یک واحد فناوری با تولید فیلترهای سرامیکی، موفق شده است محصولی دانش بنیان را به صورت بومی و برابر با فناوری روز اروپا تولید کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مسعود پروانیان مدیرعامل شرکت ره آورد مواد آپادانا، با اشاره به تولید فیلترهای سرامیکی با بهره گیری از دانش فنی و توانمندی متخصصان کشورمان گفت: فعالان این واحد فناوری کشورمان موفق شده اند با بهره گیری از نمونه های موجود و بر مبنای توانمندی که در کشورمان برای ساخت این محصول وجود داشت، فیلترهای سرامیکی ماکرو متخلخل تولید کنند.

تولید ماده پیشرفته به مدد توانمندی داخلی

پروانیان با اشاره به این که فیلترهای سرامیکی ماکرو متخلخل که از آن ها به غشاهای سرامیکی نیز شناخته می شوند، بر مبنای ماده پیشرفته تولید شده است، توضیح داد: ماده پیشرفته، به عبارت ساده، در مراحل تولید و ساخته شدن، این قابلیت را داراست که  خواص فیزیکی و شیمیایی آن تغییر و تنظیم برای کاربردهای گوناگون تغییر داده شود.

وی افزود: فیلترهای سرامیکی ماکرو متخلخل که از آن ها به غشاهای سرامیکی نیز یاد می شود، دسته ای از مواد پیشرفته مهندسی بوده که علاوه بر پایداری حرارتی و شیمیایی بالا، دارای تخلخل باز و بهم پیوسته در مقیاس میکرونی بوده و از این لحاظ مناسب انواع کاربردهای انتقال سیالات هستند.

مدیرعامل ره آورد مواد آپادانا با بیان این که فناوری ساخت این محصول کاملا بومی است و برابر با فناوری روز اروپا تولید شده است، اظهار کرد: با تولید این محصو فناورانه، ایران نیز در زمره معدود کشورهای تولیدکننده این محصول قرار می گیرد.

انعطاف پذیری بالای خواص فیزیکی و شیمیایی

پروانیان با بیان اینکه این محصولات بسته به نوع رده در محدوده دمایی 1200 تا 1500 درجه سانتیگراد و در هر شرایط شیمیایی اعم از اسیدی و بازی قابل کاربرد هستند، گفت: درصد تخلخل، اندازه حفرات و در نهایت سطح ویژه این محصولات از خواص بارز قابل تغییر در این محصولات، در حین فرآیند تولید قابل تنظیم هستند.

وی ادامه داد: این محصولات به دلیل پایداری حرارتی و شیمیایی بالا و نیز ماهیت تخلخل باز در کلیه کاربردهای انتقال سیالات اعم از فرایندهای فیلتراسیون مذاب فلزات، تصفیه بخارات اسیدی، پالایش آلاینده ­های سیالات صنعتی، پایه کاتالیست، سد شعله­های نیروگاهی، کاشتنی­های بدن و غیره مورد استفاده قرار می­گیرند.

پایداری شیمیایی، خاصیت بالای فیلترهای سرامیکی تولید داخل

پروانیان با اشاره به تولید فیلترهای سرامیکی در سه سطح آلومینا، آلومینا سیلیکاتی و سیلیکن کاربایدی با خواص گوناگون، گفت: استفاده از فیلترهای سرامیکی به عنوان فیلتر مذاب در ریخته گری قطعات ریختگی، پاکسازی و تصفیه ذوب از آخال ها و ذرات اکسیدی و همچنین شکست جریان متلاطم و تبدیل آن به جریان آرام و در نتیجه عدم ماسه شویی در حین پر شدن قالب را به همراه دارد.

وی در پایان پایداری شیمیایی بالای این محصول را برترین ویژگی آن برشمرد گفت: خاصیت ممتاز این محصول در پایداری شیمیایی، موجب شده است تا کارایی بالای در معرض با انواع مواد خورنده و ساینده حتی در دماهای بالا فراهم می آورد.