دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی گفت: آشنایی با کارکردهای مغز و ذهن و کاربردی شدن آن در زندگی روزمره از اهداف فعالیت‌های ستاد است که برای رسیدن به آن از فعالیت‌های گروهی متخصصان حوزه‌های مختلف حمایت می‌شود و شرایط و امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به همراه محمد تقی جغتایی مشاور عالی در امور آموزش ستاد و مجید نیلی مدیر گروه پژوهش ضمن حضور در جلسه هم اندیشی با روسا، مدیران و معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاه کرمان، از مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی نیز بازدید به عمل آوردند.

در جلسه‌ای که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان با حضور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، معاونین ستاد و اساتید دانشگاه‌های کرمان و مراکز تحقیقاتی برگزار شد، حقدوست ضمن خوشامد‌گویی به تشریح فعالیت‌های علمی مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و دستاوردهای این مراکز پرداخت.

به گفته وی، استان کرمان در بخش نوروپروتزها، مهندسی عصبی و نورو روباتها، BMI نیز اقدامات موثری انجام داده و استان کرمان ظرفیت رشد و پیشرفت را بیش از توان فعلی دارا است. همچنین در ارتباط با تعاملات بین المللی با دانشگاه‌های دنیا و همکاری با اساتید ایرانی خارج از کشور به عنوان استاد افتخاری در دانشگاه‌های استان همکاری‌های ارزشمندی صورت گرفته است.

در ادامه کمال خرازی ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت‌های برجسته‌ای که درحوزه علوم و فناوری‌های شناختی در استان کرمان صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: همراهی علم و ثروت با انگیزه بالای اساتید و متخصصان کرمانی موجب رشد و توسعه علمی در این استان بویژه در زمینه علوم و فناوری‌های شناختی شده است.

ستاد علوم شناختی در ایجاد تعامل بین حوزه‌های تخصصی نقش برجسته‌ای دارد

وی با تاکید بر نقش ستاد در توسعه حوزه علوم وفناوری‌های شناختی در کشور و ایجاد تعامل بین حوزه‌های مختلف تخصصی بیان کرد: آشنایی با کارکردهای مغز و ذهن و کاربردی شدن آن در زندگی روزمره از اهداف فعالیت‌های ستاد است که برای رسیدن به آن از فعالیت‌های گروهی متخصصان حوزه‌های مختلف حمایت می‌شود و شرایط و امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

خرازی در ادامه عنوان کرد: رشته علوم اعصاب در حوزه علوم شناختی مبنا و پایه قرار دارد و فعالیت‌های انجام شده در علوم اعصاب کرمان و پژوهش‌های برجسته‌ای که صورت گرفته است جای خرسندی و تقدیر دارد. بنابراین نیاز بعدی توجه و مبنا قرار گرفتن دانشگاه و مرکزیت آنها در اجرای پروژه‌ها است به نحوی که وظیفه اصلی و محوری با مراکز دانشگاهی بر اساس شرایط مالی و تجهیزات و توان آنها باشد.

 

وظیفه ستاد برنامه ریزی فرا دستگاهی است

مدیر گروه پژوهش ستاد علوم شناختی نیز در بخش بعدی با بیان اینکه وظیفه ستاد برنامه ریزی فرا دستگاهی است گفت: این وظیفه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ستاد مصوب شده است. روش ستاد استفاده از نظر متخصصان داخلی و بین المللی برای رصد شرایط مراکز علمی و فناوری کشور، دنیا و استفاده از نظرات اساتید و هیات علمی در جهت سیاستگذاری و ارائه حمایت‌هایی است که بتواند این اهداف را پیش برد.

به گفته نیلی، مهمترین اولویت‌های ستاد در بخش پژوهش، مطالعات کاربردی و پایه است که در بخش مطالعات کاربردی سنجش، پیشگیری و پایش اختلالات شناختی فراگیر است و اعتیاد در این بخش قرار می‌گیرد و بیشترین تاکید آن بر آسیب‌های شناختی وارده مربوط به اعتیاد است.

وی عنوان کرد: ستاد در بخش پژوهش در حال پایش وضعیت کشور و شناخت افرادی است که قادر به فعالیت به صورت گروهی از متخصصان است که بتوانند تیم سازی کرده و به صورت تیمی کار کنند. در این زمینه فعالیت‌های جدی بین رشته‌ای به تیم‌هایی واگذار خواهد شد که انجام کار گروهی را پیش از این ثابت کرده‌اند. از دیگر اهداف ستاد مهاجرت دادن افراد مستعد از حوزه‌های مختلف به حوزه‌های علوم شناختی و در نهایت تمرکز بر یک هدف خاص و متمرکز عمل کردن تیم‌ها است.

در پایان نیلی پیشنهاد کرد از آنجا که ستاد در حال تشکیل تیم بزرگ بین دانشگاهی برای موضوع اعتیاد در تمام گرایش‌های بالینی، کاربردی، مطالعات پایه و پیشگیری است و با توجه به ظرفیت خوب کرمان در بخش دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه باهنر و دانشگاه آزاد و نیز مراکز تحقیقاتی استان کرمان نیز بخشی از این وظیفه را به عهده گیرد.


برگزاری برنامه ترویجی "هفته آگاهی مغز"

محمد تقی جغتایی، مشاور عالی ستاد در امور آموزش و مشاور وزیر بهداشت نیز توضیحاتی را در حوزه گروه آموزش ستاد و نحوه ارائه حمایت‌ها در این بخش ارائه کرد.
به گفته جغتایی، امتیازی که دانشگاه کرمان و مراکز شهرستان‌ها دارد امکان رخداد همگرایی بیشتر در بین دانشگاه‌ها است. حال اینکه این روند در کلان شهرها همچون تهران، با مشکلاتی همراه است.

وی عنوان کرد: در حوزه مغز و شناخت در حال حاضر کارهای بزرگی در دنیا در حال انجام است اما در ایران بسیار اندک است چرا که سرعت رشد ما در کشور با سرعت رشد در دنیا یکسان نیست و هنوز نتوانستیم رتبه ایران را در این حوزه به حد مورد نظر ارتقاء دهیم.
جغتایی ظرفیت کرمان در بخش ترویج را بسیار بالا ارزیابی کرد و پیشنهاد برگزاری برنامه ترویجی "هفته آگاهی مغز" را با همکاری آموزش و پرورش، شهرداری و مراکز دانشگاهی داد.

عباس پرداختی معاون پژوهشی استانداری کرمان از جمله توانمندی‌های استان را وجود بخش تحصیلات تکمیلی دانست که با همت و حضور اساتید بین المللی همچون پروفسور ریبیرو، پروفسور کارلوس، و دکتر منصوری و همچنین همکاری دانشگاه موناش و برزیل انجام شده است و گفت: حضور اساتید خارجی در بین‌المللی شدن مرکز تحقیقات علوم اعصاب می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

در بخش پایانی نیز رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب کرمان ضمن تشکر از حضور دبیر ستاد علوم شناختی و تیم همراه در کرمان خواستار مشارکت بیشتر سایر اساتید و تیم‌های پژوهشی برجسته از سایر شهر‌ها ومراکز استان در همکاری‌ها، برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های ستاد شد.

وی در ادامه برگزاری اولین مدرسه علوم اعصاب شناختی تابستانی برای دانش آموزان 12 سال به بالا را اطلاع رسانی کرد که هدف از این مدرسه ترویج علوم شناختی به صورت کار‌آمد برای دانش آموزان خواهد بود.

شیبانی یکی از مشکلات مهم دانشگاه را عدم توانایی جذب نخبگان دانست و گفت: در حال حاضر جذب نخبگان بیشتر در بخش علوم پزشکی است اما در بخش علوم پایه قادر به جذب تعداد کمتری هستند. در صورتیکه ستاد امتیازات ویژه‌ای در حوزه پژوهش‌های اعتیاد به کرمان بدهد، این استان متعهد می‌شود که بر اساس نیازها و شرایط مشخص شده از سوی ستاد عمل کند.

پس از این نشست، کمال خرازی و تیم همراه با حضور گروهی از اساتید، از مرکز علوم اعصاب شناختی کرمان بازدید کردند.