مسؤول آموزش فلوشیب مراقبتهای ویژه مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری از جایگذاری دستگاه اکسیژناسیون غشای خارج ریوی بدون پمپ موسوم به ExtraCorporeal co2 Remoral برای یک بیمار جهت دیالیز co2 ریوی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سیدمحمد رضا هاشمیان، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص مراقبتهای ویژه ضمن اعلام این خبر افزود: این کار برای اولین بار در کشور انجام پذیرفته و تیمی از پزشکان فوق تخصصی مراقبتهای ویژه مرکز این عمل مهم را بر روی یک بیمار 44 ساله مبتلا به برونشکتازی انجام داده‌اند.

دکتر هاشمیان ادامه داد: این بیمار چندین سال مبتلا به بیماری برونشکتازی بود و به دلیل نارسایی تنفسی چندین نوبت تحت اینتوباسیون و ونتیلاسیون مکانیکی قرار گرفته است. بیماری برونشکتازی یکی از بیماری‌های مزمنی است که شدت آن در اکثر افراد در عرض چند سال افزایش می‌یابد و به دلیل اینتوباسیون و بروزVAP باعث مرگ ومیر افراد مبتلا می‌شود.

وی با بیان این‌که بیمار مبتلا به برونشکتازی در مراحل انتهایی بیماری نیازمند پیوند ریه خواهد شد، اظهار کرد: در چند سال اخیر دستگاهی تحت عنوان ILA membrane ventilator در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده می‌شود که این دستگاه موجب دفع دیالیز CO2 بدن و بهبود علائم بیماری و کاهش نیاز به اینتوباسیون شده و در افزایش طول عمر این افراد موثر است.

این فوق تخصص مراقبتهای ویژه ابزار امیدواری کرد که شروع استفاده از این دستگاه آغازی برای تحول در تکنولوژی مدرن و پیشرفته در درمان نارسایی تنفسی در کشور باشد که قطعا نیاز به تغییرات و بومی‌سازی نیز خواهد داشت.

تعبیه اولین دستگاه اکسیژناسیون غشایی خارجی ریوی بدون پمپ در ایران