دومین جلسه کارگروه توسعه تولید، تقاضا و صادرات محصولات دانش‌بنیان به ریاست معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روز گذشته برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پیرو تصویب برنامه "توسعه تولید محصولات دانش‌بنیان" در هیات وزیران و در جهت عملیاتی‌سازی برنامه‌های مصوب، دومین جلسه "کارگروه توسعه تولید، تقاضا و صادرات محصولات دانش‌بنیان" روز یکشنبه 4 بهمن‌ماه برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست دکتر ستاری تشکیل شد، نماینده دستگاه‌های عضو کارگروه (معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون) به بیان نظرات خود در مورد ساختار و برنامه‌های عملیاتی موضوع برنامه پرداختند.

اصغر توفیق، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیر این کارگروه، توضیحاتی در زمینه ساختار و چگونگی اجرای این برنامه ارائه کرد و مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، برنامه‌های اولویت‌دار و وضعیت موجود را تشریح کرد.

در این جلسه برای عملیاتی‌سازی "برنامه توسعه تولید محصولات دانش‌بنیان"، مقرر شد 9 برنامه اجرایی در دستورکار کارگروه قرار گیرد که این برنامه‌ها شامل برگزاری نمایشگاه ساخت داخل (فیزیکی و مجازی)، برنامه طرح اقدام دوساله/ پنج ساله توسعه فناوری و تولید محصولات دانش‌بنیان، برنامه متنوع سازی ابزارهای مالی، برنامه نظام استاندارد محصولات دانش‎بنیان و برنامه توسعه شبکه آزمایشگاهی محصولات دانش بنیان می‌شود.

همچنین، برنامه توسعه کریدور صادرات محصولات دانش‌بنیان، برنامه شبکه¬سازی بین تولیدکنندگان محصولات دانش‌بنیان و شرکت¬های صنعتی و خدماتی، برنامه ارزیابی و پایش تولید، بازار و صادرات محصولات دانش‌بنیان و برنامه جایزه تجاری‌سازی از دیگر برنامه اجرایی در دستورکار این کارگروه است.

در پایان، دو برنامه تحت عنوان "نمایشگاه ساخت داخل (فیزیکی و مجازی)" با هدف ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان و"برنامه طرح اقدام توسعه فناوری و تولید محصولات دانش‌بنیان بخشی" به منظور هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی برای تولید داخل و صادرات اقلام اولویت‌دار و زنجیره صنعتی آن، به تصویب کارگروه رسید.

برنامه اول به گسترش مدل نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، که تا کنون سه دوره از آن با موفقیت در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور برگزار شده است، در سطح کل محصولات دانش‌بنیان و مشارکت دستگاه‌های عضو کارگروه اختصاص دارد و برنامه دوم شفافیت تقاضا و بکارگیری ظرفیت تولیدکنندگان داخلی محصولات دانش‌بنیان را در تولید اقلام اولویت‌دار دستگاه‌ها هدف قرارداده است.

در نهایت در راستای اجرایی‌سازی این برنامه‌ها مقرر شد، جلسات کارشناسی و تخصصی در دبیرخانه کارگروه با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های عضو، تشکیل شده و دستورالعمل برنامه‌های اولویت‌دار تنظیم و اجرایی شود.