ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در بخش فناوری‌های شناختی نگاه ویژه‌ای به توسعه هر گونه سیستم، ابزار و تجهیزاتی که بتواند با مسئله شناخت ارتباط برقرار کند دارد ایمپلنت مغزی هم به عنوان یکی از روش‌های موثر در مرز دانش مورد توجه ستاد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امیر مسعود سوداگر مدیر کارگروه ایمپلنت‌های مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره ایمپلنت های مغزی و فعالیت‌های این کارگروه اظهار کرد: در سال‌های اخیر همزمان با پیشرفت تکنولوژی زمینه برای ساخت سیستم‌های کوچک با قابلیت کاشت در مغز فراهم شده است. امروزه انسان علاقه‌مند به کسب اطلاع از فرایندهای مغزی است تا برای درمان برخی از بیماری‌ها یا مقاصدی همچون بازتوانی شناختی بتواند فعالیت‌های مغز را با دقتی بسیار بیشتر از بیش ثبت کند و یا تاثیراتی بر روی این فعالیت‌ها بگذارد.

سیستم‌هایی که در مغز کاشته می‌شوند

سوداگر با اشاره به اینکه در این راستا سیستم‎هایی طراحی شده که به شکل دو سویه با مغز ارتباط الکتریکی برقرار می‌کنند اما این سیستم‌ها در ابعاد بزرگ و رومیزی بودند گفت: در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌هایی برای ثبت سیگنال‌های عصبی از قشر مغز طراحی شدند که بعد از ساخت سیستم قسمتی از استخوان جمجمه برداشته می‌شود تا سیستم بتواند در تماس با سطح مغز و یا در عمق های کم یا زیاد آن قرار گیرد، به طور کلی این مفهوم استفاده از ایمپلنت مغزی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره کاربرد این ایمپلنت‎ها بیان کرد: برای درمان بیماری‌ها و ناهنجاری‌های عصبی و شناختی همچون رفع مشکلات نابینایی، درمان ناشنوایی و صرع می‌توان از این ایمپلنت‌ها استفاده کرد. این گونه سیستم ها همچنین در بازتوانی شناختی هم کاربرد دارند. عقیده بر این است این نوع سیستم‌ها قابلیت آن را دارند که بتوان از آن ها برای ارتقای توانایی انسان در زمینه هایی مانند یادگیری، تمرکز و حافظه مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر در پژوهش های پیشرو در سطح بین المللی پژوهشگران روی این موضوع مشغول فعالیت هستند.

جهت دهی به فعالیت‌های حوزه ایمپلنت مغزی

وی با بیان اینکه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در بخش فناوری‌های شناختی نگاه ویژه‌ای به توسعه هر گونه سیستم، ابزار و تجهیزاتی که بتواند با مسئله شناخت ارتباط برقرار کند دارد عنوان کرد: ایمپلنت مغزی هم به عنوان یکی از روش‌های موثر در مرز دانش مورد توجه ستاد است و ستاد کارگروهی را برای این امر تشکیل داده تا از تخصص‌های متنوعی که برای ساخت ایمپلنت‌ها مورد نیاز است در کشور بهره مند شویم.

مدیر کارگروه ایمپلنت‌های مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی گفت: در این کارگروه فعالیت‌های پژوهشی این عرصه جهت دهی می‌شود تا به شکل هم افزا گروه‌هایی را گرد هم آیند و با تخصص های مکمل به ساخت این گونه سیستم‌ها بپردازند. این کارگروه از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است و در جلسات متعددی که تا کنون داشته چند نوع کاربرد و کارکرد برای این سیستم‌ها تعریف شده است.

وی اظهار کرد: در نهایت با توجه به انواع سیستم‌های مورد نظر، RFP (درخواست ارائه پروپزال از طرف متخصصان) هایی در کارگروه تهیه شد. این درخواست‌ها در قالب یکی از فراخوان های طرح های پژوهشی از طرف ستاد اعلام شد و متخصصان مرتبط پروپوزال‌های خود را بر اساس این RFP ها ارسال کردند. داوری‌های اولیه این درخواست‌ها در دست انجام است.

سوداگر در پایان گفت: ساخت ایمپلنت مغزی با قابلیت های مورد انتظار در کاربردهای شناختی امروزه در مقیاس بین المللی در مرز های دانش و فناوری قرار دارند و در کشور ما نیز توان تخصصی بالقوه در این حوزه وجود دارد و حرکت‌هایی نیز در این راستا در دست انجام است.