محققان دانشگاه امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت نمونه اولیه دستگاهی پوشیدنی برای درمان بیماران ارتوپدی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهدی مومنی، مجری طرح «یک سیستم ۴ کاره با کارایی هیدروتراپ خودکار، بخار درمان، کمپرسور و ماساژور متغیر با شکل عضو» و دانشجوی ارشد رشته برق دانشگاه امیرکبیر گفت: با توجه به اینکه اﻣﺮوزه، ﺑﯿﻤﺎری های ﻋﻀﻼنی و درد ﻣﻔﺎﺻﻞ یکی از ﺷﺎﻳﻊ ﺗﺮﻳﻦ ﺑﯿﻤﺎری ها ست، به فکر طراحی و ساخت دستگاهی افتادیم تا بدین واسطه بتواند در هر مکانی مورد استفاده قرار گیرد و کاربرد درمانی نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه این دستگاه در افرادی که در سنین بالاتر، بیشتر ﺑﻪ بیماری هایی دﭼﺎر می ﺷﻮﻧﺪ که نیاز به آب درمانی دارد، اظهار داشت: مشکلات عضلانی (ضعف عضلانی، اسپاسم عضله، سفتی یا انقباض عضلات)، مشکلات استخوانی یا اسکلتی (بیماری های التهابی ستون فقرات ـ  آرتریت مفاصل مختلف)، مشکلات نورولوژیکی (انواع فلج ها، ضایعات نخاعی، صدمات مغزی) از بیماری هایی هستند که آب درمانی برای آن ها مفید است.

به گفته وی، همچنین احساس ﺧﺴﺘگی در ﭘﺎها و دﺳﺖ ها بعد از ﻛﺎرهای روزمره اﻣﺮ ﻋﺎدی ﺑﻪ ﺷﻤﺎر می آﻳﺪ که خود در برخی موارد موجب درد مفاصل و ... می شود.    

وی افزود: یکی از بهترین دلایل استفاده از این دستگاه، عدم استفاده از داروهای شیمیایی به هنگام استفاده از آن جهت درمان است که به عنوان درمانی طبیعی به شمار می رود.

وی ادامه داد: آب کاربردهای زیادی دارد ولی به دلایل کمبود آب در دنیا، نداشتن وقت کافی برای رفتن به استخر، دسترس نبودن استخر برای افراد، مناسب نبودن دمای آب در بعضی استخرها، وجود کلر در آب استخرها نمی توان از آب درمانی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این سیستم متشکل از هیدروتراپ خودکار، بخار درمان، کمپرسور و ماساژور متغیر با شکل عضو است، اظهار داشت: یکی از کاربرد های این دستگاه هیدروتراپ خودکار است که به عنوان فیزیوتراپی با آب می تواند به صورت موضعی با یک لیوان آب درد زانو را کاهش دهد.

به گفته مومنی، هیدروتراپی یا فیزویوتراپی با آب به صورت معمولی، روشی است که نیاز به استخر  دارد ولی با استفاده از این دستگاه می توان با میزان کمی آب، درد زانو را از بین برد.

این محقق با اشاره به بخار درمان این دستگاه چندکاره گفت: از این بخش می توان مانند یک سونا برای عضوی خاص ( زانو و دست) استفاده کرد. با استفاده از بخش بخار درمان این دستگاه، بخار به صورت مستقیم به عضو برخورد نمی کند و از سوختگی جلوگیری می شود. 

وی ادامه داد: به طور کلی بر پایه نتایج این تحقیق، گرمای ناشی از جلسات سونا می تواند به عنوان یکی از روش های تسکینی غیر تهاجمی درد، مطرح شود که علاوه بر عاری بودن از اثرات جانبی و عوارض داروهای مصرفی، استقبال بیشتر بیماران از آن به عنوان یک روش طبیعی در کاهش درد و بهبود وضعیت حرکت مفاصل را می توان انتظار داشت.

مومنی با اشاره به  بخش کمپرسور آب گرم، سرد یا یخ این دستگاه گفت: بین عضو و بدنه خارجی دستگاه (محیط اطراف)، قسمتی وجود دارد که می توان در آن آب گرم یا سرد و حتی یخ ریخت و از آن به عنوان کمپرسور آب گرم، سرد یا یخ استفاده کرد.                  

به گفته مومنی از مزیت این روش کمپرسوری می توان به قرارگیری کل عضو ، تحت کمپرس سرد یا گرم اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از این دستگاه شامل ماساژور با قابلیت تغییر شکل همانند عضو بدن است، عنوان کرد: در این دستگاه ماساژوری طراحی شده که می تواند تغییر شکل دهد و متناسب با شکل عضو، ماساژ عضو را انجام دهد.

وی با بیان اینکه کاربرد ماساژور این دستگاه مزایای بسیاری دارد، گفت: این ماساژور طوری طراحی شده که عملکردی همانند دست داشته باشد و می تواند کل نقاط عضو بدن را پوشش دهد.

مومنی با اشاره به مزایای استفاده از این دستگاه پوشیدنی چندکاره توضیح داد و گفت: درمان به روش طبیعی بدون ضرر، صرفه جویی در مصرف آب با توجه به کمبود آب، استفاده خانگی در هر مکانی از دستگاه، قرارگیری عضو در آب سرد یا گرم ساکن، عملکرد هیدروتراپی خودکار با آب سرد و گرم، درمان و شادابی و رفع خستگی و تقویت عضلات با استفاده از بخار گرم، استفاده برای افرادی که دارای جراحاتی هستند و نمی توانند از آب کلردار استخر استفاده کنند از مزایای استفاده از این سیستم به شمار می روند.

به گفته وی، همچنین استفاده در زمان ها و دفعات مختلف، قابلیت استفاده برای تمام افراد در تمام اندازه و سایزهای مختلف، هزینه کم تولید، وزن و حجم کم درنتیجه قابلیت حمل آسان از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه محسوب می شود.

وی اظهار داشت: اکنون این طرح در مرحله نهایی ثبت اختراع است و نامه دانشگاه علوم پزشکی اراک مبنی بر عدم تکراری بودن آن نیز صادر شده است. همچنین این طرح در ایده بازار مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر شرکت داشته است.