که تحریم ها برداشته شده اند فرصت مغتنمی است تا ما سهم خود را از اقتصاد دنیا بگیریم. این سهم خواهی معنی اش حضور و مشارکت در تولید کالا و خدمات دانش بنیان است.»

اما پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» در یادداشت این شماره اش، نوشته است که «کار نشد ندارد». به نوشته کرمی، «حتی به لحاظ سیاسی و بین المللی شرایط پسابرجام می تواند ایجاد انگیزه کند و موانع را از سر راهمان بردارد. دست دست کنیم، مشکلات بزرگ تر می شوند و نیروی ما کمتر. تا داغ است، باید نان را به تنور چسباند. تا هنوز تجربه های خوب و گرانبها را در دست داریم، دست به کار شویم و موانع توسعه را از سر راه برداریم و ایرانی شایسته پسوند اسلامی، آباد و آزاد و پر از مهر و مهربانی و ایمان و دوستی و امید، با آسمانی آبی و زمینی با طراوت بسازیم.»

درباره نقش مهم کتاب و کتابخوانی در توسعه علمی کشور نیز در این شماره «سرآمد، محمد یوسف نیا دست به قلم برده است. همچنین محمد محمدرضاییرییس بنیاد نخبگان استان قم وحدت فرهیختگان حوزه و دانشگاه را ضرورتی عقلانی توصیف کرده است.

حسام زندحسامی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت علمی هم، قلم اش را کمی به سمت کنایه و گلایه چرخانده و نوشته است: «اگر خواسته ها و انتظارات زودهنگام نبود، کاری می کردیم کارستان». در بخشی از این یادداشت می خوانیم: «باید کاری کرد لااقل معاونت علمی و فناوری که تاکنون نیز مورد بی مهری بسیاری از دستگاه ها برای یافتن جایگاه حقیقی خود بوده است، در مناسبات نه چندان شفاف دستگاه های دولتی و غیردولتی کشور حل نشود.»

اما گفت وگو با مشاور امور بین الملل بنیاد ملی نخبگان و معاون امور بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از مطالب ویژه این شماره سرآمد است. علی مرتضی بیرنگ در این گپ، از حرف تا عمل بازگشت متخصصان ایرانی به کشور را شکافته است. او گفته است: «ما این وسط سعی کرده ایم اعتدال را حفظ کنیم. نه می خواهیم بگوییم که هر کسی که در خارج از کشور است، نابغه است و هر کسی که اینجاست، نابغه نبوده که نرفته و نه برعکس آن. گاهی انتقادهایی به ما می شود که شما فقط به بچه های آن ور آب توجه می کنید و کسانی که اینجا مانده اند، فداکاری کرده اند و مورد بی توجهی شما هستند. اتفاقا به نظرم کفه ترازو به سمت بچه های داخل است.»

متن کامل آیین نامه شناسایی و پشتیبانی از اعضای هیئت علمی برگزیده دانشگاهی نیز در این شماره سرآمد آمده است و بی شک خواهان و طرفداران خاص خودش را دارد که این افراد با داشتن نرم افزار کدخوان روی گوشی های هوشمندشان، می توانند از طریق کد QR، متن کاملش را در کسری از ثانیه دریافت کنند.

علی کاوه دارنده جایزه علامه طباطبایی هم به گفت وگو با ماهنامه سرآمد نشسته است. او از موضوع «فرار مغزها» گلایه مند است و از یک مشکل بزرگ دانشجویان دکترا و ارشد پرده برداشته است. او معتقد است: «یک فیلسوف ممکن است جمله ای بگوید که یک جامعهرا متحول کند اما اگر هزار مهندس هم جمع شوند، نتوانند آن اثرگذاری را داشته باشند. بنابراین ما به فیلسوف های قوی نیاز داریم و باید اجازه دهیم که رشد کنند.»

غلامعلی منتظر معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان هم به تشریح برنامه شهاب پرداخته و فریدون جنیدی چهره آشنایی شاهنامه پژوهی هم درباره ظرفیت های زبان فارسی با سرآمدی ها به گفت وگو نشسته است. محمدرضا علوی منش از کارآفرینان فعال در کشور هم دست به نقد زده و گفته است که «سود بانکی کار را بی معنی کرده است». رسول لسان خوش منفرد، دیگر کارآفرین جوانی است که از تجربه هایش در کار گفته و توصیه کرده است برای داشتن کسب و کار موفق «صبر و جسارت، شروط لازم شروع کار» باشد.

اما این مطالب، تنها بخشی از «سرآمد» بیستم را شکل داده اند. در بخش های دیگر این ماهنامه، به رسم شماره های پیشین، مطالب متنوع بسیاری را می توانید مطالعه کنید. مضاف بر اینکه با افزوده شدن کد QR، به مطالب برجسته این شماره «سرآمد»، شما می توانید به صورت مولتی مدیا، با چند شماره از تولیدات درین درین و مستند تلویزیونی فناور آشنا و یا با ماهنامه بنیاد ملی نخبگان ارتباط بگیرید.

بیستمین شماره ماهنامه سرآمد، به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه بهمن ماه منتشر شده است.