محمد حیدری در دومین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درباره آخرین تحولات و خبرهای این جشنواره اطلاع رسانی کرد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دومین نشست خبری جشنواره فیلم فجر امروز سه شنبه ۶ بهمن با حضور محمد حیدری، مهتاب کرامتی، بهروز غریب پور، مجید مظفری، امیر عابدی در هتل لاله در برگزار شد.

حیدری در ابتدای این نشست با تبریک سال نوی سینمای ایران گفت: مطمئن هستیم سال آینده با توجه به فیلم های ارسال شده گیشه سینما فروش خوبی خواهد داشت.

وی افزود: تقویمی کاملا سینمایی آماده کردیم که به زودی رونمایی می شود.

حیدری درباره چگونگی انتخاب داوران گفت: در این بخش سعی کردیم از طیف های مختلف استفاده کنیم و به خصوص در بخش سودای سیمرغ این مساله لحاظ شود. همچنین در بخش نگاه نو از داورانی بهره بگیریم که کمتر در کسوت داوری حضور داشتند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به حضور برخی بانوان سینمای ایران در ترکیب هیات های داوری توضیح داد: استفاده از بانوان در بخش های مختلف داوری در جشنواره امسال اتفاقی نیست و به این مهم توجه داشتیم. در انتخاب داوران «نگاه نو» هم بیشتر از نسل میانی سینما استفاده کرده ایم و تلاش شده از مجموع تجربه و نگاه و سلایق مختلف در این ترکیب حضور داشته باشند.

تجلیل از دوبلورهای سینمای ایران

وی افزود: روز جمعه ۹ بهمن از مجموعه فیلم های برنده سیمرغ در موزه سینما رونمایی می شود البته نسخه برخی فیلم ها در این مجموعه وجود ندارد که به دلایل فنی بوده است. روز پنجشنبه برنامه تقدیر از ۱۴ دوبلور سینمای ایران را داریم و از مجموعه «صد سال موسیقی سینمای بعد از انقلاب» هم در دهه فجر رونمایی می شود. همچنین امروز جدول فیلم های جشنواره فجر هم برای مردم و هم مخصوص رسانه ها ارائه خواهد شد.

سید صادق موسوی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز در این نشست گفت: امروز برنامه همه سینماها در کاخ جشنواره و در سینماهای مردمی مشخص می شود.

وی افزود: تعدادی کارت بی نام در اختیار رسانه ها برای حضور در نشست های خبری برج میلاد قرار خواهد گرفت که رسانه ها به صورت چرخشی می توانند این کارت ها را در اختیار خبرنگاران و روزنامه نگاران خودشان برای حضور در نشست ها قرار دهند.

موسوی ادامه داد: منتقدان با کارت های خودشان می توانند در نشست ها حضور داشته باشند.

محمد حیدری درباره سیاست های فجر و هماهنگی با سازمان سینمایی گفت: آثار مختلفی که در جشنواره حضور دارند از ابتدای سال تولید خود را آغاز کرده‌اند و مورد حمایت سازمان سینمایی قرار گرفته اند. همه ما می‌دانیم آثاری که در جشنواره دیده می‌شوند، در سال بعد در چرخه اکران قرار می‌گیرند از همین رو سیاست‌های جشنواره و سارمان سینمایی با هم یکی است.

وی ادامه داد: اگر دبیری برای چند دوره در جشنواره حضور داشته باشد می‌تواند در همه بخش های تولیدی یک فیلم حضور داشته باشد و پیگیری کند و ما امیدواریم چنین اتفاقی در آیین‌نامه‌ای که باید برای جشنواره تدوین شود، بیفتد، در غیر این صورت دبیری که یک دوره در جشنواره حضور دارد نمی‌تواند روی محتوای آثار انتخابی خیلی تاثیر داشته باشد.

سیاه نمایی نداریم

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر همچنین تاکید کرد امسال فیلم ها بیشتر داستانگو شده اند، عنوان کرد: در بیشتر آثار نقد اجتماعی داریم اما این به معنای سیاه نمایی نیست و نقطه امید هدفمندی را در فیلم ها می بینیم.

حیدری با اشاره به اینکه شایعات زیادی درباره بحث های مالی جشنواره وجود دارد، گفت: بازیگرانی که به کمک ما آمدند به دلیل آوردن اسپانسر نبود. امسال هم رایتل به عنوان حامی مالی جشنواره ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه ها را تامین می کند.

وی درباره فیلم های بخش خارج از مسابقه گفت: تنها فیلم «یتیم خانه ایران» در این بخش حضور دارد چرا که جشنواره ظرفیت زیادی ندارد تا بتواند فیلم های بیشتری را نمایش دهد.

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه سانس ها از ساعت ۲:۳۰ تا ۱۲ شب در کاخ جشنواره تعیین شده است، گفت: البته ممکن است برخی شب ها فیلم ها بعد از ساعت ۱۲ شب اکران شوند.

دبیر جشنواره از فشارها می گوید

حیدری همچنین از فشارهایی نام برد که نهادها و صاحبان فیلم هایی که به جشنواره راه نیافته اند وارد کرده اند و در این باره گفت: ما زیر بار این فشارها نرفته و سعی کردیم به قوانین پایبند بمانیم.

وی همچنین بار دیگر این جمله را تکرار کرد که تا پایان جشنواره از فیلم‌ها صیانت می‌کند.

بخش مجزای انیمیشن نداریم!

حیدری درباره حضور بخش انیمیشن سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هم توضیح داد: امسال بخش مجزایی برای انیمیشن در جشنواره سی و چهارم نداریم زیرا در فراخوان جشنواره انیمیشن پیش بینی نشده بود اما برای حمایت از این بخش نوپا در سینمای ایران ۸ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره را در چند سینمای مردمی نمایش خواهیم داد و این آثار در برج میلاد نمایش ندارند و در سینماهای مردمی اکران‌هایی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در صورت شایستگی، این امکان وجود دارد که جایزه ویژه ای از سوی ستاد برگزاری به یکی از این ۸ اثر به عنوان انیمیشن برتر اهدا شود.

توضیح درباره تعامل با نیروی انتظامی

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درباره حضور نیروی انتظامی در مراکز نمایش فیلم ها بیان کرد: با نیروی انتظامی جلسه داشتیم و خوشحالیم که این همکاری شکل می گیرد این دوستان برای ما امنیت ایجاد می کنند و ما به وجودشان مفتخریم. آنها در جشنواره وظایف خود را دنبال می کنند و بی شک مشکلی در طول جشنواره رخ نمی دهد. قصد بر تعامل جشنواره با نیروی انتظامی است. همه ما قوانین موجود را می دانیم و اصلا نیازی نیست که پلیس بخواهد ورود پیدا کند و به ما تذکری کند. سعی می کنیم با همدلی و تعامل بیشتری حضور پیدا کنیم.

حیدری همچنین درباره اعتراض های محمد رحمانیان و ماجرای فیلم «دختر» میرکریمی هم گفت: هیات انتخاب ۸۵ دقیقه از فیلم دختر را دیدند و فیلم را انتخاب کردند البته بخش های مربوط به زمستان باقی مانده که در حال فیلمبرداری است و قرار است به نسخه اکران عمومی اضافه شود. آقای رحمانیان از هنرمندان خوب کشور هستند که انتقاداتی کردند که ما هم شنیدیم و فیلم ایشان در یخش هنر و تجربه پذیرفته شد چون تهیه کننده برای این بخش هم فرم پر کرده بود.

عیاری و بنی اعتماد داوری فجر را نپذیرفتند

حیدری با اشاره به اینکه کیانوش عیاری داوری را قبول نکرد، گفت: از رخشان بنی اعتماد خواستم در هیات داوران باشد که به دلیل سفر به هند نپذیرفت.

وی با تاکید اینکه برای انتخاب داوران به هیچ وجه محدودیت نداشتیم، ادامه داد: من مسئولیتی برای اهدای جایزه ندارم و این داوران هستند که فیلم ها را انتخاب کرده و جایزه می دهند.

دبیر جشنواره همچنین درباره حضور رضا میرکریمی دبیر بخش بین‌المللی جشنواره فجر توضیح داد: سینمای ایران به این اقتدار رسیده که افراد هم در بخش‌های اجرایی و هم بخش‌هایی هنری حاضر باشند و ما باید این موضوع را باور کنیم که هنرمند می‌تواند هم مشاور باشد، هم در بخش‌هایی اجرایی حضور داشته باشد و مطمئنا هیات داوران جشنواره به قدری با تجربه هستند که بدون در نظر گرفتن شرایط فیلم‌ها را مورد بررسی قرار دهند. از طرفی آقای میرکریمی هم فیلم خودشان را در بخش ملی ارائه دادند و این مشخص است که به سینمای ملی کشور اهمیت زیادی می‌دهند.

تمام آثار سینمای ایران با حمایت ارگان ها ساخته می شوند

وی در ادامه با اشاره به اینکه رای هیات داوران به کیفیت فیلم‌ها بستگی دارد، اضافه کرد: هیات داوران به کیفیت اصلی آثار توجه می‌کند نه اینکه این اثر از جانب چه ارگان یا سازمانی مورد حمایت قرار گرفته‌است. همه ما می‌دانیم تمام آثاری که در سینمای ایران تولید می‌شوند از سوی ارگان‌های مختلف حمایت می‌ شوند و پشت آن‌ها هستند. در این شرایط ما از این سازمان‌ها تشکر می‌کنیم که در کنار سینمای ایران ایستاده‌اند.

موسوی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره نیز در ادامه نشست در سخنانی گفت: طراحی و اجرای فضاهای تبلیغاتی جشنواره به عهده حامیان مالی است و آنها به خوبی از این فضا برای تبلیغات درست استفاده می کنند.

درادامه نشست حیدری گفت: مراسم افتتاحیه در تالار وحدت راس ساعت ۷ بعدازظهر آغاز می شود و چهار بزرگداشت برگزار خواهد شد و در ضمن سعی داریم این مراسم در مدت زمان کمتری برگزار شود و سخنرانی هم نداریم.

دلیل حضور نداشتن منتقد در ترکیب هیات داوران

وی درباره همکاری با انجمن منتقدان سینما نیز گفت: جلسه ای با آنها تشکیل دادیم که پیشنهاد حضور منتقد در هیات داوران را مطرح کردند ولی اسمی را اعلام نکردند. ما پیشنهادها را می شنویم و در نهایت خودمان انتخاب می کنیم که چه داورانی حضور داشته باشند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که آیا حضور نداشتن برخی از فیلم ها در بخش ملی به دلیل حضور داشتن آنها در بخش بین الملل است؟ گفت: تعداد آثاری که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند براساس نظر انتخاب هیات انتخاب بوده است و هیچ صحبتی درباره بخش بین الملل اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: دوست داشتیم تعداد آثار بیشتر می شد اما وقتی درباره کیفیت صحبت می کنیم باید در یک جایی بایستیم. می توانست تعداد آثار تا ۴۴ تا پیش برود ولی در مجموع هیچ صحبتی با بخش بین الملل نشده است و در آن بخش خود آقای میرکریمی تصمیم گیرنده هستند.

اول مستند، بعد هنر و تجربه و بعد سودای سیمرغ

وی با ذکر دوباره اینکه از ساعت ۱۴:۳۰ فیلم ها در برج میلاد به نمایش در می آید، ادامه داد: در بخش اول مستندها، بخش دوم هنر و تجربه و در آخر هم سینمای ایران است که نمایش داده می شود.

حیدری افزود: بحث زیادی درباره مستند وجود داشته که عده ای می‌گویند این بخش از سینما خودشان جشنواره مستقلی داشته‌اند و بیشتر این آثار دیده شده‌اند اما در آن‌جا همه نوع مستندی وجود دارد و ما در این بخش تعدادی از آن‌ها را داریم.

وی با بیان اینکه ۹ اثر از جشنواره «سینماحقیقت» دوباره در فجر حضور دارند، افزود: سینمای مستند، سینمای جذابی است و برخی از این فیلم‌ها بسیار چشمگیر هستند و برخی موضوعاتی که در سینمای داستانی نمی‌تواند به آن‌ها پرداخت را در سینمای مستند می‌توانیم ببینیم و جشنواره فیلم فجر به هر حال اهمیت زیادی دارد و حضور مستندها در این جریان می‌تواند نکته مثبتی باشد.

محمد حیدری درباره انتقاداتی که به جشنواره فیلم فجر می شود، گفت: دلیل پشت پرده ای برای این انتقادات وجود ندارد. ما همیشه دربرابر تغییرات مقاومت می کنیم.

وی ادامه داد: امسال خیلی محکم پای همه قوانین و فراخوان هایمان ایستاده ایم. وظیفه مان این است که به کسانی که انتقاد کرده اند و می کنند، احترام بگذاریم. هر تغییری یک مقاومتی در برابرش وجود دارد. در جشنواره فیلم فجر همه تلاش ما این بوده است که تغییرات در راستای بهتر برگزار شدن جشنواره اتفاق بیفتد.

بسیاری از انتقادات نیاز به پاسخگویی ندارند

سید صادق موسوی هم گفت: شاید دلیل برخی از این انتقادات این باشد که ما خیلی زود فعالیت های رسانه ای را شروع کردیم، طوری که بسیاری از رسانه ها که در طول سال به سینما نمی پرداختند، یک ماه و نیم است که بسیار جدی اخبار سینما را دنبال می کنند ضمن اینکه بسیاری از این انتقادات نیاز به پاسخگویی ندارند.

مشکل درج تاریخ اشتباه روی پوستر، مشکل کوچکی بود

حیدری درباره پوستر جشنواره و اشتباهی که در تاریخ درج شده در آن اتفاق افتاده بود، گفت: در رونمایی اولیه مسایل کوچکی در مورد تاریخ روی آن وجود داشت اما آن پوستر اولیه بود و پوستر نهایی الآن آماده شده و امیدوارم استفاده از چهره هنرمندان در پوستر ادامه داشته باشد. البته آقای پرستویی درباره پوستر انتقادهایی داشتند که ما شنیدیم.

دبیر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر درباره حضور نمایش فیلم‌های فجر در شهرهای دیگر عنوان کرد: این موضوع در دوره‌های گذشته هم مورد بحث و بررسی بوده است و ما علاقه زیادی داریم که این فیلم‌ها در دیگر شهرها هم دیده شوند اما بخشی از آن به موضوع مالی جشنواره برمی‌گردد و همچنین به تعامل میان مدیران نیز بستگی دارد. البته در این میان صاحبان آثار هم هم نظراتی دارند و با توجه به تعداد اکران‌ها در جشنواره آنها نگران زمان اکران عمومی می شوند.

حیدری همچنین اشاره کوچکی به حضور شهاب حسینی و استعفای وی گفت: هم بودن و هم نبودن شهاب حسینی را به دیده منت پذیرفتیم. شهاب حسینی از هنرمندان خوب هستند چه در بخش اجرایی باشند چه نباشند.

هنرمندان دیگری به جشنواره اضافه خواهند شد

وی اضافه کرد: چه اشکالی دارد که با انتخاب هنرمندان بخواهیم بین آنها مقبولیت کسب کنیم. استفاده درست از هنرمندان در جایگاه خودشان از اهداف جشنواره فیلم فجر است و هنرمندان دیگری هم به جشنواره اضافه خواهند شد. مثلا کتایون ریاحی در کاخ مردمی جشنواره برنامه هایی دارد.

محمد حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا بلیت‌هایی برای خبرنگارانی که کارت ندارند در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: آقای نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد درباره همین موضوع صحبت کردند. از ابتدا اعلام کردیم که با توجه به محدودیتی که در کاخ جشنواره وجود دارد برای دوستانی که نتوانسته‌اند کارت تهیه کنند، این امکان را فراهم می‌کنیم که در دیگر سینماها به تماشای آثار بنشینند.

موسوی نیز در همین زمینه توضیح داد: همان‌طور که آقای نوش‌آبادی گفته این رویکرد وزات ارشاد است که به اهالی رسانه احترام بگذارند. در سال گذشته این تجربه انجام شده و نتیجه مثبتی هم داشته که خبرنگاران بر اساس نزدیکی به سینماهای نمایش دهنده انتخاب‌هایی کردند، امسال هم به همین شکل خواهد بود و چنین امکانی برای آن دسته خبرنگارانی که نتوانستند کارت جشنواره داشته باشند، وجود خواهد داشت.

وی افزود: همه تلاشمان را کردیم تا آنهایی که اهلیت دارند کارت دریافت کنند اما با این حال ما هم ممکن است خطای انسانی داشته باشیم. این فشاری که هم به ما و هم به اصحاب رسانه تحمیل شد و فقط به دلیل برقراری نظم در کاخ جشنواره بود.

حیدری در این خصوص بیان کرد: نگران نباشید امسال آقای غریب پور در کاخ هستند و نمی گذارند چنین اتفاقاتی بیافتد. غریب پور امسال مسئول کاخ جشنواره است و با کسی تعارف ندارد و اجازه وقوع برخی اتفاقات را نخواهد داد.

رونمایی از پوستر «هنر و تجربه» با عکس زنده یاد ایرج کریمی

در این بخش از مراسم پوستر بخش «هنر و تجربه» با چهره زنده یاد ایرج کریمی رونمایی شد. همچنین بهروز غریب پور عکس ایرج کریمی را بوسید.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره حضور فیلم های سیاه نما در جشنواره نیز گفت: بحث سیاه نمایی را متوجه نمی شوم. بخش زیادی از فیلم هایی که به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می پردازند انتقاداتی هم دارند. نکات ظریفی که مطرح می کنند به معنی سیاه نمایی نیست و ما چنین چیزی در فیلم های امسال جشنواره ندیدیم.

اغلب فیلم های حاضر در جشنواره فجر پروانه نمایش دائم گرفتند

حیدری درباره اظهار نظر حبیب ایل بیگی درباره این که بیشترین ممیزی امسال سیگار کشیدن بوده است، گفت: منظور آقای ایل بیگی بیشتر در خصوص ترویج سیگار کشیدن بوده است وگرنه حتما شخصیت هایی در فیلم ها هستند که سیگار می کشند. این اتفاق هم بیشتر به دلیل سلامت و فرهنگ سلامت در جامعه ما هست ولی ممیزی خاصی وجود ندارد و هر اتفاقی هم افتاده در چارچوب نظام بوده است. تا جایی که من اطلاع دارم اغلب فیلم های حاضر در جشنواره فجر پروانه نمایش دائم گرفتند و این نکته ای حائز اهمیت است.

مدیر روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در پایان این نشست تاکید کرد: سینما بهترین فرصت برای پرداختن به معضلات اجتماعی است و طرح هر مشکلی در این مدیوم سیاه‌نمایی نیست، در بسیاری از آثار امسال روشنایی و پنجره‌ای رو به فردا هم دیده می‌شود.

موسوی در ادامه اظهار کرد: برج میلاد امسال هم با حمایت شهرداری مانند سال‌های گذشته همراه ماست و ۱۲ بهمن ماه در کاخ مردمی که همان پردیس ملت است افتتاحیه بخش تبلیغی را داریم که امیر عابدی مدیریت این بخش را بر عهده دارد.

در این نشست خبری همچنین از پوستر بخش های نگاه نو و سینماحقیقت و اپلیکیشن جشنواره که بخش‌های مختلفی دارد، رونمایی شد.