معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: به زودی «ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته » در معاونت علمی و فناوری ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در خصوص اهمیت تشکیل ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته در معاونت علمی، بیان کرد: هر صنعت پیشرفته‌ای که در دنیا وجود دارد، اعم از صنعت نفت، صنایع خانگی، صنعت هوایی، ساختمان، ریلی، زیست‌فناوری، دارویی، محیط زیست و غیره همه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مواد مختلف سر و کار دارند.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم مواد مقاوم، پیشرفته و توسعه یافته‌ای داشته باشیم و با دنیا رقابت کنیم نیاز داریم که به صورت تخصصی به توسعه فناوری موادو ساخت پیشرفته بپردازیم که برای این منظور ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با همین هدف در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل می‌شود.

ستاری، با بیان اینکه اگر چه این ستاد با تاخیر بسیار زیادی در حال شکل‌گیری است، گفت: با توجه به اهمیت زیاد مواد در صنایع و توسعه فناوری مواد گوناگون در دنیا، ایران در این زمینه با جهان فاصله دارد و باید خیلی زودتر از اینها چنین ستادی برای توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته تشکیل می‌شد.

وی اظهار کرد: امیدوار هستیم این ستاد در مدت زمان کوتاهی با قوت و بدون فوت وقت تشکیل شود و اهداف و ماموریت‌های تعیین شده را به پیش ببرد. در نتیجه به زودی شاهد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته در کشور خواهیم بود.

رییس هیئت امنای صندوق حمیات از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به حمایت همه جانبه معاونت از توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته، تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری از فناوری‌هایی که آمادگی تجاری شدن داشته یا فناوری‌هایی که تجاری نشده‌اند و نیاز به تحقیقات مرزهای دانشی داشته باشند را به صورت کامل حمایت خواهد کرد.

ستاری همچنین بیان کرد: برای توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها وزارتخانه‌ها و بخش خصوصی فعال در این حوزه هستیم، تا به کمک یکدیگر بتوانیم حوزه راهبردی مواد و ساخت پیشرفته را توسعه دهیم.

وی، با اشاره به اینکه قبل از تشکیل این ستاد نسبت به تشکیل کارگروهی برای پیگیری متمرکز مسایل توسعه مواد و ساخت پیشرفته در کشور اقدام کرده است، گفت: در این کارگروه تلاش شد تا توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با رویکرد همه جانبه صورت گرفته و ابعاد مختلف توسعه فناوری‌های آن شامل بازار، صرفه اقتصادی، صادرات و تولید مواد با ارزش افزوده بالا پیگیری شود.

اقدامات کارگروه مواد مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری

بر اساس این گزارش، کارگروه مواد مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهم‌ترین اقداماتی که با رویکرد همه جانبه در کارگروه مواد انجام شده، شامل توسعه فناوری تولید الیاف شیشه در مقیاس کوچک، ایجاد بازار صادراتی برای صنعت منیزیم کشور، توسعه فناوری غشاهای سرامیکی برای خالص‌سازی گازها و توسعه بازار رزین پلی آمید ایمید مورد استفاده در لاک سیم مسی می‌شود.

پیش از این ستادهای توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، مرکز ملی فضایی، مرکز فناوری های همگرا (NBICS)، باشگاه سرآمدان علمی از جمله ستادها و مراکزی بودند که به تدبیر دکتر ستاری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد و مشغول فعالیت شدند. ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته، پانزدهمین ستاد این معاونت خواهد بود.