مدیر آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: کاشت آرایه‌های میکروالکترودی در مغز یکی از پیشرفت‌های مهم دنیا در حوزه الکتروفیزیولوژی است و در چند سال اخیر نیز آزمایشگاه‌های معتبر دنیا در این عرصه مشغول فعالیت و تحقیقات هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمدرضا دلیری مدیر آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب دانشگاه علم و صنعت ایران درباره کاشت آرایه‌های میکروالکترودی در مغز اظهار کرد: کاشت آرایه‌های میکروالکترودی در مغز یکی از پیشرفت‌های مهم دنیا در حوزه الکتروفیزیولوژی است و در چند سال اخیر نیز آزمایشگاه‌های معتبر دنیا در این عرصه مشغول فعالیت و تحقیقات هستند، در واقع کاشت این آرایه‌ها در مغز این امکان را فراهم می‌کند که فعالیت مجموعه‌ بزرگی از سلول‌های عصبی را به طور همزمان ثبت کنیم و به این وسیله می توان به بسیاری از سوالاتی که در حوزه نوروساینس و نحوه عملکرد سیستم عصبی تا کنون بی جواب مانده اند بهتر پاسخ داد.

امیدواری برای درمان بیماران دارای ضایعات نخاعی
دلیری با بیان اینکه آزمایش‌ها و تحقیقات این زمینه در حال حاضر بر روی حیوانات آزمایشگاهی در حال انجام است عنوان کرد: فعالیت‌های محققان این امید را ایجاد می‌کند که در آینده از این فناوری در مغز انسان استفاده شود و به کمک آن بتوان به بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی، توان دوباره بخشید. در واقع با این فناوری می توان اطلاعات مغزی را با دقت بالایی ثبت نمود و به یک عضو مصنوعی منتقل کرد تا افراد دچار ضایعه بتوانند بطور مستقل کنترل بر روی سیستم‌های خارجی خود داشته باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه این فناوری در کشور ما پیشرفت زیادی نداشته است گفت: محققان در کشور ما در بحث‌های فیزیولوژی ورود داشته‌اند اما نبود آزمایشگاه فعال همزمان در دو بخش مهندسی و پزشکی یکی از دلایل کندی پیشرفت در این حوزه است البته در آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب دانشگاه علم و صنعت که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد علوم و فناوری های شناختی تجهیز شده است امکان گرد هم آوردن تجربه تحقیقات بر روی حیوانات آزمایشگاهی و جنبه مهندسی فراهم شده است.

برگزاری نخستین کارگاه کاشت آرایه های میکروالکترودی در مغز حیوانات 

وی در ادامه بیان کرد: بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع برای اولین بار در ایران کارگاه کاشت آرایه‌های میکروالکترودی در مغز حیوانات آزمایشگاهی همچون موش صحرایی و میمون، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی این معاونت در محل آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. در این کارگاه مراحل کاشت آرایه‌های میکروالکترودی در مغز میمون ها به صورت مشروح آموزش داده شد. همچنین افراد شرکت کننده با مراحل عمل جراحی مربوطه در موش صحرایی آشنا شدند.

دلیری همچنین اظهار کرد: کاشت آرایه‌های الکترودی به صورت عملی وجه تمایز این کارگاه با سایر کارگاه‌ها است، برگزاری این کارگاه با همکاری یک شرکت معتبر خارجی در این حوزه بود که در این دوره با توجه به محدودیت زمان در برگزاری، تبلیغ وسیعی برای آن نشد. از طرف دیگر چون کارگاه عملی بود محدودیت تعداد شرکت‌کنندگان وجود داشت اما در نظر داریم با برنامه‌ریزی دقیق برگزاری این کارگاه را به طور وسیع‌تر از نظر تبلیغات برای محققین سطح کشور داشته باشیم.

اهمیت علوم شناختی

وی در رابطه با اهمیت علوم شناختی گفت: بحث علوم شناختی با راه‌اندازی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشرفت‌های خوبی داشته است و با توجه به حمایت‌های معاونت علمی و این ستاد در سال‌های آینده رشد بیشتری را در این حوزه مشاهده خواهیم کرد. در این حوزه در سال‌های اخیر با توجه به راه‌اندازی رشته‌های مرتبط با این حوزه در کشور نیروی متخصص خوبی را داریم اما امکانات آزمایشگاه‌ها به حد مطلوب نرسیده است که نیاز به توجه بیشتر داریم.

مدیر آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: در ایران افراد با استعداد زیادی وجود دارند و از این نظر در مقایسه با سایر کشورها کمبودی وجود ندارد اما امکانات آزمایشگاهی ما محدود است. شاهد این هستیم آزمایشگاه‌هایی که مورد حمایت قرار گرفته اند با مراکز تحقیقاتی دنیا قابل مقایسه هستند، همانطور که آزمایشگاه مهندسی و علوم اعصاب دانشگاه علم و صنعت ایران تفاهمنامه همکاری با آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی مرکز نخستیان گوتینگن آلمان که یکی از مراکز مهم و شناخته شده اروپا است در حوزه علوم شناختی امضا کرده است و در حال اجرای پروژه های مشترک با این مرکز می باشد. در حال حاضر در حال رایزنی با مراکز معتبر دیگری در حوزه وت ویر و واسطه ای مغز- کامپیوتر نیز برای انعقاد تفاهم نامه و انجام پروژه های مشترک هستیم. این نشان می‌دهد امکانات آزمایشگاه ما در حدی است که مراکز معتبر دنیا حاضر به همکاری مشترک با ما هستند.